Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 01:02 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Intel ICH5R Raid controller - men ingen floppy til F6 under setup

Jeg har etableret et raid 0 array på min computer med MSI 875p neo fis2r bundkortet (arrayet er på Intel raid controlleren).

Jeg vil gerne installere windows 2000 på computeren, men jeg har ikke købt noget floppy drev - jeg synes det er noget pjat at vi stadig (åbenbart) skal være så afhængige af det oldtusse gamle floppydrev.

Så langt så godt.
For at kunne installere windows 2000 på mit array skal jeg give win2k Intels raid drivere under textmode delen af win2k setup (i starten) og trykker derfor F6 for at angive at jeg har en ekstra driver.
Win2k beder så om en diskette i a-drevet - hvilket jeg jo ikke har!

Er der en anden måde jeg kan gøre det på? Kan man få win2k til at kigge et andet sted end lige a-drevet?

På forhånd tak.

Mvh. Andreas Warberg
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 07:19 #1
Det mener jeg faktisk ikke man kan. Har du ikke et gammelt floppydrv du lige midlertidigt kan sætte på mens du får driveren ind til raidcontrolleren ?.
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 12:08 #2
Næ det har jeg ikke...
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 12:18 #3
Jeg kunne måske låne et, men jeg gider absolut ikke at være afhængig af en låneordning hvis jeg får lyst til at reinstallere mit operativsystem.

Det kan ikke passe, at vi stadig skal være afhængige af en lagringsteknologi der er næsten lige så gammel som computeren!

Jeg har selvfølgelig en brænder - kan man ikke lave noget smart med at brænde driveren ned på min CD og lade den genkende den automatisk under setup?

-Andreas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 12:25 #4
Surt...for jeg har kigget lidt rundt og desværre lader det ikke til at være muligt uden et floppy drev.
Ellers kræver det at du laver en unattendet installation, og det er nok lige i overkanten, blot for at spare på et floppydrev til omkring en hund. Eller evt. sætter raidcontroller og diske over i et andet system med floppy, og får overstået text-mode delen på den maskine. Når den skal til at reboote anden gang kan du flytte det hele tilbage igen og færdiggøre installationen. Muligvis kan du gøre det allerede ved første reboot. Det er jeg ikke helt sikker på.
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 12:35 #5
Jeg har ikke noget imod at lave en CD med unattend setup. Jeg har bare ikke haft held med storage devices før, så jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden.

I den readme fil der følger Intel driveren skriver de følgende:

"To install the RAID driver, as outlined in the Microsoft*
document, "Deployment Guide Automating Windows NT Setup,"
use the supplied TXTSETUP.OEM file included in this
package and insert the lines below into the UNATTEND.TXT
file.  This method is available for Microsoft* Windows*.
For Windows, however the iaStor.inf, iaStor.sys, iaStor.cat,
and Txtsetup.oem files need to be extracted.  To extract
these files, use the method described in this section.

Microsoft* Windows*:

  // Insert the lines below into the UNATTEND.TXT file

  [MassStorageDrivers]
  "Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller" = "OEM"

  [OEMBootFiles]
  iaStor.inf
  iaStor.sys
  iaStor.cat
  Txtsetup.oem
"

Jeg har faktisk prøvet at lave en bootable w2k cd med en winnt.sif fil der indeholder mit normale unattend script samt ovenstående. Desuden har jeg lagt de fire filer der ovenfor henvises til i i386\$oem$\textmode på cden, men jeg får denne fejl når jeg booter på cden

"windows 2000 server setup

the manufacturer provided file that setup is trying to use is corrupted or invalid:

line 1 contains a syntax error.

Setup cannot continue. TO quiet setup, press f3"

Driveren jeg bruger findes her
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Detail_Desc.asp?agr=Y&ProductID=961&DwnldID=6364

Jeg har så unpacked den på min bærbare computer og taget filerne ud af disketten.

Er mit unattend script helt ved siden af?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 12:37 #6
Kigger lige på det og vender tilbage.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 12:43 #7
Prøv lige at kigge denne side. Den forklarer fremgangsmåden mht det du forsøger:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q288344&
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 13:05 #8
Det er lidt svært at blive klog på denne sektion:

"If you have partitioned or formatted your hard disk drive with the File Allocation Table (FAT) or FAT32 file system and you initiate setup with Winnt.exe from Disk Operating System (DOS), then configure your Txtsetup.oem like this:
[disks]
d1 = "Windows 2000 Driver Set v1.00", w2kdsk1, . <--- Note the period at the end of the line.

