Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 02:30 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Billig computer; noget vær?

Jeg er blevet lidt træt af min 2 år gamle compag deskpro, så har fået lyst til at købe en ny computer...
Bruger den udelukkende til at udvikle software på, så jeg er sådan set tilfreds med en mindre kraftig computer, hvis bare den er stabil.

Har fundet denne computer: http://www.data2u.dk/shop/productinfo.asp?id=690 , som passer meget godt til mine krav.
Nogle af jer der kender forhandleren? Har I set andre lign. tilbud?
Engang havde vi jo udtrykket bambuscomputere for sådan billige computere, og ved ikke helt, som det stadig er gældende. Tror I, at den kan indeholde ordenlige kvalitetskomponenter til den pris?

Mvh
Kaspar
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 02:32 #1
Hvis I ikke lige gider se linket eller den driller, så er konfigurationen:

SOCKET-A BUNDKORT
- 2x PCI
- 2x DIMM
- 2x USB i front + 2X USB 2.0 Bagved

AMD XP2000 MHZ CPU
ATX MIDITOWER KABINET
256 MB DDR
MAXTOR 40 GB HARDDISK
ONBOARD SHARED GRAFIKKORT
1.44 MB FLOPPYDREV
52 X CDROM
10/100 MBIT LAN
SCROLL MOUSE 3D
TASTATUR PS/2

Uden software af nogen art.

2.135,00 DKK inc. moms
Avatar billede werd Nybegynder
11. juli 2003 - 02:40 #2
du har brug for en større køler til din cpu, hvis du skal holde den stabil!!
xp2000 (amd i det hele taget) har det me at blive meget varm, så køb en god og gerne støjsvag køler - og husk kølepasta

og så dobbelt så mange ram - det ville få dig rigtigt godt kørende!
Avatar billede werd Nybegynder
11. juli 2003 - 02:45 #3
og så mangler du jo også en skærm ;o)
Avatar billede werd Nybegynder
11. juli 2003 - 02:46 #4
Ellers et kodt køb i forhold til prisen
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 02:51 #5
Har allerede en TFT skærm mm., som jeg kan bruge.
Troede ellers at AMD var "køligere" end Intel?

Btw. så er grafikkortet et 64mb APG.

Tænkte på at smide en 512mb Kingston i den.

Har bedt firmaet om lidt flere info ang. producenterne af de forskellige komponenter, så venter lige med at uddele point til, at jeg har fået de svar og evt. en bedømmelse af dem.
Avatar billede tuctoh Nybegynder
11. juli 2003 - 02:56 #6
ang varme... AMD udvikler meget mere end Intel. Til udvikling ville jeg personligt vælge intel, da den er mere stabil og mere kølig... AMD er imho bedre til spil etc...
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 03:11 #7
Hvordan er det så med Intel Celeron?
Hvordan er denne computer i forhold til den anden?

CELERON 2000
- ECS SOCKET 478 BUNDKORT
- ONBOARD GRAFIKKORT
- 1.44 MB FLOPPYDREV
- 52 X SPEED CDROM
- 40 GB HARDDISK IDE ATA 133
- 10/100 MBIT NETKORT
- LYDKORT INTEGRERET
- STANDARD TASTATUR PS/2
- STANDARD MUS PS/2

2.645,00 DKK
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 04:13 #8
cyborgsoftware>>

den celeron maskine du nævner, er der ikke noget grafikkort af værdi i, ud fra hvad der står der. endvidere er der ikke mange oplysninger om dens ram.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
11. juli 2003 - 06:24 #9
Jeg synes ikke du skal købe en celeron, da den er meget langsom iforholdt til en almindelig pentium 4 NW-C. Køb dig en Pentium 4 NW-C i stedet for. det koster noget mere, men jeg tror ikke du vil fortryde det
Avatar billede boris Mester
11. juli 2003 - 06:47 #10
Hvis du er ude efter en ok computer til lav pris, så har jeg to gange været heldig med en af dem, der kan fås billigt i TDC butikker. Det betyder også, at der altid er en forretning i nærheden, hvis skidtet bryder ned. Med Windows 2000 fungerer de upåklageligt og til programmering er de langt mere end rigeligt.
Bare pas på ikke at få en for langsom harddisk. Det gør virkelig en forskel, der er til at mærke.
Og så vil jeg godt lige minde om en ting, som de fleste blæser på:
Når vi taler om køling af de enormt hurtige processorer m.v., så tænk også lige på, hvor strømmen kommer fra. Elmåleren har også travlt, og det er ikke spor billigt at bruge sådan et varmeapparat.
Avatar billede boris Mester
11. juli 2003 - 06:52 #11
Og lige tre kommentarer mere til den konfiguration, du beskriver højere oppe:
- Det skal gerne være en hurtig harddisk. Er det?
- 256 MB ram er for lidt
- Jeg ville købe en med DVD-brænder i stedet
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
11. juli 2003 - 10:11 #12
Tuctoh,

AMD og intel brænder i runde tal samme mængde varme af. Se evt
http://www.heise.de/newsticker/data/ciw-07.01.02-000/

Det siges at en moderne processor har sammevarmedensitet, altså omsætter samme mængde varme per kubikcentimeter som et almindeligt kernekraftværk! Det er godt at processorerne er så små!

Henrik
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 12:37 #13
AMD'en har vist en Maxtor DiamondMax Plus 9 40GB 7200 RPM ATA133.
Havde også tænkt mig at opgradere den til 768mb og senere måske 1Gb ram.

På hvilken clockfrekvens understøtter P4 egentlig hyperthreading?
Jeg gøre ofte med 20 apps samtidigt, så kunne være en fordel, at kunne køre flere threads på samme tid. Nogle der har læst noget omkring, hvor meget hyperthreading kan booste preformens?
Avatar billede tobias28 Praktikant
11. juli 2003 - 13:26 #14
http://www.eksperten.dk/spm/375058

se her! Her diskuterer de det!
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 13:30 #15
Køb som minimum en maskine med et kvalitetsbundkort og kvalitets RAM. Langt størstedelen af ustabile maskiner skal findes pga. af for billige komponenter.

MB: Mærkevare som ASUS, ABIT, MSI, INTEL ...
CPU: Intel eller AMD er et religionsspørgsmål.
Harddisk: Vælg Maxtor eller Seagate.
Drev: Ikke så vigtigt, men jeg foretrækker LG DVD og Brænder, og TEAC diskette drev.
PSU: Svær at vurdere. Skal du have en kvalitets PSU, så koster den altså en del penge.

Når du køber billig hardware, er risikoen for problemer større.
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
11. juli 2003 - 13:34 #16
til gengæld er computeren jo så billig, at jeg kunne købe en ny hver ½ år.
Avatar billede teddyn Nybegynder
13. juli 2003 - 00:47 #17
Hvis du mener at computoren er så billig så gi' det dobbelte nu og få en som du virkelig vil være tilfreds med, så kan den måske holde 2 år (det giver halv pris)
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
13. juli 2003 - 01:25 #18
Jeg kan kun give dig ret teddyn. Du kan f.eks. købe en maskine med følgende bundkort, cpu og ram:

ASUS P4P800 Deluxe
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628143

Pentium4 NW-C 2.6 GHz
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598172

Samsung DDR-SDram PC3200 512MB (god ide' med 2 af samme ram stang, da bundkortet understøtter dual channel)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847896