Avatar billede 2mmy Nybegynder
09. december 2000 - 12:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan optager jeg en VHS film til MPG eller ASF

Jeg ville meget gerne kunne optage film fra min videomaskine og ind på computeren i MPG eller ASF format, men jeg ved slet ikke hvordan man gør, skal man have speciele kort i computeren og hvad skal der alt til, af kabler kort og software...??
Avatar billede souledge Nybegynder
10. december 2000 - 17:43 #1
Hvis du vil have noget udstyr som gør dig i stand til at indspille en hel videofilm direkte i MPEG skal du nok købe en MP10\'er fra Pinnacle Systems.
Se www.pinnaclesys.com for produkt-information!
Avatar billede souledge Nybegynder
10. december 2000 - 17:43 #2
MP10 koster mellem 2000 og 3000 kr!
Avatar billede fido82 Nybegynder
10. december 2000 - 22:49 #3
du kan sagtens nøjes med at købe et Miro PCTV også fra www.pinnaclesys.com
Det dækket til rigelighed langt de flestes behov...
Avatar billede fido82 Nybegynder
10. december 2000 - 22:50 #4
det koster ca 500 kr
Avatar billede souledge Nybegynder
10. december 2000 - 23:43 #5
>  du kan sagtens nøjes med at købe et Miro PCTV også fra www.pinnaclesys.com
Det dækket til rigelighed langt de flestes behov...

Du har jo så evig ret, problemet er bare at :
PCTV er et Tuner-kort, ikke et graber-kort, og det betyder at grabbing kvalitet bliver derefter hvis der overhovedet kan grabbes.
PCTV har ikke noget indbygget codec, så derfor bliver alt hvad man grabber i Uncompressed-AVI, og skal man indspille 2 timer i Uncompressed AVI, får man brug for rundt regnet 30 GB HD-plads, det betyder også at filen bliver delt i 15 stykker på 2 GB hver da filer ikke kan være større end 2 GB pr. styk.
Når så man efter langt om længe efter ca. 5-10 timer har fået lavet alle 15 AVI-filer om til MPEG med en software-mpeg encoder, så skal man til igang med at samle alle filerne til 1 fil.
Det kan også lade sig gøre at optage \"direkte\" i MPEG eller ASF, men bare for at opnå en rimelig kvalitet, skal man have masser af RAM(minimum 128) og mange hundrede MHz gerne 1000, også er kvaliteten ikke engang rigtig god.
Heller ikke alle lyd kort er velegnet her, og ikke alle har Full-Duplex.
Og det er altså langt fra alle som har 1 GHz systemer, og skal man til at skifte bundkort, lydkort, CPU og købe mere RAM, blot for at spare 1500-2000 kr. for at få et billigt kort, og få mellem god kvalitet, så er det ligesom at det besparrende går af her.
Og vil man optage 30 GB uncompressed AVI kræver det jo som sagt en stor disk, men også en MEGET MEGET MEGET hurtig disk.
Jeg synes det at købe et MP10-modul, til 2000 kr.
Så sætter man video-stikket ind i den ene ende af modulet, og den anden ende af modulet ind i din computers parallel-port(printer-port), og nu kan man så scanne video.
Modulet konvertere selv video-signalet til 0\'er og 1-taller, komprimere derefter til MPEG i bedste kvalitet, og servere så snart indspilningen er færdig en lækker MPEG-fil i rigtig størrelse, format og kvalitet - lige til at fylde på en CD-ROM!
Avatar billede fido82 Nybegynder
10. december 2000 - 23:52 #6
hmmm, 2 GB, det afhænger da kun af hvilket prog man bruger til at optage med.... og man behøver heller ikke at have en pokkers hurtig disk, har selv grappet 1024 X 768 på en K6-2, med 64 ram......
Avatar billede fido82 Nybegynder
10. december 2000 - 23:54 #7
og det var vel at mærke DivX, med 30 frames i sek.
Avatar billede souledge Nybegynder
11. december 2000 - 00:18 #8
Fido82 > Du er da vist ikke særlig klog...

