Avatar billede carstencarsten Nybegynder
04. juli 2003 - 14:50 Der er 8 kommentarer

Opsætning af Zywall 2 fra Zyxel

Jeg har fysisk tilsluttet min firewall/ router fra Zywall - men jeg kan ikke opnå internet forbindelse herefter. Uden min firewall kan jeg godt opnå forbindelse.

Jeg har forsøgt at ændre opsætningen af min internetforbindelse. Jeg ved godst at jeg skal konfigurer min router / firewall men ved ikke hvordan - uden internet forbindelse ?

Jeg har aldrig haft en fysisk firewall før så jeg er meget "grøn".

Når jeg engang opnår forbindelse til internettet har jeg desuden behov for at sætte min firewall op så jeg kan bruge msn messenger, netmeeting samt eyaball til at chatte med. dvs jeg skal konfigurer min firewall så jeg kan kaldes op via Eyeball og MSN messenger og vise og se webcam video i en chat. Normalt kan man ikke dette bag en firewall med mindre firewall'en er sat op til det.

Er der nogen som kan hjælpe mig ?
Jeg har en vejledning på cd-rom på 300-400 sider som er meget svær at finde rundt i og så er den på engelsk og det er ikke let at forstå når man ikke ahar prøvet det her før.
Avatar billede carstencarsten Nybegynder
04. juli 2003 - 15:00 #1
Jeg har købt en Zyxel  ZyWall 2 firewall - jeg er helt grøn - har fast Ip men med min nye router / firewall kan jeg ikke få forbindelse til internet. Umiddelbart skulle firewall være fysisk korrekt forbundet til internet og til min pc. Det må være et spørgsmål om konfiguration af selve routeren / frewall'en evt at mine internet instillinger i kontrolpanelet ikke er som de skal være. Zywall skriver at jeg skal indtaste min fast IP og hviket jeg har gjort.Undernetmasken er angivet i manualen til at den skal være 255.255.255.0 og standardgatewayen 192.162.1.1
Jeg har internet fra TDC.
Avatar billede carstencarsten Nybegynder
05. juli 2003 - 10:03 #2
Jeg er nu kommet lidt videre idet jeg har fundet ud af at http://192.168.1.1 giver adgang til at konfigurer min firewall. . Skal jeg i konfig. vælge ethernet, PPPoE eller PPTP jeg aner ikke hvad forskellen er eller hvad det betyder. Hvorf på min pc kan jeg iøvrigt se hvad min PC hedder - Jeg mindes at have navngivet min pc på et tidspunkt men kan ikke finde ud af hvor det står i Windows WP. Jeg har fast IP fra TDC - men skal jeg så i konfigurationen også vælge fast ip her - eller - jeg kan fortsat ikke opnå forbindelse til internet når min firewall er sat på.

Please help someone
Avatar billede carstencarsten Nybegynder
06. juli 2003 - 14:05 #3
Jeg ved ikke hvilke porte og protokoler der skal være lukkede eller åbne for at jeg kan surfe på nette - bruge ICQ , Netmeeting , MSN Messenger og Eyeball til chat med microfon og webcam. Hvis det er muligt vil jeg også gerne kunne tilgå min computer udefra. Hvilke numre skal være åbne og hvilke åbne og hvor indtaster man dette i sin router / firewall - hvad hedder denne feature?

Jeg er ikke klar over om min Firewall Router har en NAT - Der er tale om Zywall fra Zyxel se evt www.zyxel.dk eller zyxel.com eller zywall.com. Jeg har fået en cd-rom fra TDC med DHCP som jeg ikke har installeret - for jeg ved ikke hvad det er. Men uden firewall - kan jeg fint komme på nettet. Problemmet er når min firewall er på.
Avatar billede grimbeast Nybegynder
08. juli 2003 - 10:23 #4
Hej carstencarsten

Jeg ved du skriver manualen er lang og på engelsk, men det lyder umiddelbart som om, at det trods alt ville være en god ide, hvis du lige fik læst den igennem.

Kig evt. rundt på eksperten - der er forskellige links til tutorials om forskellige firewalls, og links til forskellige koncepter vedr. firewalls, jeg syntes det ville være en ide for dig, at du brugte lidt tid på, at sætte dig ind i de forskellige begreber etc.

Din firewall bliver aldrig bedre end du konfigurerer den, og har du ikke bare nogenlunde check på begreber og koncepter så kan du let få sat din FW op på en måde, som gør at du ligeså godt kan lade være med at have den.

