Avatar billede wizardrj Nybegynder
11. juli 2003 - 15:21 Der er 6 kommentarer

Erfaring med 802.11G udstyr

Hejsa ...
Nu standarden endelig er kommet på plads, så er jeg i markedet efter et accesspoint.
Er der nogen derude i Ekspertland der kan komme med nogle erfaringer (gode som dårlige) omkring 802.11G udstyr ?
skal de være linksys, Dlink, 3Com eller noget helt fjerde ?

I samme ombæring har nogen erfaringer med WPA ?

På forhånd TAK !
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juli 2003 - 18:03 #1
Ingen erfaringer, men det første jeg ville kikke på er rækkeviden. Det er jo helt almindeligt at jo højrere freqvens jå større betydningen får dæmpningen og dermed mindre rækkevide.
Jeg ville undersøge hvad producenter og forhandlere siger om rækkeviden og følsomhed i forhold 11b standarden
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
12. juli 2003 - 13:06 #2
Jeg har en del udstyr som er købt til forsøg og det er ikke ligefrem store positive oplevelser mht. rækkeviden jeg har oplevet.
En bærbar med pcmcia 54G og en hovedst. 54G går den over på 11mbit ved ca. 8 meter.
En hovedst. forbundet til en antenne i mast på taget af huset i 54G og samme bærbar, forsvinder 54G signalet ved ca. 150m og 11mbit forsvinder ved 175m.
Udstyret koster samlet trods alt ca. 8000,-  -:(
Avatar billede wizardrj Nybegynder
13. juli 2003 - 12:27 #3
Tør man spørge hvad det er for noget 54G udstyr du har testet, og er det en standard eller specialbygget antenne du har brugt ?
Et 54G PCcard og et 54G accesspoint koster jo kun knap 2.000 i dagens danmark, antenner derimod koster jo stadig en formue...
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:35 #4
>vizardrj.: Ja det er Buffalo og det er rigtigt at det du nævner koster ca. 2000 men den accesspoint kan du ikke bruge til udv. antenne på taget da det faktisk kun er et PCcard som er stillet på højkant i accesspointen. - Men dette sæt har jeg købt samt det store sæt accesspoint som er beregnet til udv. antene og det koster ca. 5900 plus moms. med 25 m specielt kabel som ikke må forkortes eller forlænges osv. osv. osv. Jeg kan ikke se det er de penge værd endnu.
Avatar billede b2b_dk Nybegynder
13. juli 2003 - 12:37 #5
Men - men jeg glemte at tilføje, - at jeg vil gerne høre om der er andre som har erfaring med udstur som har en del længre rækkevide og måske til en billigere pris.
Avatar billede exxxhaust Nybegynder
18. juli 2003 - 09:08 #6
Prøv at kigge efter Trendnet's udstyr, deres priser er til at overkomme og jeg har gode erfaringer med deres udstyr, jeg kender dog ikke så meget til deres wireless udstyr, men de har ihvertfald et pænt udvalg (Antenner, AP, NIC) at vælge imellem til wlan.
http://www.trendnet.dk/home/wireless.asp