Avatar billede dolemite Nybegynder
14. juli 2003 - 08:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brænding af DVD-video

Er der nogen derude der har meget erfaring med brænding af DVD-video som kan fortælle mig hvilket program samt præcist hvilket filformat jeg skal vælge for at den færdige DVD skive bliver kompatibel med dvd-afspillere (de modeller der kan læse en brændt skive)?

Jeg er frustreret over det, da jeg har prøvet rigtigt meget, og har indtil nu brændt video i Nero som data-dvd (ISO), da det var det format jeg oplevede som mest kompatibelt! MEN i går oplvede jeg for første gang en maskine der ikke ville æde det format. Panasonic DMR-E50 DVD recorder. Jeg har ellers ingen problemer haft indtil da.

Jeg har prøvet med samtlige filformater og også DVD-ROM (UDF) som er det format Macintosh bruger og som på Macintosh virker upåklageligt. Det har det bare ikke gjort på PC (for mig)!
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2003 - 12:57 #1
Prøv Ulead MovieFactory 2. Den koster godt nok, men du kan hente en trial her:
http://www.ulead.com/dmf/trial.htm

Her er en guide:
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/139093.php

Hvis ikke du har lyst til at investere i nyt software, så findes der også freeware som klare opgaven ganske nemt:
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/120013.php
Avatar billede dolemite Nybegynder
14. juli 2003 - 13:11 #2
Tak Phatlasse.

Mit problem består dog ikke i selve authoring-delen, men i brændingsfasen. Det er formatet eller måden filerne bliver skrevet til DVD'en på. Når man vælger at man vil brænde en DVD-video så er der en lagringsmetode gemt bag navnet "DVD-video" nemlig ISO 9660. Macintosh bruger UDF og det virker, men bruger jeg UDF i Nero, så virker det ikke!

Min undren er så, at når man på Macintosh kan brænde en DVD der er så godt som 100% kompatibelt, så kan det vel også lade sig gøre på en PC?
Avatar billede strikke Nybegynder
14. juli 2003 - 14:55 #3
Måske har det noget at gøre med hvilket format den brænder, dvs. DVD+r ell. DVD-r ?? ikke helt sikker på det!!
Avatar billede dolemite Nybegynder
14. juli 2003 - 15:35 #4
Tak for svaret strikke.

Om det er DVD-R eller DVD+R er ligegyldigt i denne sammenhæng. Vi snakker om den "formattering" der bruges når filerne bliver skrevet til skiven. Ligesom FAT16, FAT32 og NTFS i harddisksammenhænge. Det er nemlig uhyre vigtigt når vi snakker om kompatibilitet mht. stand-alone dvd-afspillere. Problemet er, at det nærmest er et tabu-emne og dem der beskæftiger sig med at brænde DVD-video på PC må derfor eksperimentere med det selv, da jeg ingen steder kan finde noget på skrift om hvilket format der er det mest kompatible og hvilket program der er pålideligt at bruge.
Avatar billede henninga Novice
15. juli 2003 - 00:05 #5
Fra Nero hjælp:
UDF filsystemet blev designet da man blev klar over, at ISO9660 filsystemet ikke passer til kravene hos CDRW'er og DVD'er. Det er optimeret til at klare store datamængder og til at minimere de nødvendige ændringer hvis en fil skal tilføjes eller slettes.
Nero 5 understøtter brænding af UDF og UDF Bridge CD'er, der indeholder et UDF og et ISO9660 filsystem. UDF filsystemet kan af Windows 98 og Windows 2000 skrives uden særlige drivere. Windows 98 og Windows 2000 vil læse UDF filsystemet, hvis både UDF og ISO filsystemerne findes på mediet. Brænding i UDF filformatet vil være særligt nyttigt i fremtiden, hvis DVD'er skal skrives, fordi UDF er det bedste filsystem til at skrive på en DVD. Husk venligst at Nero i øjeblikket ikke understøtter UDF eller Bridge-multisessionsbrænding. Du skal derfor brænde UDF- og Bridge-CD'er ned på tomme CDR'er.

Hvis du slår "Guiden" fra kan du selv vælge typen af DVD.
Vælg UDF 1.02 - den virker for mig når jeg benytter standard indstillinger.

Links med info:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#5.8
http://www.bealecorner.com/trv900/DVD/authoring.html
http://www.dvdrhelp.com/latesthowtos.php
HenningA
Avatar billede dolemite Nybegynder
15. juli 2003 - 08:39 #6
Tak HenningA

Jeg vil afprøve det igen med den nyeste version af Nero. Jeg vender tilbage med resultatet!
Avatar billede dolemite Nybegynder
17. juli 2003 - 10:02 #7
Points til henningA, fordi jeg linkede mig vej til nogle sider som gav mig løsningen.

Der er forskellige børnesygdomme, om jeg så må sige, med mange af de brænderprogrammer der findes til at brænde DVD dics med på PC i dag. Jeg har selv eksperimenteret meget med Nero (dog tidligere versioner) og mange af programmerne sætter lighedstegn mellem ISO9660 og DVD-VIDEO. Det er dog forkert, hvis vi snakker om kompatibilitet og afspilning af DVD-VIDEO på andet end en PC! UDF er det korrekte format, men der har jeg som sagt haft problemer med Nero.

Jeg læste nogle indlæg i en nyhedsgruppe om een der havde bakset med det samme, men fandt ud af at "STOMP RecordNow MAX" fungerer og at man her skal brænde DVD-VIDEO som DATA DVD. Det færdige produkt bliver så en UDF disk der bare virker!
Avatar billede henninga Novice
17. juli 2003 - 20:48 #8
Tak for point - og så lærte jeg også lidt om det.
Min Nero brænder med både UDF 1.02 og ISO9660 slået til. (Nero 5.5.10.42)