Avatar billede kernelx Juniormester
17. juli 2003 - 11:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ftp-server med suse8.2

Hi,

jeg har installeret SuSE 8.2 og kunne godt tænke mig at
opsætte en ftp-server ...

hvad hedder sådan en ftp-server?
hvordan starter jeg den?
hvorhenne ligger konfigurations-filerne? (burde ligge et sted i /etc går jeg ud fra ...)
Avatar billede phpgris Nybegynder
17. juli 2003 - 18:34 #1
Avatar billede zorak Nybegynder
17. juli 2003 - 18:50 #2
Hej!
Hvis jeg var dig, ville jeg nok installere pureftpd.... Den er nem at sætte op og har mange dejlige funktioner... Du kan både hente en prækompilet eller selv kompile den... Jeg vil nok anbefale dig at kompile den selv... Så her kommer trinene, som du skal udføre for at kompile den:

1) wget ftp://ftp.pureftpd.org/pub/pure-ftpd/releases/pure-ftpd-1.0.15.tar.gz
2) tar xzvf ftp://ftp.pureftpd.org/pub/pure-ftpd/releases/pure-ftpd-1.0.15.tar.gz
3) cd pure-ftpd-1.0.15
4) ./configure --with-language=danish --with-ftpwho --with-nonroot
(ftp-serveren bliver oversat til dansk og andre funktioner vælges...)
5) make
6) make install (installerer pureftpd i /usr/sbin/)
7) /usr/local/sbin/pure-ftpd -A ~ &
8) Færdig...

Trin nummer 7 starter serveren, og brugerne bliver smidt ind i deres hjemmemappe ved login... Du kan se alle setup muligheder ved at køre: /usr/local/sbin/pure-ftpd --help .... Bemærk at der også er åbent for anonyme brugere. Du kan så det fra ved at tilføje "-E" til trin 7... Du kan derefter prøve at køre /usr/local/sbin/pure-ftpwho for at se de brugere, som er logget ind og hvad de laver....

Jeg håber min lille "guide" kunne hjælpe dig....

Hilsen
Jesper Andersen
Avatar billede kernelx Juniormester
18. juli 2003 - 09:34 #3
er der ikke nogen ftp-server med i SuSE 8.2 pakken?
Avatar billede zorak Nybegynder
20. juli 2003 - 15:16 #4
nu kender jeg ikke Suse, men der står på pure-ftpd's hjemmesider at der findes præ-kompilede pakker til Suse men jeg kan ikke finde dem....