If you have partitioned or formatted your hard disk drive with the New Technology File System (NTFS) and you initiate Windows Setup with Winnt32.exe from within a currently-running version of Windows, then configure your Txtsetup.oem like this:
[disks]
d1 = "Windows 2000 Driver Set v1.00", w2kdsk1, \ <--- Note the backslash at the end of the line. "

Mine harddiske er wipede så der er intet filsystem på.
Jeg har tænkt mig at formattere dem som NTFS-drev, men jeg mener bestemt ikke  at en cd-rom installation bliver startet med winnt32.exe.
Desuden har jeg ikke fundet lignende vejledninger der angiver at disse linier skal med.
Intels textsetup.oem fil har denne sektion:
"
[Disks]
disk1 = "Intel Application Accelerator driver", iaStor.sys, \
"
Skal jeg så udskifte disk 1 = "osv..." med
d1 = "Windows 2000 Driver Set v1.00", w2kdsk1, .
eller skrive den nedenunder?

Jeg er ikke så frisk på at prøve mig frem - det tager 10 minutter hver gang jeg skal brænde cd'en, så jeg ville foretrække råd for en med noget hands-on erfaring. Det kan da ikke være første gang i historien, at man ikke har haft et diskettedrev til F6 installation af MS os?
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 13:32 #9
Ok jeg har fundet en lidt bedre forklaring i Windows OEM Preinstallation kit user's guide. Her skriver de:

You must remove drive and path references from Txtsetup.oem. For example, instead of this text, use the NTFS or FAT32 examples that follow:

[disks]
d1 = "Windows XP Driver Set v1.00", \w2kdsk1, \win2000\smy810\

For NTFS installations, use this text:

[disks]
d1 = "Windows XP Driver Set v1.00", \w2kdsk1, \
Note the trailing slash at the end of the line.

For FAT32 installations, use this text:

[disks]
d1 = "Windows XP Driver Set v1.00", w2kdsk1, .
Note the lack of a backslash; also note the trailing period at the end of the line.

"

Så er det til at forstå - jeg prøver lige om det virker og vender tilbage.
Avatar billede awarberg Nybegynder
17. juli 2003 - 13:57 #10
Jeg får samme fejl.
Indhold af min textsetup.oem fil:

[Disks]
;disk1 = "Intel Application Accelerator driver", iaStor.sys, \
d1 = "Windows 2000 Driver Set v1.00", \w2kdsk1, \

[Defaults]
scsi = iaStor

[scsi]
iaStor = "Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller"

;-------------------------------------------

[Files.scsi.iaStor]
driver = disk1, iaStor.sys, iaStor
inf    = disk1, iaStor.inf
catalog = disk1, iaStor.cat

;-------------------------------------------

[Config.iaStor]
value = "", tag, REG_DWORD, 1b
value = "", ErrorControl, REG_DWORD, 1
value = "", Group, REG_SZ, "SCSI miniport"
value = "", Start, REG_DWORD, 0
value = "", Type, REG_DWORD, 1

;-------------------------------------------------------
; Uncomment appropriate ID string by removing semi-colon
;-------------------------------------------------------
[HardwareIds.scsi.iaStor]
id = "PCI\VEN_8086&DEV_24DF&CC_0104","iaStor"

Indhold af min winnt.sif fil:

;SetupMgrTag
[Data]
    MsDosInitiated="0"
    UnattendedInstall="Yes"

[Unattended]
    UnattendMode=FullUnattended
    OemSkipEula=Yes
    OemPreinstall=Yes
    TargetPath=\WINDOWS
    DriverSigningPolicy = Ignore
    OemPnPDriversPath = \$OEM$\drivers\storage;\$OEM$\drivers\network

[GuiUnattended]
    AdminPassword=hest
    OEMSkipRegional=1
    TimeZone=105
    OemSkipWelcome=1

[UserData]
    ProductKey=kode
    FullName="Andreas Warberg"
    OrgName="Firma"
    ComputerName=*

