Avatar billede radiant Nybegynder
17. juli 2003 - 18:01 Der er 10 kommentarer

WD Raptor disk

Jeg har har lige købt en WD Raptor disk og ´der er ingen manual om Jumper settings... er der nogen der kender dem eller ved hvor de er på nettet... eller har dem som PDF fil ???? så ville jeg VIRKELIG gerne have dem.. !!!

    Z4ndX
Avatar billede fet321 Nybegynder
17. juli 2003 - 18:07 #1
Ifølge min - og din - ven google så kan der på følgende side: http://www.cyberscholar.com/westerndigital/training_0603.cfm blandt andet læses følgende:
"No jumper settings are required."
Avatar billede radiant Nybegynder
17. juli 2003 - 18:10 #2
???? skal der ikke stilles på jumperne på en Raptor disk ???
Avatar billede itopia Nybegynder
17. juli 2003 - 22:12 #3
SATA diske er jumperfri.
En af fordelene... ifølge producenterne...

Eneste "problem" er at nogle af diskene anvender specielle strømstik, så man enten skal have en speciel PSU eller et adapterstik.

/iTopia
Avatar billede fet321 Nybegynder
18. juli 2003 - 10:17 #4
Svar
Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 15:00 #5
der ER jumper på min harddisk !!!
Avatar billede fet321 Nybegynder
19. juli 2003 - 15:29 #6
Står der slet ikke noget ved jumperne?
Indgraveret i plastikken eller ovenpå hd eller nedenunder?
Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 15:37 #7
nix... der er en tegning med jumperen og pin'sne og under står der "J8 Jumper setings"
Avatar billede onki Nybegynder
21. august 2003 - 19:56 #8
I just talked with WD tech support and they gave me this answer. PM2 stands for Power Management version 2 and allows the RAID controller to issue a spin-up command to the drive. This is mainly used for large RAID arrays where you don't want all drives to spin up at the same time when powering up. That would be too much load for the power supply. So the controller will stagger the spin-up times to save power.

ref:
http://www.nickles.de/static_cache/537430990.html

Men hvad betyder det, altså på dansk ?
Avatar billede itopia Nybegynder
21. august 2003 - 21:19 #9
Det betyder at raidcontrolleren sørger for at diskene spinner op i rækkefølge istedet for alle på en gang.
Det er især brugbart hvis man har rigtig mange diske i et raid - i dag er det ikke unormalt med f.eks. 14 SCSI diske sidende i samme boks, hvis de alle startede samtidigt ville det måske overbelaste strømforsyningen - eller man skulle have en meget større strømforsyning for at kunne klare opstarten i forhold til hvad der er nødvendigt for at holde det i drift.

Jeg håber det er svar nok til Onki.

Og så lige for at slå det fast: I en alm. computer er det ikke nødvendigt at røre ved disse jumpere!

/iTopia
Avatar billede onki Nybegynder
21. august 2003 - 21:21 #10
Jeg takker for oversættelsen.