Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 17:34 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på netværk?

Nu har jeg langt om længe fået mit netværk til at virke (stor tak til kenp), og så er det jo jeg opdager at hastigheden ikke er voldsomt imponerende?

I begge computere er der 10/100 netkort og switchen er også 10/100, hvor hurtigt bør det køre?

Og hvor kan jeg nøjagtig SE hvor hurtigt det kører? Lige nu tjekker jeg det i min firewall og hvor meget jeg kan stole på dét aner jeg ikke ;o)

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 17:38 #1
hvis du kører Widnows 2000/XP så du se om de kører 10Mbit eller 100Mbit ved at kikke her:
Højre-klik på andre computerer -> egenskaber -> dobbelt kik på din LAN forbindelse -> så kan du se om den kører 10Mbit eller 100Mbit

teoretisk hastigheder
10Mbit => 10/8 => 1.25Mbyte/sec
100Mbit => 100/8 => 12.5Mbyte/sec
Avatar billede styler.dk Nybegynder
06. juli 2003 - 17:40 #2
hvis du klikker paa CTRL + ALT + DEL saa kommer der en boks frem (hvis du koere med XP) proev saa og klik paa Netvaerk, ved ikke om du kan se det der....

Men ka ikk lige huske andet

mvh. Styler
ps. sorry men kan ikk skrive ae, oe, og aa pga. Jeg er i Holland
Avatar billede bartfreak Nybegynder
06. juli 2003 - 17:42 #3
eller i egenskaber for kortet under enhedshåndtering
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. juli 2003 - 17:42 #4
rkhdk - Jeg hentede da filer fra en anden computer til sidste LAN, med 25mbs!?
(Det var med en 100mbit switch)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. juli 2003 - 17:45 #6
Argh det sidste link er ikke det rigtige...
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. juli 2003 - 17:47 #7
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 18:52 #8
Jamen... rkhdk jeg kører ikke tilnærmelsesvis med de hastigheder du nævner :o(

Begge kort "kører" 100, men hastigheden er altså slet ikke deroppe... hvordan får jeg den til det? Har det noget at sige at det ene netkort en onboard? Indstillingerne er IKKE de samme for kortene under "enhedshåndtering"? Jeg har prøvet lidt forskelligt (f.eks. 100 full duplex) og det ændrer intet.

En der har en løsning? Jeg øger gerne pointene :o)

Tak for hjælpen indtil videre

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 18:55 #9
hvordan ved du at den ikke kører 100Mbit?

hmm, du kører med modem.. http://www.eksperten.dk/spm/373181
Det vil ikke undre mig om den bruger din Internet forbindelse til at sende mellem PC'er
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 18:57 #10
hvis du prøver dette lille program
http://www.netiq.com/qcheck/default.asp

indtast IP'en på den anden IP, og se hvor meget du kan overfører med
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 19:04 #11
prøv det her
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

og giv dine PC'er en LAN IP også
10.0.0.x
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 20:15 #12
Hej igen rkhdk :o)

Det der med multi IP - foreslår du stadig det når jeg kører med Lokalnetværk med IPX/SPX og NetBEUI?

Du skrev også:indtast IP'en på den anden IP, og se hvor meget du kan overfører med - går ud fra du mener IP'en på den anden pc eller er jeg bare fatsvag? ;o)

Tusind tak for hjælpen indtil videre, jeg ser frem til at få opklaret hvad mit problem er :o) - nægter du iøvrigt kategorisk at "svare" i stedet for at "kommentere"?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 20:19 #13
Det lader til at hvis IPX/SPX ikke har hjulpet på din hastighed, så må man jo prøve noget andet ikke?
jeg har aldrig prøvet det, men flere her på exp, er blevet anbefalt at prøve det..

ja, det med IP'en var den anden PC på dit netværk, også bruge Qcheck til at måle hastigheden med..
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2003 - 20:31 #14
jeg har prøvet det med multi IP og det fungere også! men det skulle ikke være hurtigere at flytte på den måde i forhold ti IPX! (måske lidt)

men når du starter med at sige dit netværk er langsomt! hvor langsomt er det så!
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:05 #15
Når jeg siger mit netværk er langsomt mener jeg at det tager 15 min og 40 sek at sende en fil på 700MB - det kan da ikke passe kan det?

