Avatar billede kuncho Nybegynder
22. juli 2003 - 03:42 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Kan jeg dele mit (C) drev

Jeg har lige formateret min pc og indstalleret xp og nu har jeg kun c drevet... Men kan jeg ikke dele den og hvordan gør jeg.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
22. juli 2003 - 03:50 #1
Jo det skulle du kunne.
Du skal partitionere din harddisk, så den fungerer som flere drev.
Jeg må indrømme, jeg bruger normalt fdisk og regner aldrig forkert når jeg anslår nødevendige antal drev samt størrelsen af disse, hehe.
Det du skal gøre, medmindre XP har et indbygget program til formålet, er at anskaffe dig et program der kan håndtere partitioner.
Du kan eventuelt kigge her:
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=partition&tg=dl-2001

- Hej igen i øvrigt :-)
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
22. juli 2003 - 04:11 #2
I win2k og XP ligger der indbygget et partitionerings-program. Diskhåndtering.
Men det kan desværre vist ikke løse opgaven. Det kan kun partitionere tomme diske, dvs. du mister din data hvis du forsøger.
Du er nok nødt til at skulle benytte partition magic eller lignende, for at det lykkes. Men det koster penge.
Du kan finde en demo her:
http://tucows.tiscali.dk/system/adnload/222189_92450.html
Måske kan den bruges?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
22. juli 2003 - 04:12 #3
Ups, det kan den ikke. Det er -kun- en demo. My bad...
Avatar billede pilfinger Nybegynder
22. juli 2003 - 07:13 #4
hvsi du har partition magig 7,0 kan du gøre det uden at formater din disk men det koster knapper.

du kan læse om programmet her på denne link.
www.powerquist.com
Avatar billede pilfinger Nybegynder
22. juli 2003 - 07:18 #5
ups tidligt på dagen Gab men her er det korrekte link
http://www.powerquest.com/
Avatar billede pck Nybegynder
22. juli 2003 - 11:02 #6
Hvis du kun har installeret XP og ikke alt softwaren så start med at installere XP igen, men vær opmærksom i starten af installation. Lige efter du har trykket F8 for at acceptere kan du se din partition og du vil normalt trykke enter for at installere på denne partition. Istedet skal du vælge at slette partitionen for derefter at oprette en ny men den nye skal ikke fylde hele drevet, kun det antal GB du ønsker. Når denne partition er oprettet kan du installere XP på den oprettede partition (skal dog lige formateres først hvilket ordnes selv af XP). Du kan vælge at oprette endnu en partition inden du installerer eller du kan oprette den senere under computer management.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
23. juli 2003 - 03:26 #7
Ja, som pck skriver er du nok desværre nødt til at starte forfra, medmindre du vil ofre nogle penge på det. Umiddelbart kan jeg ikke lige finde noget freeware der kan klare opgaven.
Avatar billede kuncho Nybegynder
24. juli 2003 - 14:23 #8
tak for det...har prøvet at downloade det ene programmet fra jakobsynder.. men det er alt for advanceret til mig..