Avatar billede m_dal Nybegynder
04. juli 2003 - 19:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Udskæring af billede

Hey derude.

Mit problem er, at jeg skal udskære en genstand i et billede og jeg er ikke sikker på hvilken metode der er den letteste, eller bedste.

Normalt ville jeg bruge det Rectankular Marquee Tool til at skære hver enkel pixel ind, men jeg tvivler på, at det er den letteste løsning.

Er der nogen der har et par gode forslag til hvordan jeg skal gøre?

Jeg bruger Photoshop 6.0 og er kendt i programmet.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
04. juli 2003 - 19:53 #1
Brug Pen Tool.
og klik hele billedet rundt og når du så slutter omkredsen kan du under Paths trykke "Make Selection" og så har du markeret det du har indtegnet og du kan nu kopiere det og sætte det ind hvor du vil. Jeg har lavet dette billede, og mange flere på den måde:
http://WDDB.net/Tanjaib.jpg
Avatar billede hcma Novice
04. juli 2003 - 19:58 #2
eller QuickMask
Avatar billede miss-g Seniormester
04. juli 2003 - 20:27 #3
Pen tool metoden er klart den mest professionele. Kanten bliver rigtig pæn! Bare husk at nappe lidt af billedet hele vejen rundt.

Når du har tegnet kurven med pennen - kan du justere den, hvis du lige holder ctrl nede. Træk i håndtag, flyt punkter osv.

Når du er færdig - tryk på den stiplede cirkel nederst på PATHS paletten.

Man kan også gøre det omvendt - markere noget, og så lave det til en kurve man kan justere (PATH paletten - cirklen med strikkepindene) *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
04. juli 2003 - 20:28 #4
Så fbhzone´s metode *S*
Avatar billede minimo Nybegynder
04. juli 2003 - 20:50 #5
Prøv et program som CorelDraw 8, 10 eller 11.. über nice programmer hvis man kan finde ud af at bruge dem.. der skulle os være de funktioner du har brug for.. problemet er at programmerne koster ca. 30.000 - 40.000 pr. stk. hvilket jo selvfølgelig er et problem med en almindelig indtjening.. :-/
Avatar billede willi Nybegynder
04. juli 2003 - 22:10 #6
> minimo CorelDraw fås til under 1000 kr. hvis ikke det skal være vers. 10 eller 11.
Og vers 10 koster vist heller ikke meget.
Avatar billede willi Nybegynder
04. juli 2003 - 22:16 #7
> minmo 329$ for CorelDraw 11.
Det er mig lidt ubegribeligt at det ikke er mere udbredt fordi det netop som du beskriver har et utal af muligheder.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
05. juli 2003 - 10:56 #8
I metoden jeg beskrev før kan man også hvis kanten skal være lidt pæn og matche baggrunden (men kun hvis baggrunden er ensfarvet)
Når du har skåret billedet ud og sat det på bggrunden
skal du i boksen "Layers" dobbeltklikke på det du har skåret ud.
Og sætte et flye ben i den der hedder "Inner Shadow"
Når det er gjort skal du klikke på selve teksen "Innter Shadow" og så får du nogen indstillinger du kan vælge imellem:
Blend mode skal sættes til Normal, når det er gjort så klik i den kasse der har en sort farve og vælg baggrundsfarven.
Opacity skal sættes til 100%
Distance skal sættes til 0px

nu kommer det hvor du skal se hvad der er pænt.
på choke og size ka du justere det lit. og se hvordan det bliver. Jeg plejer at lave en ganske lille kant, sådan billedet der ud til at være skåret mere "blødt" ud istedet for den hårde kant. :)
Endnu en gang held og lykke med det
Avatar billede willi Nybegynder
05. juli 2003 - 11:05 #9
>fbhzone Hvorfor mener du ikke magic wand tool skal bruges?
Alt efter billedet kan det vel være udmærket værktøj og med tilsvarende justeringsegenskaber.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
05. juli 2003 - 12:20 #10
Magic Wand Tool er bestemt ikke lige så god.
Og du kan med Pen Tool selv bestemme prøcist hvor du vil have det. og Magic Wand Tool er slem til bare at markere dele af et billede hvis baggrunden feks har ett skab lige bagved kommer det med i markeringen.
Og fordi jeg har taget et kursus i photoshop hvor vi blev fortalt om Pen Tool hvordan man også kan lave avancerede ting med den. Men ja.. der er mange muligheder :D