Avatar billede flemming-s Nybegynder
08. december 2000 - 18:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

CD rom drevet har svær ved at læse disk\'s?

Kan jeg rette det uden at skille computeren ad? Hvordan ?
Hvis ikke do, er det så let selv at justere / rense drevet ? Hvordan ?
mvh Flemming
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 21:30 #1
Du kan ikke gøre noget udover at vakske CDen af

www.eksperten.dk/spm/37435.

CRrom drev er noget af det mest drilske du nogensinde kommer ud for. Den ene dag læser det alle dine CDere perfekt og den anden dag vil det ikke tage de brændte. For langt de fleste betyder det ikke noget og slet ikke alle opdager problemerne, men når de er der så rens drevet - vask CDen. For det meste er der ikke noget at gøre så kører man CDen ud og ind et par gange eller venter til i mogen.

Jeg havde en overgang hvor jeg bare skulle spille lidt af en musik CD før det fungerede...

Det er fuldkommen ligegyldigt hvor dyrt og hvor godt drevet er. sådan er det!

Avatar billede rebecca Novice
09. december 2000 - 08:01 #2
Du kan købe en rense-cd til dit cddrev, hvis dine cd er hjemmebrændte eller ridset så prøv at komme dem i fryseren i ca.10 min og smid dem så i cddrevet, det hjælper ind imellem.
Du kan også sætte hastigheden op på dit drev ved at tilføje følgende i registreringsdatabasen.:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\\System\\CurrentControlSet\\Control\\FileSystem\\CDFS]
\"CacheSize\"=dword:00001800
\"PreFetch\"=dword:00000158
\"PrefetchTail\"=dword:00000080

Mvh.Rebecca
PS...Hvis du ikke er så meget for at ændre i regedit så skriv din mail så sender jeg en reg.fil til dig som du bare skal dobbeltklikke så laver den ændringen.
Avatar billede toranaga Nybegynder
12. december 2000 - 17:56 #3
Ellers kunne du jo købe et nyt CD-ROM drev. De koster jo ikke alverden.
Avatar billede fido82 Nybegynder
12. december 2000 - 18:07 #4
hvad renser en rense CD `???
jeg kan ikke rigtig se at den skulle kunne rense noget, da den jo ikke har kontakt med laserhovedet....
men ret mig, hvis jeg tager fejl!!!
Avatar billede rebecca Novice
13. december 2000 - 08:23 #5
fido82
Man kan faktisk købe en speciel cd til at rense laserhovedet med, der sidder nogle små børster på cd\'en som renser laserhovedet for støv og nullermænd, du kan såmænd også få det til en alm.cd-afspiller og til floppydrevet.
Mvh.Rebecca
Avatar billede flemming-s Nybegynder
13. december 2000 - 08:56 #6
Virker sådan en Rense CD ?
mvh Flemming
Avatar billede lestat Nybegynder
14. december 2000 - 12:54 #7
Rebecca, jeg har svært ved at se hvad det skulle nytte at sætte hastigheden op på drevet. Som regel er problemet at drevet enten ikke forsøger nok gange at læse en sektor, elller også går det for hurtigt henover en sektor, hvorved det ikke kan nå at læse den. De fleste nyere cddrev sætter hastigheden NED for at forsøge at afcode defekte sektorer
Avatar billede saubermacher Nybegynder
14. december 2000 - 20:08 #8
Rense CD\'en virker fint, men den er nok ikke løsningen i dit tilfælde fordi der ikke er meget støv i en CDrom afspiller - grunden er at CD\'en slet ikke har kontakt med det lille laserhoved og der kommer ikke støv derind fordi CDrom drevet altid er lukket. Dog sker der ALDRIG noget ondt ved at bruge en - og det anbefales af alle eksperter at gøre det jævnligt.

Må jeg lige rette din opmærksomhed på dit gamle spørgsmål hvor jeg har lavet et lille indlæg:

www.eksperten.dk/spm/37435

-> rebcca - det er den samme CDrenser uanset hvilken CD type man snakker om, men til nogle rense-CD\'ere følger der noget i en tube med som skulle være så godt, men ikke virker og koster mange penge!
Avatar billede saubermacher Nybegynder
14. december 2000 - 20:09 #9
Jeg har aldrig set en til floppy drev...? Er det nødvendigt?

