Avatar billede cos Nybegynder
14. juli 2003 - 17:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kamera: Nikon F55 vs. Olympus IS-500

Jeg er for tiden på jagt efter et kamera hvor mit eneste umiddelbare krav er at jeg ønsker at kunne tage nogle skarpe billeder der skal kunne forstørres til min 1x1 m( vil pryde mine vægge med noget mere interessant end kedelige ikea billeder).

Men jeg har derfor været i diverse photo forretninger hvor jeg her er kommet frem til de 2 ovennævnte alternativer.

Er der en der kan hjælpe mig med at gennemskue forskelle og ulemper ved disse 2 om ikke andet anbefale et tilsvarende med forbehold for prisen?
Avatar billede esbenrt Nybegynder
14. juli 2003 - 21:41 #1
Såvidt jeg kan se har du med Olympus kameraet ikke mulighed for at skifte objektiv og jeg tvivler på at den indbyggede optik vil være tilstrækkelig hvis du har planer om at forstørre op i meterskala.

Nikons F55 er et meget bedre bud. Her kan du sætte objektiver på fremstillet tilbage i 1959 og frem, dvs. der er rig mulighed for at anskaffe sig brugtudstyr. Jeg vil også skyde på at F55'eren har en større vifte af indstillinger - som du måske aldrig får brug for men du risikerer jo at blive bidt af fotografi...

Men anskaf dig et Nikon, og køb kun huset (de sædvanlige zoomobjektiver som ofte følger med low-end spejlreflekser vil ikke give dig bedre billeder end Olympus-alternativet). Find dig derudover et 50mm objektiv, de er skarpe og lysstærke som ind i helvede og koster kun ca. 1200,- fra ny.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 22:28 #2
Så skal du vist investere i et Kodak Professional DCS Pro 14n 13.89 megapixel, Pro SLR til 5000 dollars. Ingen af de andre kameraer kan lave billeder i en kvalitet, der kan forstørres op i 1x1 meter. :-)

/per
Avatar billede esbenrt Nybegynder
15. juli 2003 - 06:17 #3
I den digitale verden er det muligvis rigtigt nok - jeg kender ikke så meget til den verden - men i sølvbaseret fotografi er jeg overbevist om at mit bud er en udmærket løsning, såfremt man køber en film i ordentlig kvalitet (og her er Kodak Gold Ultra fra fakta ikke kvalitet) og i øvrigt kan leve med 35mm-filmens begrænsninger. Tænk på at biograferne blæser 35mm film i en noget dårligere kvalitet end kodak supra op i væsentlig større formater.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 07:35 #4
En 35 mm film har en fotokemisk punktopløsning, der svarer til 15 mio. pixel for et digitalt kamera.
Så der er et stykke vej endnu. :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 07:43 #5
De tekniske data for et Nikon F55 / N55 SLR Camera: http://www.jjmehta.com/products/nikonf55.html

De tekniske data for et Olympus IS-500: http://www.olympus.dk/kamera/teknik/is500_teknik.htm

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 08:02 #6
Du kan altid blæse en 35 mm film op i et større format. For det er afstanden til lærret, der afgøre om billedet bliver skarpt. :-)

/per
Avatar billede esbenrt Nybegynder
15. juli 2003 - 09:25 #7
det er klart at man altid kan forstørre et billede op (og er det ikke fokuseringen der afgør i hvilken afstand billedet er skarpt?), men det kræver noget af negativet hvis det ikke skal blive et grimt resultat.

jeg var ikke klar over at 15Mpixels svarede til en almindelig film (hvilken asa er det?), men det bliver da interessant at se hvornår det bliver hvermands eje. mon ikke kodak technical pan har større punktopløsning...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 09:58 #8
ASA og ISO er faktisk det samme system, dvs. ISO 200 svarer til ASA 200.
Du har den fordel ved digitale kameraer, at du kan skifte ISO fra billede til billede.
Det kan du desværre ikke gøre med et analogt! :-)
15 Mpixels svarer ikke til almindelig film, det svarer til den bedste film på markedet
ifølge de eksperter jeg talte med.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juli 2003 - 10:01 #9
Jeg vil skyde på at der går 4-5 år, før alle og enhver kan købe et 15 mio. pixels
kamera til ca. 5-6000 kr.

/per
Avatar billede cos Nybegynder
15. juli 2003 - 11:51 #10
Jeg siger tak for begge jeres svar! Jeg er dog netop ad den grund at de er alt for dyre ikke interesseret i et digitalt kamera. F55 bliver det og og må se i øjnene at olympus kameraet bare var et sælgerens sædvanlige påbud.
Avatar billede cos Nybegynder
15. juli 2003 - 12:02 #11
Hov! btw. nogen du nævner filmen som en væsentlig faktor. Kan du give et par forslag til en film der kan leve op til en semi prof fotograf?
Avatar billede esbenrt Nybegynder
15. juli 2003 - 17:25 #12
ASA og ISO er (næsten) det samme system. Filmhastigheden blev i gamle dage målt i DIN og her svarede en 100ASA til en 21DIN - DIN er et logaritmisk system ligesom decibel og en fordobling af filmhastigheden svarer til 3 DIN. ISO betegnelsen er 100/21.

kodak tech. pan er den mest finkornede film overhovedet hvis fremkaldt i technidol. så det må være den.

du kan formentlig finde bedre information om film end, jeg kan give dig, ved selv at søge. se dig evt. om på www.photo.net
Avatar billede esbenrt Nybegynder
15. juli 2003 - 17:30 #13
nu er jeg godt nok selv nikonbruger så jeg burde ikke sende dig over i fjendens lejr, men du kan også overveje canon. kvaliteten er vist stort set den samme og canon er muligvis lidt billigere. igen hold dig fra billige zooms og køb faste brændvidder.
Avatar billede cos Nybegynder
15. juli 2003 - 18:50 #14
ok! nu tester jeg lige mit nye F55 og så må jeg hvor hen det bærer! tak endnu engang for hjælpen!
Avatar billede aguru Nybegynder
27. august 2003 - 22:04 #15
Ellers hvis du skal blæse det op i 1x1 meter, ville det nok være en ide ikke at skyde det med små format kamera,men evt med et pentax 6x7..så får du nogle renere billeder... hvis du skal købe et kamera som skal kunne lave billeder der kan klare en sådan forstørrelse, er det lidt ligegyldigt hvor "godt" kameraet er...du skal op i en anden filmformat..selvom et Leica R8 ikke er helt i vejen.:SLRP