1024 X 768 er en skærmopløsning, ikke en videoopløsning.....hahaha! morsomt...
Når man snakker indscanning af almindelig europæisk PAL-video på PC, til brug på Netværk eller CD-ROM så hedder det normalt MPEG-1, 25 Frames pr. sekund, ca. 1000-1200 kbit-rate, og 352x288 som opløsning!
Om du grabber din video fra en PC der køre 1600x1200 eller om du grabber den fra en som køre 640x480 er fuldkommen ligegyldig!
Avatar billede fido82 Nybegynder
11. december 2000 - 21:12 #9
souledge, i lige måde

Eftersom, at man kan se fjerner i 1024 X 768 på puteren, kan den jo ligeosm oxo optage i det format, ikke sandt, klåge åge!!!
Avatar billede souledge Nybegynder
11. december 2000 - 22:50 #10
>klåge åge!!!

Takker mange gange.
Lad mig, bitmap, 1024x768 pixels, ukomprimeret, 32-bit, det giver 2,2 MB pr. frame/billede.
Og med 25 frames i sekundet giver det 55 Megabyte pr. sekund........synes du selv det lyder realistisk?
En musikvideo på f.eks 4 minutter vil således fylde : 240(sekunder) x 2,2 MB = 13,2 Gigabyte for 1 musikvideo!

Om din skærm viser 800x600 eller 640x480 er sagen urelevant, det som er afgørende for billedkvaliteten er videoklippets opløsning som i de fleste tilfælde er 352x288 eller 320x240 pixels.
En 32-bit frame i 320x240 pixels fylder 225 KB, eller lad os sige 0,2 MB.
Det betyder at en ukomprimeret videofil med 4 minutter kommer til at fylde 240x25x0,2 = 1200 MB, eller en transfer-rate på 5 megabyte pr. sekunds video.
Nu vælger man ofte at gemme i BTYV-format som halvere til 2,5 Megabyte pr. sekund.

Når du afspiller en video i fuldskærm på din skærm som f.eks køre 800x600 så er det altså bare 320x240 pixels som bliver forstørret op i 800x600.
Men hvis klippet var i 800x600 derimod, så kunne man forvente fed billedkvalitet....
Men videoklip-kvalitet er man ikke nået...endnu...
Det højeste til hjemmebrug er DVD som ligger på ca. 768x576 hvis jeg husker sandt...
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 16:54 #11
Det er rigtigt hensyn til DVD format (720 x 576) og vhs kører meget mindre..
Til gengæld lover de at HDTV skulle være højre..

idet du kan optage 1024 x 768 er kun strukket film. som de andre siger er det lige gyldigt om du kører 1024 eller den originale format...

det eneste du måske kan komme ud for ved udstrækning af film er at pixels vil i nogle tilfælde udglattes ved højre opløsning af den oprindelige.. men hvis du
viser filmen på TV er der slet ingen forskel....

Og i øvrigt er den bedste opløsning fra putteren ud til tv 640 x 480 (512)
eller DVD format 720 x 576 ....

men husk der er interlace på de højre opløsninger. altså forskudt billed linjer som kan godt rettes men. billedkvalitetet er en smulle forringet ved gennemsnitsframe generering...

men som han skrier ovennævnte er den normale/bedste format til Mpeg (PC) fra Videokam/vhs ved 352x288...ellers fra ved DVD og andre formatter såsom 3CCD kamera er 640x480 ok format...

maxburner
Avatar billede jesperschlam Nybegynder
08. januar 2001 - 16:03 #12
Hvad hvis man bare vil optage TV-programmer på sin PC og brænde dem på CD\'ere, uden nødvendigvis at kunne redigere i \'optagelserne\' - Er MP10\'eren også det bedste her?
Avatar billede souledge Nybegynder
08. januar 2001 - 17:27 #13
MP10\'ern spillle filerne direkte ind i MPEG-1 format, uden det første skal gemmes som BTYV-AVI eller Motion JPEG-avi.
Og eftersom at det er en rigtig MPEG-chip som laver billedet og ikke et stykke software, så kan kvaliteten sammenlignes lidt med forskellen mellem \"med eller uden 3DFX-kort når man spiller.\"

Nå snart filen er optaget er den klar til at ligge på CD-ROM.
Med de andre skal man konvertere sin fil som ofte fylder mange GB om til MPEG eller ASF, og den slags tager normalt timevis.

MP10 er enkel, hurtig og giver god kvalitet.