Avatar billede main Nybegynder
10. december 2000 - 17:54 Der er 15 kommentarer

MiniDisc

Kan man få et minidisk drev til at sætte ind i ens computer ligesom et cddrev???
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. december 2000 - 17:56 #1
Har aldrig hørt om det - but you never know!
Mit svar vil være nej!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 18:09 #2
puuh.. umiddelbart vil jeg give tdaugaard ret.. men jeg tjekker da lige rundt ;)
Avatar billede nomiz Nybegynder
10. december 2000 - 18:12 #3
Ja, det kan man.. Sony har dog droppet at markedsføre den i Europa, da den ikke vil blive solgt.. Der kan nemlig kun ligge 150 mb! :(

/vh
Simon
Avatar billede bacardil Nybegynder
10. december 2000 - 18:12 #4
Jeg er 95% sikker på at svaret er nope..
Men det kommer nok
Avatar billede bacardil Nybegynder
10. december 2000 - 18:13 #5
nomiz> Kan man så købe den??
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. december 2000 - 18:14 #6
nomiz:> der kan være 74 minutters musik på sådan en fætter ikke ? hvorfor kan der så kun være 150 MB data når 74 min kræver 650-700 ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 18:18 #7
Det tætteste du kan komme på MD Data teknologien er MO Drev, \"Magneto Optical Drive\", som bruges af bl.a. Sony, Teac, Pioneer m.fl. En disc kan indeholde mellem 4 og 5.2 GB data, og drevet er af SCSI-2 typen, med en søgetid på ~25ms og roterer med ca. 3500rpm. For mere info kan du tjekke hos fx. Sony på http://www.sony-cp.com/_E/Products/Storage/MO/Index.html
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. december 2000 - 18:21 #8
Opskrift på internt minidisk:
Ekstern minidisk
Lim
tape

Tag den yderste plade af prop den ekstern minidisk i, tape den fast eller lim den fast... og wolla

(Man kan jo købe en almindelig minidisk og så slutte den til computeren med et sæt af de der sjove røde kabler)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 18:26 #9
Eller hvis man bruger et case der har HD skuffer, så burde den faktisk kunne ligge i, med den størrelse de typisk har :P
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
10. december 2000 - 18:52 #10
>>tdaugaard, det er fordi minidisc, bruger et system noget lignende mp3
mens den optager, det hedder noget med artrac så vidt jeg husker, derfor kan der være 74 min, på 150 MB
Avatar billede prodic Mester
10. december 2000 - 19:51 #11
TD->En Mini-Disc fjerner 80% af lyden når man overspiller til dimsen. Mp3 er en digital kopi af lyden og dermed de 100%.
Bare rolig, den fjerner ikke 80% af den lyd du kan høre, men den del af musikken som man ikke ligger mærke til, medmindre man ved den er der. Det handler om ting som Rumklang og overtoner, toner der ikke kan høres pga mere kraftige toner i musikken.
Alt dette er blandt andet grunden til at jeg aldrig vil købe en MD.

Ang. selve spørgsmålet - jeg tror ikke det findes, men vil da gerne lige vide hvis det rent faktisk findes.
Avatar billede groggy Nybegynder
11. december 2000 - 09:49 #12
Sony har haft to MiniDisk-Data drev på markedet. Men de har valgt at trække dem tilbage igen. Højst sandsynligt fordi de ik har kunne konkurrere mod Iomega og deres Zip drev. Hvis du prøver at lede forskellige steder. F. eks. Den Blå Avis kan du være heldig at finde et. www.dba.dk og hvis du er heldig og finde et men mangler drivere kan du jo prøve at kigge på Sony\'s hjemmeside. www.sony-cp.com

P.S. Du skal dog vide at de to MiniDisk-data drev er SCSI-II drev.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. december 2000 - 09:51 #13
..
Avatar billede beaviz Nybegynder
11. december 2000 - 09:55 #14
prodic: \"Mp3 er en digital kopi af lyden og dermed de 100%\" - nej, mp3 fungerer på præcis samme måde som minidisc. Beskærer i lyden, i de lyde som man \"mener\" at øret alligevel ikke vill3e opfatte, ganske som du selv siger om MD.
Avatar billede prodic Mester
11. december 2000 - 10:21 #15
beaviz : Undskyld, du har jo helt ret. De funger grundlæggende på samme måde, med at beskære den ikke lydbare del af musikken. Beklager.