Avatar billede luther Nybegynder
17. juli 2003 - 01:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Spærring af Kazaa og Edonkey

Jeg vil gerne spærre for Kazaa og Edonkey så brugerne på intranettet ikke har mulighed for at bruge disse programmer.

Kan det lade sig gøre, og i så fald hvordan?
Avatar billede rummanden Nybegynder
17. juli 2003 - 03:04 #1
De to programmer du omtaler bruger hver sin port. Du har normalt mulighed for at lukke for de porte i din router, firewall og muligvis i din switch.
Kan ikke huske hvilke porte de bruger (check det på deres respektive hjemmesider).
Du har også mulighed for den anden vej rundt, at lukke for alt, og så kun lukke op for det "lovlige" (SMTP, PING, POP3 ....lang liste).
Hvis vi får mere detaljeret viden om nettet, har vi bedre mulighed for at svare  :o)
/Rummanden
Avatar billede rummanden Nybegynder
17. juli 2003 - 03:06 #2
Du skal også lige være opmærksom på om programmerne evt. har mulighed for at skifte porte !
/Rummanden
Avatar billede kim Nybegynder
17. juli 2003 - 10:27 #3
Hvis du har en firewall skal du for Kazaa's vedkommende lukke for port 1214
Avatar billede tobiasj Nybegynder
17. juli 2003 - 20:40 #4
Med de fleste P2P programmer der benytter ED2K-netværket (Edonkey), er det muligt at ændre den port man vil bruge. Hvis du vil være sikker på at spærre helt for disse, vil Rummanden's forslag om at lukke for alle port og kun åbne for de "lovlige" nok være den bedste løsning.
Og det med at lukke/åbne for porte skal du så gøre via den Switch/Router/Firewall etc. der har kontrol over det lokalnetværk du vil spærre for P2P programmer.
Avatar billede karser Nybegynder
30. juli 2003 - 15:40 #5
Hvis du kører med et Win2k AD domæne kan du via GPO forbyde at brugerne kan starte programmerne kmd.exe og det andet (Kender ikke exe navnet på Edonkeys exe fil).

Det gør du i "USER CONFIGURATION" > "SYSTEM" > "Don't run specified Windows applications" i GPO. Vælg "Enabled og indtast eks. "kmd.exe" på listen!

Så kan dine brugere ikke længere starte kms.exe!

Håber det hjælper!
Avatar billede luther Nybegynder
31. juli 2003 - 08:46 #6
Jeg kører ikke desværre ikke i et miljø med et domæne.
Avatar billede rummanden Nybegynder
01. august 2003 - 07:22 #7
Er der nogen enheder (router, configurerebare switche ..) i dit intranet ?
Avatar billede luther Nybegynder
01. august 2003 - 13:32 #8
Jeg har en Cisco SOHO 77 router som jeg kan konfigurere.
Avatar billede luther Nybegynder
29. december 2003 - 01:41 #9
Det kan ikke lade sig gøre at lukke de her ude. De vil bare bruge port 80 hvis de ikke kan finde andet.