[TapiLocation]
    CountryCode=45
    Dialing=Tone

[RegionalSettings]
    LanguageGroup=1
    SystemLocale=00000406
    UserLocale=00000406
    InputLocale=0406:00000406

[Identification]
    JoinWorkgroup=STALD

[Networking]
    InstallDefaultComponents=Yes

[MassStorageDrivers]
  "Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller" = "OEM"

[OEMBootFiles]
  iaStor.inf
  iaStor.sys
  iaStor.cat
  Txtsetup.oem

Er der nogen fejl? Jeg begynder snart at hive hår ud af hovedet på mig selv :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 19:19 #11
Tjaa.... jeg må indrømme at jeg ikke kan finde nogen fejl, men jeg er altså heller ikke en ørn til unattendet installation. Min kollega har lavet en til IBM servere med SCSI raid, og jeg skal se om jeg kan finde hans text fil imorgen på arbejdet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 19:30 #12
I mellemtiden er her lige en side med en der åbenbart har fået det til at lykkes:
http://www.spc.org.nc/it/TechHead/unattended_install_of_third_part.htm
Avatar billede awarberg Nybegynder
19. juli 2003 - 14:42 #13
Sidste link lyder godt. Jeg prøver hvad han skriver og vender tilbage.
Mange tak for hjælpen so far!
Avatar billede awarberg Nybegynder
19. juli 2003 - 19:35 #14
Jeg får stadig en manufacturer file corrupt or invalid efter at have fulgt ovenstående links fremgangsmåde.

Kan det tænkes at jeg må se din kollegas løsning?

Mvh. Andreas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. juli 2003 - 14:30 #15
Sorry, fik ikke tid den sidste dag jeg havde på arbejdet før ferien, og sidder nu på en netcafe.
Jeg skal finde den frem på mandag, når jeg er på arbejde igen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juli 2003 - 09:56 #16
Som lovet, her er filen. Jeg har ændret lidt i den, men kun sådan noget med ipaddresser og navne. Ellers ikke noget.
---------------------------
;SetupMgrTag
[Data]
    AutoPartition=1
    MsDosInitiated="0"
    UnattendedInstall="Yes"

[Unattended]
    UnattendMode=FullUnattended
    TargetPath=\WINNT
    FileSystem=ConvertNTFS
    OemPreinstall=Yes
    OemSkipEula=Yes
    DriverSigningPolicy=Ignore

[GuiUnattended]
    TimeZone=105
    AdminPassword = *
    OemSkipWelcome=1
    OEMSkipRegional=1

[UserData]
    FullName=xxxx
    OrgName="xxxxxxxxxxxx"
    ComputerName=DKxxx04

[Display]
    BitsPerPel=8
    Xresolution=800
    YResolution=600
    Vrefresh=60

[LicenseFilePrintData]
    AutoMode=PerSeat

[RegionalSettings]
    LanguageGroup=1
    SystemLocale=00000409
    UserLocale=00000409
    InputLocale=0406:00000406

[Components]
    iis_common = OFF
    iis_inetmgr = OFF
    iis_www = OFF
    iis_ftp = OFF
    iis_htmla = OFF
    iis_doc = OFF
    iis_pwmgr = OFF
    iis_nntp= OFF
    iis_nntp_docs= OFF
    iis_smtp = OFF
    iis_smtp_docs = OFF
    iisdbg = OFF
    fp_extensions = OFF
    Mts_core = OFF
    netcis = OFF
    netcps = OFF
    Fp = OFF
    TSEnable = On
    TSClients = On
    TSPrinterDrivers = OFF
    TSKeyboardDrivers = OFF
    Netoc = OFF
;    Reminst = OFF
;    Certsrv = OFF
;    Rstorage = OFF
;    Indexsrv_system = OFF
;    Certsrv_client = OFF
;    Certsrv_server = OFF
    Certsrv_doc = OFF
    Msmq = OFF
    Accessopt = OFF
;    Calc = On
    Cdplayer = OFF
    Charmap = OFF
;    Chat = OFF
;    Clipbook = OFF
    Deskpaper = OFF
    Dialer = OFF
    Freecell = OFF
    Hypertrm = OFF
    Media_blindnoisy = OFF
    Media_blindquiet = OFF
    Media_clips = OFF
;    Media_jungle = OFF
;    Media_musica = OFF
;    Media_robotz = OFF
;    Media_utopia = OFF
    Minesweeper = OFF
    Mousepoint = OFF
    Mplay = OFF
    Mswordpad = On
;    Objectpkg = OFF
    Paint = OFF
    Pinball = OFF
    Quickview = OFF
    Rec = OFF
    Solitaire = OFF
    ssopengl = OFF
    ssstandard = OFF
    Templates = OFF
    Vol = OFF

