Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 11:09 Der er 14 kommentarer

anførselstegn omk. celler når de gemmes som tekst + pivoproblem

Hej,
Jeg har et excelark, som jeg gerne vil lave om til en tekstfil. Problemet er blot at når jeg gemmer arket som tekst sætter den "celleindhold" omkring alle celler. Samtidigt sker der det at alle " i cellerne bliver lavet om til "" dvs at gdgdg "dgs" bliver til gdgdg ""dgs"". Er der nogen som ved a) om "" kan undgås omkring celerne? og b) er der en måde hvor man kan anvende anførselstekn inde i cellen uden at det bliver lavet om.

Jeg bruger i øjeblikket søg og erstat i tekstfilen til at rette dette (hvor jeg anvender en XX i stedet for "), men det er meget tidsslugende at gøre dette, da filerne er store.

Samtidigt prøver jeg i øjeblikket at lave en pivotabel hvor jeg importere data, men i den pivotabel jeg får ud af det står der 1 istedet for det der oprindeligt stod i cellen som var tekst (så 1 bliver angivet hvis der er tekst i cellen og 0 hvis den er tom), hvordan får man pivotabellen til at vise teksten i stedet?
Avatar billede palle_ib Nybegynder
22. juli 2003 - 12:24 #1
Hvad Pivo Tabellen angår, så kan du kun lave en tæller (count) på tekst - så hvis dit data er tekst så vil skal du placere teksten som række eller kolonne variabler for at få teksten vist, ellers vil den bare lave en tæller(count) på dem.
Du kunne evt. lave en kolonne med værdien 1 for at får et data grundlag - og så vise teksten i som en række variabel.
Avatar billede palle_ib Nybegynder
22. juli 2003 - 12:26 #2
Hvordan er det lige du gemmer den excel fil?
Jeg har forsøgt at gemme noget simpelt data som tekst og kan ikke få excel til at ændre det til tekststrenge i stedet for det oprindelige data.
Kan du evt. skrive version af excel og hvordan du gemmer?
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 13:20 #3
jeg har flere ark med data i. Dem samler jeg så i cellerne i det sidste ark. Herefter gemmes det sidste ark som en tekstfil - giver det mening

Jeg anvender XP
Avatar billede palle_ib Nybegynder
22. juli 2003 - 13:24 #4
Jeg ved ikke om det virker men kunne du måske prøve at lave en kopi af det sidste ark og så eksportere arket således at filen kun indeholder et ark. Min erfaring er at når man gemmer som tekst fil så må der helst kun være et ark - jeg arbejder dog i 2000 så det kan godt være afhjulpet i XP. Det var måske et forsøg værd?
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 13:26 #5
Det plejer at fungere fint med at den kun gemmer det aktive ark, men jeg kan godt lige prøve
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 13:28 #6
Har lige prøvet og filen ser ud på samme måde :-(
Avatar billede palle_ib Nybegynder
22. juli 2003 - 13:38 #7
Jeg kan ikke få min maskine til det, desværre! Du må se om der måske er andre som kender problemet :o(
22. juli 2003 - 13:49 #8
Har du afprøvet de forskellige formater for tekstfiler.
*.txt
*.csv
*.prn
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 13:56 #9
jeg har haft gemt den som txt og csv, det gav ens filer. Hvad hedder prn i excels gem som liste?
22. juli 2003 - 14:05 #10
Formateret tekst (mellemrumssepareret) (*.prn)
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 14:11 #11
Den mulighed har jeg desværre ikke
22. juli 2003 - 14:12 #12
Hvilken version af Excel bruger du?
Avatar billede almaj Nybegynder
22. juli 2003 - 14:24 #13
xp / 2002 sp 2
Avatar billede fagpoler Novice
22. juli 2003 - 21:30 #14
Har du prøvet at gemme som en webside.
Åbn i Explore, kopier og sætte ind i Word og gemme som txt