Jeg er helt klart frisk på at rode i reg. databasen (hehe), men vil gerne lige være sikker på at der er chance for at det hjælper inden jeg går igang ;o)

rkhdk: jeg fatter aller en ski' af Qcheck...? Og ja jeg har skam "hul igennem", men kan ikke "afkode" de informationer det giver mig... jeg er desværre ikke specielt velbevandret i den dybere mening med hverken pc eller nettet - jeg vil bare gerne ha' det virker :o)

Så hjælp er stadig ønsket - og den hjælp jeg har fået indtil videre er meget værdsat :o)

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:10 #16
15min og 40sec => 940sec
700Mb/940 => ~ 744Kbyte/sec

det kunne godt ligne at du kørte med en 10Mbit forbindelse..
så hvis de kører 10Mbit, så kan det godt passe nogen lunde med den tid
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2003 - 21:13 #17
diva -> det kan sagtes være dine kabler som gør at de køre 10 mbit og ikke 100 som dine netkort måske skulle kunne klare! eller det kan være din swich som ikke kan køre 100 mbit som det eler skulle kunne!
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2003 - 21:21 #18
og lige 1 ting mere. jeg har oplevet at nogle swiche satte hastigheden på sig selv efter den langsommeste forbindelse! og det er jo dit modem, som normalt kun accepte 10 mbit,  så problemet kan faktisk være din swich!
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:39 #19
ARGH! Nu må I altså holde :oP

Jeg har skisme da ikke råd til at købe nye kabler og switch... kan vi ikke bare blive enige om at det IKKE er på grund af dårligt hardware? Nå ikke? Ævs da...

Jamen så lad os prøve at se hvad det nøjagtigt er for noget hardware jeg er i besiddelse af:
Switch: SMC EZ switch 10/100 - SMC-E26505TX

Kabler (og NU bliver det sjovt - hehe): TLE CAT.5 STP 26AWG 4PAIRS E138922 "SJOVT TEGN" AWM2835 60"CELCIUSTEGN" CSA LL81295 FT4 ETL VERIFIED EIA/TIA-568A  A1G102

Modem:Speedstream 5100 fra Siemens (skillefilter fra samme producent)

Netkort 1:Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #2 på Asus A7v 266 ATX Bundkort

Netkort 2:NVIDIA Nforce MCP Networking Adapter onboard på MSI K7N2G bundkort

Noget jeg har glemt? ;o)

Er det mit hardware, eller får jeg noget ud af multi IP tricket?

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:41 #20
kører 10Mbit eller 100Mbit?

hvis du kører Widnows 2000/XP så du se om de kører 10Mbit eller 100Mbit ved at kikke her:
Højre-klik på andre computerer -> egenskaber -> dobbelt kik på din LAN forbindelse -> så kan du se om den kører 10Mbit eller 100Mbit
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:46 #21
Ahem... hvor hulen finder jeg "andre computere"?

Hvis jeg går ind i netværksforbindelser og dobbeltklikker på min Lan forbindelse står der dette: 100.00 Mbps - er det det du mener?

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:47 #22
oki, den kører 100mbit.. gør alle dine PC'er det?
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:50 #23
Ja det gør de begge to...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:52 #24
det vi så kan konkludere, er at:
alle PC'er kører 100Mbit
switchen kører 100Mbit
Overførslen mellem de 2 PC'er er på 10Mbit (ca)
IPX/SPX virker ikke
NetBEUI virker ikke

Lav det multi IP trick, det er det eneste jeg kan sådan lige kan komme på som ikke er testet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:54 #25
der er faktisk een ting som ikke er prøvet endnu
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 21:55 #26
lige mit besyv med: Præv at force de to netværkskort til at køre 100Mbit - der kan godt opstå problemer fordi de ikke kan 'handshake' ordenligt. I egenskabver på netværkskortene bår du kunne sætte diverse indstillinger - bla. kan du sætte hastigheden som normalt står til 'auto' - den skal du sætte til 100 på begge maskiner, restarte og prøve om det har hjulpet.
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:56 #27
Jamen det vil jeg så prøve - jeg vender tilbage hurtigst muligt med resultat :o) - (og point naturligvis)

Og rkhdk, du skulle vel ikke tilfældigvis være it-supporter eller sådan noget? Hold da op du er tålmodig ;o)

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:56 #28
giv dine PC'er en FAST LAN IP (så må du lige undvære internettet imellem tiden)

give PC 1
IP: 10.0.0.1
subnetmaske: 255.255.255.0

Give PC 2
IP: 10.0.0.2
subnetmaske: 255.255.255.0

hvis du så prøver at overfører den 700Mb's fil igen.. for nu er du nemlig sikker på at de 2 PC'er kan finde hinanden..

