02. juli 2003 - 12:27 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Gammel OKI printer virker ikke korrekt på ny PC

Hej.

Min svigerfar har i sit landbrug brug for at udskrive regnskab på endeløse baner på sin OKI Microline 380 printer. Den virker perfekt på PC A, men denne PC er forældet og derfor er der købt en ny PC (B), hvor printeren ikke virker korrekt.

PC A: 3-5 år gammel. Windows 98.
PC B: Købt for ca. et år siden. Windows 98 2. udgave.

Fejlen viser sig ved at printet mangler tilfældige bogstaver (f.eks. "KOTSPECIFIATIN" i stedet for "KONTOSPECIFIKATION".)

Printeren bruges kun af et DOS-baseret regnskabsprogram.

Nummeret på printerdriveren er størst på den nye printer.

Jeg har prøvet at kopiere de fungerende (gamle) driver-filer fra PC A til PC B, så den kørte på dem. Det ændrede intet.

Jeg har også prøvet at skaffe nyere drivere på nettet, men har ikke fundet noget, der hjælper.

Kan nogen hjælpe mig, så bliver jeg meget glad. Det er ikke rart for min svigerfar at blive nødt til at have to PC'ere stående på sit kontor.

Med venlig hilsen

Morten Steengaard
Avatar billede LaBaKo Nybegynder
02. juli 2003 - 12:39 #1
Har du prøvet at gå ind i egenskaberne for printeren.

Der er der jo nogen indstillinger man kan slå til med hensyn til dos-udskrivning.

Har du tjekket at indstillingerne på PC B står som de gjorde på PC A ?

Ellers ved jeg ikke hvad det kunne være..

Måske windows-update ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 12:41 #2
Har du prøvet at skifte farvebåndet?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 12:42 #3
Farvebåndet holder kun til 2 mio. karakterer.

/per
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juli 2003 - 12:45 #4
Hmmm... prøv at ændre LPT porten til SPP. Dette gøres i CMOS setup.

Bare for at være helt sikker: Bogstaverne mangler simpelthen? De er altså ikke erstattet af andre bogstaver eller mellemrum?

JP
Avatar billede thill Nybegynder
02. juli 2003 - 12:46 #5
Chek at printerporten (Parallel porten) er sat til ECP.
1) Klik på Start, Indstillinger og Kontrolpanel
2) Dobbeltklik på System
3) Klik på fanebladet Enhedshåndtering i toppen af vinduet Egenskaber for system.
4) Dobbeltklik på Porte (COM & LPT) indgang for at udvide den.
5) I listen over porte der vises under 'Porte ( COM & LPT)' find indgangen til Printerport (LPT1).
6) Hvis indgangen hedder 'ECP Printerport (LPT1)', så er parallelporten konfigureret som ECP.

Hvis den IKKE er sat til ECP kan du ændre dette i BIOS
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juli 2003 - 12:51 #6
thill> Hvorfor vil du have den til ECP? Printeren er så gammel, at det slet ikke var opfundet dengang :-)
Avatar billede mibu Nybegynder
02. juli 2003 - 12:58 #7
Du skal prøve at ringe til OKI Danmark det har jeg gjort med min OKI 3380.
De er vældigt flinke og vil meget gerne hjælpe.
Avatar billede mibu Nybegynder
02. juli 2003 - 12:59 #8
PS. De har telefon 43 66 65 00
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juli 2003 - 13:10 #9
mibu> Ja - OKI har nok Danmarks venligste support.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. juli 2003 - 13:22 #10
Når det DOS-baserede regnskabsprogram anvendes, bootes PC B så til DOS, eller kører det i et vindue under Windows? Windows 98(SE) benytter Windows Printing System.

Er der indstillinger i autoexec.bat/config.sys som er anderledes på PC B end på PC A?
04. juli 2003 - 12:38 #11
Hej.

Det er ikke hver dag, jeg besøger svigerfar, men jeg vender tilbage til jer så snart jeg har mulighed for det.

Det fejlagtige print indeholder nogle enkle specialtegn (såsom "ÿ" osv.), som ikke skal være der. Ellers står det hele rigtigt, bort set fra at "tilfældige" bogstaver og mellemrum mangler, hvilket gør udskrifterne ubrugelige. F.eks. står der "DBET" i stedet for "DEBET".

Så nogle bogstaver og mellemrum mangler, men nogle enkle steder er der "tilføjet" specialtegn.

Når jeg sætter printeren tilbage på den gamle printer A, så virker alting perfekt igen. Så det er IKKE farvebåndet, det er galt med! :-)

Og personligt mener jeg ikke ideen med windows update, som "laaz" kom med (som sidste mulighed), er særlig god. Det er jo netop under Win98, det virker, mens det IKKE virker under Win98(2. udgave). Men derfor kunne det jo godt komme til at virke under Windows XP...

Med hensyn til ECP, så ville det være rart, hvis "thill" og "jpvj" blev enige :-)

Tak for jeres mange ideer. Jeg vender tilbage.
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juli 2003 - 12:56 #12
Hej igen,

Alle printere bør være bagudkompatible med SPP (envejskommunikation). Jeg har set utallige eksempler på printere, der opførte sig mærkeligt, når de kører på en ECP port. Det tager dog ikke lang tid at teste, så prøv dog alle kombinationer :-)

Hvis du finder det meget interessant, kan du læse lidt om EPP/ECP her: http://www.fapo.com/1284faq.htm

En anden mulighed er, at printerporten på maskinen er i stykker. Har du testet med en anden printer?