[Branding]
    BrandIEUsingUnattended=Yes

[URL]
    Home_Page=http://www.google.com

[Proxy]
    Proxy_Enable=1
    Use_Same_Proxy=1
    HTTP_Proxy_Server=10.63.162.19:80
    Proxy_Override=<local>

[Identification]
    JoinWorkgroup=WORKGROUP

[Networking]
    InstallDefaultComponents=No

[NetAdapters]
    Adapter1=params.Adapter1

[params.Adapter1]
    INFID=*

[NetClients]
    MS_MSClient=params.MS_MSClient

[NetServices]
    MS_SERVER=params.MS_SERVER

[NetProtocols]
    MS_TCPIP=params.MS_TCPIP

[params.MS_TCPIP]
    DNS=No
    UseDomainNameDevolution=No
    EnableLMHosts=Yes
    AdapterSections=params.MS_TCPIP.Adapter1

[params.MS_TCPIP.Adapter1]
    SpecificTo=Adapter1
    DHCP=No
    IPAddress=10.63.1.169
    SubnetMask=255.255.0.0
    DefaultGateway=10.63.1.1
    DNSServerSearchOrder=10.63.1.121
    WINS=Yes
    WinsServerList=10.63.1.101,10.63.1.120
    NetBIOSOptions=0
    DNSDomain=XXXXXX.com

[MassStorageDrivers]
    "IBM Netfinity ServeRAID 4M/4L Controller (Windows 2000)"=OEM

[OEMBootFiles]
txtsetup.oem
nfrd960.sys
twintail.sys
nfrdperf.sys
nfrdci.dll
ibmnfrd.cat
oemsetup.inf

[TerminalServices]
    ApplicationServer=0
Avatar billede awarberg Nybegynder
28. juli 2003 - 15:07 #17
Hej igen og tak for teksten,

Kan det tænkes at jeg også kan se hvordan txtsetup.oem filen ser ud?

Mvh. Andreas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juli 2003 - 17:49 #18
Det ville jeg mægtigt gerne vise dig, men min kollega er på ferie. Det var et rent lykketræf at jeg fandt disketten. Hvis den er på disketten har du den imorgen. Hvis ikke, ja så må det vente til han kommer fra ferie. Jeg aner simpelthen ikke hvor den tilhørende cdrom er henne.
Avatar billede awarberg Nybegynder
29. juli 2003 - 12:37 #19
Jeg ville være taknemmelig hvis jeg også kunne se txtsetup.oem filen - unattend filen ligner til forveksling min, så det må næsten være synktaksfejl i txtsetup.oem der forårsager manufacturer file corrupt or invalid.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 15:14 #20
Jeg checkede disketten, og den var ikke derpå. Checkede så autoexec.bat'en for at se hvor den mappede til og det var desværre min kollegas bærbare pc, som han har med hjemme. Så jeg har ikke rigtigt nogen muligheder for at fremskaffe den lige nu.
Avatar billede awarberg Nybegynder
29. juli 2003 - 15:54 #21
Ok, gider du ikke e-mail den til mig når du har chancen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 15:57 #22
Jo, det skal jeg nok. Takker for point :-)
Avatar billede awarberg Nybegynder
29. juli 2003 - 16:03 #23
Kanon.
Tak for hjælpen so far!
Avatar billede tweak Nybegynder
14. september 2003 - 19:49 #24
Jeg har lavet en lille guide her: http://www.xhw.dk/?menu=guider&side=vis&grid=70 Måske det kan være en hjælp til andre!?
Avatar billede jacobschmidt Nybegynder
23. september 2003 - 10:19 #25
Hej, Jeg har samme board - men har brug for en driver til WinNT 4.0 - bruger også Intel ICH5R RAID med 2 diske... men mangler driveren..