Når du har prøvet det, så kan du sætte den tilbage til at hente dynamisk IP, og fortælle os om det hjalp at køre med rene LAN IP'er
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 21:58 #29
diva => det er jeg rent faktisk uddannet som, en rigtig SKOD uddannelse.
Plus jeg kan lide at få lidt "udfordring" ;o)
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:58 #30
Kan I så holde med at skrive mens jeg svarer! Jeg kan jo ikke følge med.. :oP

frewald: Tak for tippet, men det er gjort for længst :o)

rkhdk: Kom endelig med dit guldkorn :o)

Mvh
Diva
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 21:59 #31
Sssssssssshhhhhh! Nu er jeg altså lige væk lidt for at teste om det nye foralg virker... kommer snart igen (håber jeg da)

Mvh
Diva
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 22:03 #32
Hvis du har mulighed for det, så prøv med et krydset netværkskabet - på den måde kan du finde ud af om switchen er et problem. Men det kræver så at du ikke for dynamiske IP adresser fra din router.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 22:06 #33
frewald => diva har ikke router, med ADSL modem. og det er det der volder problemer..
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 22:09 #34
Et ADSL modem der ikke virker som router ??? Det lyder underligt. Hvilken type er det? Og med et krydset kabel kan det bevises om det er den der har problemer. Er det, så opgrader firmware, reset routeren, og se hvad der sker.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 22:12 #35
frewald => et ADSL modem giver alle PC'er på netværket offenlige IP'er, hvor en router kun har een offenlig IP, og tildeler resten at netværket LAN IP'er.

Så der er stor forskel på ADSL modem og ADSL router.
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 22:14 #36
Anyone who can tell me what the specs for the anamorphic lens (AG-LA7200G
) is? Does it do 4:3-16:9 ? Or 16:9->1:2,35? And is is working?
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 22:15 #37
hmm sorry - en meget landsom IE drillede lige lidt - glem det foregående indlæg :-)
Avatar billede frewald Nybegynder
06. juli 2003 - 22:16 #38
Ok - jeg har bare kun set ADSL modemer med indbygget router, eller som ren netværksforbindelse (uden DHCP)
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 22:51 #39
Ok så er jeg (endelig) tilbage... det var sjovt ;oP

Prøvede følgende:

Startede naturligvis med at tildele Lan IP til begge maskiner som foreskrevet.

Førsøg 1: Alt stadig tilsluttet switchen - en smule forbedring

Forsøg 2: ADSL modem fjernet fra switchen - gav lidt mere

Forsøg 3: Direkte forbindelse mellem de to computere ved hjælp af et krydset kabel - fordobling af hastighed i forhold til udgangspunkt før forsøg 1(!)

Forsøg 4: Stadig direkte forbindelse, men overførsel fra en anden hardisk end tidligere (begge diske er 7200 RPM - mærkeligt?) - Endnu engang fordobling af hastighed i forhold til forsøg 3 (!) 373MB på 70 sek. ("Dårlig" HD: Maxtor 9X 60 GB - "God" HD IBM GXP60 40 GB)

Allersidste forsøg (foregår lige nu): som før forsøg 1 (dog sendt til "god" HD) samme snotagtige hastighed som før :o(

Hvad kan man så konkludere af det? Andet end at min ene HD er noget skidt og min switch er noget hø? Kan jeg gøre noget? Vil det stadig hjælpe at lave multi IP?

Jeg håber ikke det er for stor en udfordring rkhdk? ;o)

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 22:55 #40
jeg har ingen ide om den multi IP vil hjælpe, da jeg aldrig selv har prøvet den.

Så derfor, Prøv den ;o)
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 22:58 #41
Hum... jamen det vil jeg da gøre så ;o)

Jeg vender frygteligt tilbage så snart projekt "rod i hjertet af windows" er (forhåbentligt) vel overstået :o)

På genhør og tak for al hjælp indtil videre ;o)

Mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. juli 2003 - 22:59 #42
husk at tage backup af din reg database før du roder formeget ;o)
Avatar billede diva Nybegynder
06. juli 2003 - 23:10 #43
Hehe - ER gjort :oP

Og jeg venter også til imorgen - ingen grund til at udfordre skæbnen ved at gøre det nu hvor jeg er træt... man er jo ikke skabsblondine for ingenting ;o)

mvh
Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 14:52 #44
hvordan gik det så?
Avatar billede diva Nybegynder
18. juli 2003 - 21:41 #45
Hej så er jeg tilbage

Undskyld det tog så lang tid, men computeren besluttede sig lige til at bryde sammen :o(

rkhdk - det er prøvet og det hjalp ikke... desværre. Men nu er det prøvet og jeg takker mange gange for alt din hjælp - nu vil jeg så gerne give dig nogle point for det... vil du være sød at komme med et svar?

- Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. juli 2003 - 22:22 #46
Havde nu heller set at problemet var blevet løst ;o)
Avatar billede diva Nybegynder
19. juli 2003 - 11:51 #47
Ja det havde da også været dejligt, men i det mindste er der da prøvet en masse ting - og netværket virker jo... bare ikke optimalt ;o)

Endnu engang tak for hjælpen i denne tråd (naturligvis også til alle andre)

- Diva
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juli 2003 - 12:53 #48
Takker for pointz! ;o)