Avatar billede kallan Nybegynder
13. juli 2003 - 16:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Skærm tændes ikke?!

Hej!

Jeg har lige bestilt drømme systemet hjem, og fik det langt om længe bygget færdig...

MEN:

det skulle ikke foregå problem frit...

Systemet består af:

1700+ DLT3C 0308SPMV
Abit NF7-S rev. 2.0
512MB OCZ PC3700 EL DDR (1 stok)
Vapochill PE AMD
Hercules Radeon 9700 PRO

PÅ bundkortet blev der påsat en coolermaster køler på NB og en zalman profil med mindre blæser på SB, samt kobberstykker på mosfet'sne...

Nu er mit problem at når man starter computeren, så arbejder den sig ned til de -5*C hvorefter man på de optiske drev kan se at den initialiserer BIOS og prøver at boote, men der kommer intet billede på skærmen...

Jeg har prøvet med et andet AGP grafikkort og også med et PCI grafikkort, dog med samme resultat... ingen billede...

Håber at I har nogle gode ideer, for jeg er skudt tør....

Jeg har prøvet rammene, PSU'en, grafikkortet i en anden computer og der virker de fint...

Jeg har prøvet at afmontere min Evaporator for at se om CPU'ens kerne var beskadiget, dette var dog ikke tilfældet...

håber at I har gode forslag!!!

mvh
Kallan
Avatar billede seitentaisai Nybegynder
13. juli 2003 - 16:35 #1
vil du ikke skrive præcis om den slet ikek tænder eller om den går ind i opstart men når skal sakl load windows er skærmen sort?

men hvis du siger at den slet ikke tænder din monitor kan det skyldes din strømforsygning?
Avatar billede lrd Nybegynder
13. juli 2003 - 16:38 #2
ellers prøv en ny skærm driver
Avatar billede lrd Nybegynder
13. juli 2003 - 16:46 #3
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/bygenpc.htm

Måske kan du finde hjælp her

Lrd
Avatar billede seitentaisai Nybegynder
13. juli 2003 - 16:57 #4
Nu er mit problem at når man starter computeren, så arbejder den sig ned til de -5*C hvorefter man på de optiske drev kan se at den initialiserer BIOS og prøver at boote, men der kommer intet billede på skærmen <-- det kende rjeg godt nu ved jeg hvad din problem kan være har slev oplevet noget lignende.

jeg tænde rog vælger hvad for en harddsik os jeg vil ind på men så snart jeg er inde i windows er der ikke noget billede på skærmen. jeg forsøgte med at trykke f8 for at aktiver agp tilstand så kunne den godt min skærm jeg uinstall skærm driveren og genstartede og install den nyeste driver til grafikkorttet. så virkede det sgu ;D håber det var til hjælp. ellers kan du altid sætte bios til setuo default det kan også hjælpe!
Avatar billede chalde Seniormester
13. juli 2003 - 17:05 #5
Har du prøvet at teste med almindelig køling?
Ellers prøv at teste alle delene hver for sig i en anden computer.
Avatar billede chalde Seniormester
13. juli 2003 - 17:10 #6
Sry, havde ikke lige set at du havde testet delene i en anden.
Avatar billede kallan Nybegynder
13. juli 2003 - 17:39 #7
jeg har også prøvet med almindelig køling og stadig samme resultat... :(

Jeg regner med at kontakte shg, hvor bundkortet er købt for at melde kortet defekt...

Problemet er jo at jeg ALDRIG nogensinde har set noget på skærmen... Den ændrer sig aldrig fra den stand-by tilstand som den er i før den får signal fra computeren... hvis man unplugger skærmkablet, kommer skærmen dog med den meddellelse at "signal cable disconnected"...

men "seitentaisai" hvad var det du snakkede om med at trykke på F8 for agp tilstand??

mvh
Infinity
Avatar billede seitentaisai Nybegynder
13. juli 2003 - 17:43 #8
Problemet er jo at jeg ALDRIG nogensinde har set noget på skærmen... altså du tædner for tænd knappen og der sker intet? hvsi det er tilfældet dur f8 ikke
Avatar billede seitentaisai Nybegynder
13. juli 2003 - 17:45 #9
forresten past på med at melde bundkortet defekt for hvis det viser sig at dne ikek er defekt hos deres tekniker vil de kræve at du betaler pegne! altså omkring de 400 elelr lignende
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 17:49 #10
Så mangler du blot at teste CPU og MB i en anden maskine - så har du fundet fejlen :-)

JP
Avatar billede chalde Seniormester
13. juli 2003 - 17:50 #11
Da jeg i sin tid købte hardware hos shg, og havde problemer, sendte de mig følgende email:

prøv at afmonterer bundkortet, derefter dækker du alle de forhøjninger bundkortet monteres på i kabinettet med et stykke antistatisk emballage, for eksempel den pose bundkortet lå i, derefter monterer du bundkortet igen, og presser skruerne igennem den antistatiske emballage nå bundkortet sættes fast

hvis det ikke løser fejlen, så kør test et og fire

1. test af ram:
Download programmet memtest 86 fra www.memtest86.com det er et lille program man bruger til at teste ram med, det kræver at man har en tom diskette, hvis det raporterer bare en fejl, så er rammen defekt

2. test af grafikkort:
Hvis muligt anbefales det kraftigt at køre denne test i en anden computer en den man har problemet med. download programmet 3dmark 2001 se fra http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml, installer program, og kør en test, hvis den går ned, eller viser fejl på billedet så er der noget galt med kortet. Opstår problemet først efter nogen tid i maskinen, så skal testen sættes til at køre i loop f.eks. 1 time eller måske mere.

