13. juli 2003 - 13:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PCI/AGP problemer?!

Hej.

Jeg er i gang med at fixe mine forældres gamle computer og vil skifte deres gamle PCI-grafikkort ud med et AGP-GeForce - det går også helt fint når jeg kun har AGP kortet i, men så snart jeg sætter noget helt andet, fx et netkort, i den PCI-slot hvor det gamle PCI-grafikkort sad, så virker AGP-kortet slet ikke!

Hvordan får jeg den til at lade være med at tro det er et grafikkort jeg sætter i PCI-slotet når det er noget helt andet?!

Jeg er temmelig nybegynder så forklar grundigt.

Hilsen Esben.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 13:44 #1
Det er svært at sige hvad der er galt.

Start med at give os nogle fakta:

Hvilket MB, BIOS vers, Grafikkort, andre PCI kort osv. der sidder i maskinen.
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2003 - 13:46 #2
Hvis du har installeret en driver til det andet grafik kort så prøv at gå ind i kontrolpanel->tilføj/fjern programmer og se om du kan fjerne det derfra
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 14:05 #3
stig3> Tror slet ikke at der er billede på, når maskinen booter...

JP
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2003 - 14:12 #4
jpvj>
Det tror jeg umiddelbart. Han skriver at det virker, hvis han ikke har noget PCI kort i maskinen.....
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juli 2003 - 14:24 #5
I BIOS under "Integrated Peripherals" set "Init Display First" til AGP.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juli 2003 - 14:32 #6
Har du blot taget gl. PCI grafik ud? Eller har du været via Enhedshåndtering, markeret grafikkortet og klikket på Fjern og OK til fjern.

Det videre forløb: sluk maskinen, tag strøm fra og skiftet kortene. Startet og og straks gået i BIOS for at foretage nødvendige ændringer. Save & Exit BIOS. Lade ME finde nyt hardware og indlæse drivere til nyt grafikkort.

Den rækkefølge skulle gerne bevirke, at al software/drive til gl. grafik er væk så det ikke skaber problemer.
13. juli 2003 - 15:18 #7
"Init Display First" er sat til AGP!

Det jeg gjorde var bare at slukke og fjerne Voodoo-kortet fra PCI-porten og dernæst sætte GeForce-kortet i AGP-porten - og dét virkede fint indtil jeg satte et trådløst netværkskort i PCI-porten (så virkede GeForce-kortet ikke længere). Dernæst satte jeg det gamle Voodoo i igen og fjernede AGP-kortet og gik ind i enhedshndtering og sagde "fjern kort" eller noget i den retning. Så slukkede jeg og satte Geforce-kortet i AGP-porten og det trådløse netværkskort i PCI-porten - OG SÅ VIRKEDE GeForce-kortet ikke igen!!!

LIDT FAKTA:

Gamle grafikkort: Vodoo 3 2000
Nye grafikkort: GeForce 3 Ti200 - i hvert fald GeForce 3!

Der er 3 PCI-slots i maskinen og i den første af dem sidder der et almindeligt netkort og i den anden sidder to USB 2.0-porte og i den tredje ville jeg gerne have at der sad et Trådløst Belkin 54g netwærkskort.

Problemet er at når jeg sætter det trådløse netværkskort i den PCI-port, som det gamle vodoo-kort sat i, så virker mit GeForce 3, som sidder i AGP-porten, ikke længere!
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 15:20 #8
Bare lige for at være helt sikker: Maskinen giver slet ikke noget billede når den tændes, når et kort sidder i PCI slottet hvor det gamle Voodo kort sad?

Prøv følgende:

Tag alle kort ud af maskinen undtagen til GF AGP kort.

Prøv med et af dine 3 kort ad gangen i det PCI slot, der giver problemer.
Hvis et af dem virker, så prøv at sætte de 2 andre kort i.

JP
13. juli 2003 - 15:20 #9
Hvis begge gafikkort sidder i er der ingen af dem der virker!

Jeg har kun installeret drivere til GeForce-kortet og hvis jeg starter med kun Voodoo-kortet i, så kan den også kun køre med 16 farver og 800x600 opløsning.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 15:21 #10
Hvis ikke oventsående fungerer, så kommer det formodentlig ikke til at virke.

Du har naturligvis flashet med nyeste BIOS...
13. juli 2003 - 15:57 #11
Nu virker GeForce-kortet selvom alle andre PCI-kort er i - super - problemet er bare at mit trådløse netværkskort ikke virker.

Jeg har både prøvet at installere den medfølgede software men windows kan ikke finde kortet!

Jeg ved at PCI-porten virker, for der sad et normalt netværkskort i før! - er det mit trådløse netværkskort der ikke virker eller er der bare PCI-problmer igen?
13. juli 2003 - 15:58 #12
Hvad er flashet med nyeste bios?
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 17:33 #13
Hvad er kortet detekteret som i enhedshåndteringen?
Hvilken maskine/MB sidder det i?
13. juli 2003 - 17:43 #14
Hvilket kort mener du? Det trådløse netværkskort, Voodoo-kortet eller GeForce-kortet?

Voodoo-kort: Ved ikke rigtig
Georce-kort: NVIDIA GeForce3 Ti200

Under netværkskort i enhedshåndtering står der: "Realtek RTL8139(A)..." (mit almindelige netværkskort) og så stor der også "Opkaldskort".

Og hvad mener du med "maskine/MB"? - Mærket på computeren er Ultra, men det er da ikke være det du mener?