Jeg har et floppy drev som har siddet i en server på en virksomhed siden 1984 - og det virker endnu!
Avatar billede saubermacher Nybegynder
14. december 2000 - 20:11 #10
->fido - Kan man overhovedet få rense-CD\'ere som ikke rører ved læsehovedet?
Avatar billede rebecca Novice
14. december 2000 - 23:10 #11
saubermacher
Det er vel ikke nødvendigt vis floppydrevet virker, men du kan købe en rensediskette til det.
Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
14. december 2000 - 23:16 #12
flemming s
Den virker hvis der er støv eller andet på dit laserhoved.
PS...Jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med at Justere/rense  cddrevet ved at skille det ad, bør kun gøres af fagmænd, og som saubermacher skriver den ene dag virker drevet perfect næste dag ;(
Mvh.Rebecca

Mvh.rebecca
Avatar billede jj2 Nybegynder
15. december 2000 - 20:09 #13
>>flemming-s

Jeg har også en CD-rensediskette, men jeg bruger den aldrig.

Prøv evt. følgende:

1. -Hvis der er store ridse i en DATA-CD er der næppe noget at gøre.

2. -Er CD\'en beskidt kan den renses med sprinkel-væske og nogle blade fra en køkkenrulle.

3. -Hvis CD-Rommen støjer meget er CD\'en måske sidetung og så må den afbalanceres med tape.

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede flemming-s Nybegynder
17. december 2000 - 03:04 #14
Jeg har skildt CD rom drevet. Pustet på leaser hovedt og forsigtigt rørt ved den - det hjalp og den køre fint !!!! Tak til alle der har givet et indlæg. Jeg er lidt i tvivl om h´vem der skal have pointene. Goe argumenter søges !!
:o)) Flemming
Avatar billede saubermacher Nybegynder
18. december 2000 - 13:09 #15
Det med renseCDen var det der kom tættest på din løsning. Så fordel points\'ne mellem dem der snakkede for en rense CD.

Ellers så læg dem hos den som har hjulpet dig mest seriøst - eller hos den som gav dig det bedste svar.

CD\'rommer er meget tilfældige, men mit råd er - Del dem lige over mellem Rebecca og Mig.

Rebecca har svaret pænt og seriøst.
Jeg har svaret ærligt og desuden føler jeg at du skylder mig noget.

Glad for at kunne hjælpe :-)

Morten
Avatar billede flemming-s Nybegynder
18. december 2000 - 17:22 #16
Morten jeg ved ikke hvordan man deler pointene.Så i første omgang skal du have et STORT tak for dine bidrag. Rebecca får pointene da trikset med at køle CD\'er hjalp da jeg skulle opgradere til Win 98.( det endete i øvrigt med at jeg lagde eb fryseelment direkte på drevet.)Detsuden gav rebecca indirekte inspiation (og mod)til at skilde CD\'drevet. Til point jægerne kan jeg henvise til et andet spørgsmål jeg har win 95/98 => \'Stand By knap\'
Avatar billede saubermacher Nybegynder
19. december 2000 - 11:39 #17
Man klikker på avanceret...
Avatar billede flemming-s Nybegynder
19. december 2000 - 19:07 #18
Morten jeg giver også gerne dig 15 point. Vil det være en ide at oprette et spørgsmål som du så under alle omstændigheder får point for ?
Flemming
Avatar billede paul.z Nybegynder
19. december 2000 - 19:26 #19
Om dét at ikke skilde - men skille ent CD-ROM drev ad - Har jeg lige gået på et kursus hvor vi \"byggede\" 16 ens PCér - bortset fra en lidt shaky og uklar monitor, var der kun et CD-ROM-drev som ikke fungerede. Vores tekniker-lærer kom tilbage med et, nu fungerende drev og fortalte: At det var faldet ud af sine lejer - men nu var bragt på plads.! ? Det var iøvrigt et CREATIVE 52x
Hej fra Paul i Århus