Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 11:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ADSL + Cybercity + 2 computere

Ja, jeg har lige fået Cybercity ADSL... Jeg har fået en ZyXEL 642R Router...

Jeg har fået det lavet så det virker til min ene computer... Men hvad skal jeg gøre/købe for at få forbindelsen delt med den anden computer?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:21 #1
Jeg har bare en hub bag routeren, så jeg kører pt 4 compuetere uden problemer.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:23 #2
Den bruger så det der hedder NAT.
På den gamle messenger kunne jeg dog ikke bruge voice chat så - da man med NAT får interne IP numre.
Skal du bruge nogle bestemte porte åbne på en computer skal du fra routeren pege disse porte på computeres interne IP.
Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 11:23 #3
en hub? hvor får jeg fat i sådanne?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:27 #4
http://www.edbpriser.dk
Forside --> NetværkNet --> Hub
Min kostede 600, da jeg var bange for at få en der ikke var god nok.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:29 #5
Min router er også ZyXEL
Min hub er 8 ports 10/100 mbps hub med internal switch.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2003 - 11:29 #6
Køb en switch, nu du er igang - stort set samme pris. De har dem endda
i det lokale supermarked (Kvickly Extra - en Sandberg)
Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 11:31 #7
hvad er forskellen på en HUB og en Switch?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:32 #8
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2003 - 11:35 #9
Bemeldte side fortæller ikke den ekstra oplysning, at man med en switch
(af "typen" 10/100) kan koble 10 og 100 MB netkort på uden tab af hastighed.
Det kan man ikke med en hub.
Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 11:35 #10
en meget god forklaring... tak janemil...

Men okay... jeg køber en hub eller en switch... Hvad skal jeg købe af kabler og hvordan skal det forbindes?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:38 #11
Jeg fik alt jeg skulle bruge mellem router og hub med da jeg fik routeren fra cybercity.
Så købte jeg bare nogle almindelige netkabler med rj45 netstik til at forbinde compuetere til hub'en.
http://www-co.ch.cam.ac.uk/network/network-pics/rj45-connector.jpg
Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 11:41 #12
janemil <- fik du en hub fra cybercity?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:42 #13
Nej den købte jeg, men de kabler jeg skulle bruge var med i kassen.
De eneste kabler jeg købte var almindelige netkabler.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:43 #14
Min hub er 8 ports 10/100 mbps hub med internal switch - købte den for ca 600kr - mener det var i Fona.
Avatar billede stof Nybegynder
03. juli 2003 - 15:33 #15
Nu har jeg købt en 8 ports switch... Men jeg kan bare ikke få det til at virke på den anden computer: win98...

skal jeg installere noget i win98?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 15:57 #16
>skal jeg installere noget i win98?
Nej det skulle ikke være nødvendigt.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/98/konfig98.htm - ok lige at kigge igennem - havde den i hvert i bookmarks under det emne.
Win 98 Internet options skal stå til at køre LAN.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 16:01 #17
Avatar billede grandahl79 Nybegynder
04. juli 2003 - 11:15 #18
jeg kører med 4 computere ppå en 5 ports switch, en win98 en win2k xp og linux red hat og det virker fint.