3. test af bundkort:
Prøv at afmonterer bundkortet, læg det på en lille forhøjning, f.eks. en træplade der har ca. samme størrelse som bundkortet, mellem bundkortet og pladen lægges der f.eks. den antistatiske pose bundkortet kom i. Her efter kan CPU, Køler, grafikkort, harddisk, cd-rom og stræmforsyning monteres. Start dit operativsystem op igen, og prøv at teste det med 3dmark(jf. punkt 2), her skal, som ved grafikkortet, også tages hensyn til hvor lang tid maskinen skal testes - er det måske 2 timer, eller måske kun ½. hvis isolering af bundkortet fjerner fejlen, så prøv at afmonterer bundkortet, derefter dækker du alle de forhøjninger bundkortet monteres på i kabinettet med et stykke antistatisk emballage, for eksempel den pose bundkortet lå i, derefter monterer du bundkortet igen, og presser skruerne igennem den antistatiske emballage nå bundkortet sættes fast

4. test af harddisk:
På vores hjemmeside www.shg.dk, finder De frem til en harddisk af samme fabrikat som den købte, derefter klikker du infoboksen frem, i bunden af denne boks er der et link til producentens testprogram til test af alle deres harddiske, kør testen, hvis den kommer med en fejlkode, så sendes disken ind til reklamation. - OBS! Alle producenter med undtagelse af Fujitsu tilbyder også direkte reklamation ved dem, dvs. du kan kan online søge RMA ved dem, og så sende disken til dem. - Dette vil i de fleste tilfælde spare en del af den normale behandlingstid for en harddisk, da disken ikke skal igennem shg.dk

5. guide i reklamation:
Hvis De har fundet produktet defekt, og det er dækket af reklamationsretten: De opretter en reklamationssag på vores hjemmeside under kundesupport-reklamation-opret Derefter sender De varen ind til os, den skal være med samme tilbehør og samme tilstand som De modtog den (antistatisk pose, kabler, cd´er manualer og lign.)
Husk!:
- Påfør tydeligt RMA Nummer på pakken
- Vedlæg RMA Seddelen i kassen
- Påfør tydelig afsender
- Gem postkvitteringen med Track & Trace nummeret - Det er din eneste tråd i pakken hos postdanmark Efter at vi har modtaget pakken vil De sædvanligvis i løbet af kort tid få varen ombyttet, såfremt produktet er en lagervare og at vi modtager den i god stand. Skal produktet til reperation ved leverandøren, så bliver behandlingstiden desværre noget længere.
Såfremt produktet er under 14 dage fra købsdatoen, så anfør dette i sagen/på pakken og vi vil såfremt det er muligt sende en ny når den er registrereret og på vej til test her hos shg.dk.
Avatar billede seitentaisai Nybegynder
13. juli 2003 - 17:55 #12
jaja chalde jeg har sgu læs og kendt mange frugtelige mærkelige sager gos shg selv om jeg handler der tit. har aldri haft en rma-sag endnu.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. juli 2003 - 18:13 #13
Prøv at pille dit grafikkort ud og sæt det i et par gange, vær sikker på det er trykket helt i bund, det har mange gange været fejlen.
Avatar billede kallan Nybegynder
13. juli 2003 - 18:40 #14
altså jeg har monteret grafikkortet korrekt alle gange... jeg har prøvet at montere grafikkortet i en anden maskin og der virkede det, såe...

Men jeg regner med at ringe til shg imorgen for at vi sammen kan udarbejde en løsning...

JEG kan ihvertfald ikke se andre løsninger end at det er motherboardet...

det er bare SÅ træls når man har brugt flere timer på at samle computeren så perfekt som muligt, og så sidder man alligevel fast... :(
Men defekte produkter kan man vel ikke forsvare sig imod udover at købe fra kendte kvalitets producenter, som jeg da anser Abit for at være iblandt...

Mvh
Infinity
Avatar billede chalde Seniormester
13. juli 2003 - 21:24 #15
seitentaisai -> Nu var kopien af mailen også tiltænkt kallan og ikke dig :-)

kallan -> Prøv det med bundkort på bræt (hmm lød skægt), da det kan være overgang mellem kabinet og bundkort.
Avatar billede kallan Nybegynder
13. juli 2003 - 21:55 #16
chalde -> det kunne der ikke være tale om da bundkortet er monteret i vapos kabinet med plastik "spacers" altså plastik afstande...

Men ellers:

HAR FÅET DEN TIL AT VIRKE!!!

jeg havde monteret en coolermaster socket A køler på Northbridgen og den må have forårsaget en kortslutning af en slags... jeg pillede den ihvertfald af og vupti, billede på skærm...

yesyesyesyesyesyesyes!!! :DD

men ellers tak for svarene...

Mvh
Infinity
Avatar billede fromsej Praktikant
13. juli 2003 - 21:57 #17
Tillykke med det.*S*
Så er du en glad mand nu.
Avatar billede chalde Seniormester
13. juli 2003 - 23:32 #18
Tillyke med det.
Happy clocking.
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 07:44 #19
bliver her lukket så
Avatar billede kallan Nybegynder
02. august 2003 - 20:24 #20
ja jeg lukker den hermed...
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. august 2003 - 09:11 #21
kallan> Du kan ikke tillade dig at tage points selv.

Mit svar "Så mangler du blot at teste CPU og MB i en anden maskine - så har du fundet fejlen :-)" havde jo givet dig løsningen med det samme.

Jeg vil bede dig oprette et nyt spm. på 100 points.