Avatar billede slepee Nybegynder
11. december 2000 - 11:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Formel for bue

Jeg er i øjeblikket ved at lave et spil, og jeg er stødt på et problem... Spillet er en lidt ala Det velkendte spil Gorilla der fulgte med DOS 6.22\'s BASIC!
Problemet er at lave en bue! Hvad er formlen for en bue egentligt? Jeg skal have et objekt til at flyve i en bue hen over banen, og den skal kunne indstilles m. Vinkel og Styrke! Hvordan gør jeg?
80 point for et rigtigt svar!
Avatar billede borrisholt Novice
11. december 2000 - 11:32 #1
brug Arc() functionen som ligger i Windows, eller på en TCanvas hvis du har en så til rådighed ...

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:38 #2
du kan også tegne en pixel ad gangen -som de gør i BASIC-Gorilla. Du har vel koden? Forresten et glimrende spil;o)
Avatar billede tlauri Nybegynder
18. december 2000 - 18:14 #3
Den bue der beskriver et kast er en parabel. Dvs. f(x) = ax^2 + bx + c, hvor a er ½ gange accelerationen af objektet der kastes, b er hastigheden og c er stedet, hvorfra der kastes. Endelig beskriver x tiden. a, b og c kan være vektorer, så det er muligt, både at beskrive buen mht. vinkel og styrke.

Torben
Avatar billede tlauri Nybegynder
04. januar 2001 - 17:41 #4
Nu har jeg svaret, så skal jeg vel også have pointene?

Torben