Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:01 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at oprette forbindelse

Jeg har for nylig fået en gammel computer af min tante, og jeg har været ved at sætte den istand og er nu kommet til netværket. Problemet er at efter at jeg har sat netværket op så er det ikke muligt for mig at finde de andre computere på netværket. Jeg har godt nok forbindelse til internettet, 256 adsl, men det er lan der er vigtigst lige nu. Nogen ideer?

Den kører windows 98, og gør brug af automatisk ip.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:03 #1
sidder du bage en ADSL modem eller router?

har du kunnet finde de andre på netværket før?

prøv at installer IPX/SPX protokollen, hvis du sidder bag en modem
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:14 #2
modem, og jeg har først lige sat netkort i nu.
Jeg har installeret ipx på den nu og den kan få forbindelse til en af de andre men ikke omvendt, altså der er ingen der kan finde den.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:17 #3
det kræver også at de andre PC'er har IPX/SPX installeret
kører de andre PC'er også Win98?

problemet med at de ikke kan finde hinanden, på LAN'et er med 99% sikkerhed pga du kører med dynamiske IP'er som du få fra modem'et
prøv start -> kør winipcfg
hvis du ser på din IP og subnet, så vil du sikkert se at
xxx.xxx.xxx <- de først 3 "grupper" ikke er ens eks: 123.123.123.x
det samme med subnettet..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:19 #4
rettelse..

hvis du ser på din IP og subnet, så vil du sikkert se at
xxx.xxx.xxx <- de først 3 "grupper" ikke er ens eks: 123.123.123.x på PC'erne
det samme med subnettet..
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:24 #5
Ja, jeg har installeret ipx protokol på alle sammen, der er en comp der er optaget i øjeblikket, så den skal lige genstartes for at være sikker, ellers skulle det være i orden. Dog skal det siges at på min egen computer, som kører winxp, kan jeg ikke få forbindelse til den "nye" comp, men den kan godt få forbindelse med min.
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:25 #6
og de har forskellige ip'er
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:27 #7
du kan også prøve at installere NetBEUI på dem alle sammen.
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:27 #8
ok
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:28 #9
hvor mange IP'er og PC'er har du?
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:31 #10
3 stk, men jeg har vist nok 6 dynamiske ip'er at ta' af.
Avatar billede willi Nybegynder
05. juli 2003 - 22:32 #11
Jeg har faktisk et tilsvarende problem. Har også oprettet et sp der måske drejer sig om det samme: http://www.eksperten.dk/spm/372803
Men ikke med så mange point :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:33 #12
oki.
Hvis du får fat i en gammel PC, så sæt den op som router..

så skal du kun bruge een IP og alle dine PC'er vil kunne finde hinanden, plus dit netværk vil være bedre beskyttet, da du så kan installere en firewall på din hjemmelavde router ;o)
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:33 #13
det hjalp, nu mangler jeg bare at få min winxp comp til at connecte til de 2 andre.
Da jeg ville inst, NetBEUI på den, kunne jeg ikke finde den, men der stod netBIOS sammen med ipx protokollen, er det den? eller er jeg helt ude på herrens mark? :P
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:34 #14
NetBEUI burde så der også.
NetBEUI er bare en nyere version af NetBIOS ;o)
Avatar billede willi Nybegynder
05. juli 2003 - 22:35 #15
NetBios kører over ipx. Men du skal fjerne bindingerne til tcp/ip i fil delingen til micorsoft netværk
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:38 #16
hmmmm.... jeg kan ikke finde det du nævnte med deling, men det med at sætte den gamle comp op som router lyder interressant, skal jeg så sætte et netkort mere i?
Avatar billede willi Nybegynder
05. juli 2003 - 22:40 #17
>rkhdk Det er mig ubegribeligt hvorfor. Men på den ene win98 maskine har jeg NetBios såvel som NetBeui. Mens den anden kun har NetBeui. De er installeret med samme cd (men to licenser).
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:40 #18
ja, så det ene netkort er til dit WAN (internet modemet) og det andet er til LAN

til LAN kortet vælger du en LAN Ip adresse (10.0.0.x eller 192.168.1.0 eller 192.168.0.x )
så kan du have 254 PC'er på dit LAN, som vil kunne finde hianden ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:40 #19
willi => Øhh?? hva' snakker du om?
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:43 #20
okay tak, jeg forsøger det med at bruge den gamle comp som router engang i næste uge, når jeg engang har skaffet et netkort mere.
Tak for hjælpen, bare skrive et svar, så for du pointsene
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:44 #21
"får" du pointsene :P
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:44 #22
keepr => nu ved jeg ikke hvilken udbyder du har (gætter på TDC), men der kan du også købe/leje en router, så du slipper for at have en PC tændt for at alle på netværket kan komme på nettet..
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:46 #23
tjoe, det kan jeg vel også, men så vidt jeg ved så koster den slags lidt mere end et netkort :P, og det med at have en comp til at køre hele tiden er nu ikke det store problem, gør det i forvejen ;D
Avatar billede willi Nybegynder
05. juli 2003 - 22:47 #24
Du taler om NetBios er en ældre version. Men hvordan kan det så være at der på en og samme win98 pc kan være NetBios såvel som NetBeui.
Håber det er lidt tydeligere.
Og det er vel rigtigt, at bindingerne til tcp skal fjernes?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:54 #25
Avatar billede keepr2k Nybegynder
05. juli 2003 - 22:55 #26
endnu en gang, tak for hjælpen :D
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:55 #27
keepr2k => lav et svar og tag 100 selv ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2003 - 22:57 #28
Takker For Pointz! ;o)