Jeg håber at du er enig, og ikke blot ser dette som en fornærmelse - for det er ikke ment således.

Vh.
Grimbeast
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2003 - 15:12 #5
Nei, i dette tilfellet saa vil det ikke hjelpe aa lese kun brukeranvisningen til Zywall'en, vil jeg mene. Det kommer jo en hel del og like mye an paa hva slags internettforbindelse det er snakk om.

Av de spoesrmaalene jeg har sett her paa eksperten tidligere saa mener jeg aa vite at TDC kjoerer med et Siemens modem som gir den eksterne ip direkte inn paa pc dersom du ikke kjoerer via en fysisk firewall.

Stemmer dette ? Dersom du uten den fysiske firewall taster "ipconfig" paa pc, leser du da ut den eksterne ip ?? Legger du inn noen form for paalogging med passord (uten firewall). Setter du selv opp den faste ip, eller kommer den av seg selv automatisk (Naar du ikke bruker firewall) ?

Den grunnleggende forutsetningen for aa faa en slik firewall router til aa fungere det er jo at man vet mest mulig noeyaktig hva slags forbindelse man har. (Tror du har en transparant PPPoA forbindelse der du paa grunn av dette hverken skal speisifisere PPPoA eller PPPoE). Hvis du legger ut noe av den etterlyste info saa blir det mulig aa vurdere hvordan routeren kan settes opp.
Avatar billede carstencarsten Nybegynder
08. juli 2003 - 20:16 #6
Først til Grimbeast - jeg er enig og tak for dit råd. Men manualen er bare ikke skrevet til en på mit niveau.
og så til Langbein - når jeg skriver ipconfig får jeg min lan IP dvs min interne IP adresse. SÅ får jeg min undermaske og min standardgateway. De ser rigtig nok ud. Jeg kan også komme på nettet nu med min firewall.Lige nu er min firewall sat op sådan at nogle porte er åbne og så er der sat Sua/Nat op.

Det som jeg mangler er en remote adgang eller en VPN adgang til min pc. Jeg mangler at forstå hvordan det fungerer og hvordan det skal sættes op i min firewall / router.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juli 2003 - 15:40 #7
Remoote adgang for fjernstyring boer gaa bra. VPN pleier normalt ikke aa kjoere via NAT, men i dette tilfellet med eksern ip inn paa firewall (?) saa skulle det imidlertid kunne fungere (?). Tror det er litt vanskelig aa sette opp (??)

Det enkleste aa sette opp er vel remoote kontrol via vnc. (Hvis det er en windows maskin som skal fjernstyres.) Her kan du faa opp windowsskjermbildet paa en hvilken som helst maskin ute paa internett vha remoote paalogging.

Loesningen er vel kanskje ikke helt sikkerhetsmessig paa topp, men den er enkel aa sette opp og konfigurere.

For at vnc skal kunne kjoere saa maa du forwarde den porten som vnc kjoerer paa inn til den interne ip til den maskin som skal fjernstyres. Hvilken port dette skal vaere kan du bestemme selv. Det er ogsaa satt opp en standardport som det staar opplyst om i brukerveiledningen.

Link til standardversjonen av vnc:
http://www.uk.research.att.com/vnc/

En litt enklere og hurtigere variant:
http://www.tightvnc.com/

Begge vnc variantene er gratis og fungerer ganske ok. Du maa installere vnc server paa den windowsmaskinen som skal fjernstyres. Paa den maskinen som du skal fjernstryre fra saa kan du enten bruke vnc klient programmet eller du kan logge deg inn direkte via Web browser / MS Explorer.
Avatar billede kdk Nybegynder
23. juli 2003 - 00:38 #8
Rolig

2. Vælg "Wizard setup" Jeg mener også 2 eren har det
3. system name: Bestem selv F.eks "Test"
4. Domain: Bestem selv F.eks "syscom.dk"
5. Encapsulation "Ethernet"
6. Service type "standard"
7. Use fixed IP
8. IP adress "Den du har fået af tdc"
9. Sub net "den du har fået af tdc"
10. Gateway "Den er sandsynligvis en mindre end din IP-adre
ess"
11. Get automatically from ISP (DNS)
12. det skulle være det.

Det er lavet efter hukommelsen så jeg er ikke sikker på rækkefølgen :)

VIGTIGST: Gateway adressen er sands. en værdi lavere end den faste ip-adresse