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juli 2003 - 13:04 #13
Her er en printing troubleshooting guide, der netop omhandler problemer med udskrift:

http://support.mfm.com/support/std_procedures/printtips.html
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juli 2003 - 13:07 #14
Som du ser, anbefales det IKKE at bruge ECP. Test først med SPP. Hvis det virker kan du teste med EPP 1.7 eller 1.9. Som det første link jeg lagde, er der kun en minimal forskel på 1.7 og 1.9.

JP
Avatar billede thill Nybegynder
04. juli 2003 - 13:40 #15
Når man nu benytter OKI's support side (Spørgsmål & Svar - Microline 380) så er dette den eneste henvisning til parallel port konfigurationen
http://www.oki.dk/fcgi-bin/public.fcgi?pid=54&cid=117&chid=1&prid=169&pncid=8&nid=119
Men OK, det kan jo være at jpvj ved mere om det en OKI selv gør.....?
Avatar billede thill Nybegynder
04. juli 2003 - 13:41 #16
Mht til de "underlige" tegn (Yen?) så prøv at kigge forbi OKI's side:
http://www.oki.dk/fcgi-bin/public.fcgi?prid=169&pid=53&cid=117&chid=1
Avatar billede thill Nybegynder
04. juli 2003 - 13:44 #17
Og klik på Fejlfinding, entry 2 omhandler Parallel porten og entry 3 de underlige Y tegn
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juli 2003 - 18:35 #18
OK - lad os lige få noget på det rene:
1) Artikel #3 fra OKI omtaler forkert codepage på printeren, der resulterer i at ø og Ø bliver udskrevet som hhv. Cent og Yen tegn. Indlægget nævner ikke dette som et problem, men skriver at der bla. står ÿ i teksten.

Morten> Er du venlig at be- eller afkræfte at der er problemer med æøåÆØÅ ?

2) Artikel #2 skriver INTET om, at den skal indstilles til ECP. Jeg kan godt se, at det virker sådan. Jeg kunne jo være fræk og påstå at det er en fejl. Artiklen er næsten at finde på alle deres printere så den er ikke specifik for ML-380. I første omgang vil jeg være ydmyg og afvente resultatet af testen.

Der er jo ikke engang tale om en printer med bidirektionel funktionalitet... Printeren er forøvrigt fra 1995 eller 1996...

Jeg tror ikke at jeg ved mere en OKI gør om problemet, men jeg er da stødt på OKI MK-380 en del gange, da jeg arbejdede i teknisk afdeling hos Zitech Computer i 1995/1996. De solgte en del OKI printere dengang... Der var MANGE printere fra diverse fabrikanter, der skulle køre enten SPP eller EPP for at de kørte korrekt.

JP
Avatar billede thill Nybegynder
04. juli 2003 - 23:50 #19
jpjv>
1. Jeg har sikkert taget fejl, men da jeg så ÿ så var det nærliggende at tænke Yen, og da det kun ville tage 2 min at finde ud af det blev linket smidt.
My-Bad.
2. Har kigget lidt på OKI's .com USA site, de er mere grundige end OKI-DK.
Og du har ret, (Og lov til at være fræk) Oki(us) anbefaler at man sætter LPT1 til standart (non-ecp).
http://my.okidata.com/idocs2.nsf/(IDoc+ID+Lookup)/OKI3057?opendocument
Så sørg for (just in case) at LPT1 er sat til standart i BIOS og i Enhedshåndteringen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2003 - 16:46 #20
thill> Helt ok.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. juli 2003 - 00:19 #21
Fandt du en løsning?

/per
25. juli 2003 - 00:37 #22
Hej igen.

Dødsfald i den nærmeste familie har desværre udskudt mine undersøgelser. Jeg forventer at læse links og give svar til alle inden for et par uger.

Jeg har et eksempel på en udskrift fra begge computere. Teksten "Salg af søer og orner" bliver til "Sal a øe o rne" og på 15 posteringslinier står der henholdsvis "søer" og " øe " på den gode og dårlige udskrift.

Så fejlene er konsekvente og det lader ikke til at det er æøå, der driller. Der er ikke brugt æøå andre steder på den udskrift, jeg har.

Af yderligere "tilføjede" specialtegn kan nævnes "@RR" og "â".

Jeg vender tilbage, så snart, jeg kan.
25. august 2003 - 12:10 #23
Hej alle.

Tusind tak for alle jeres besvarelser og forsøg på at hjælpe mig!

Thill løste problemet for mig ved at skaffe et link til en præcis trinvis vejledning i hvordan LPT1 bliver ændret fra ECP til "Printerport" (standard). Dette skrev Thill 4.7. kl. 23.50.

Fejlen var simpelthen, at LPT1 stod til ECP på den nye computer, hvilket gamle printere ikke kan håndtere.

Sjovt nok var Thill's første kommentar, at jeg skulle ændre printerporten til ECP, men det kunne jeg jo ikke, da den var det i forvejen. Så vi har vist alle sammen lært noget i forløbet :-)

Såvidt jeg forstår dette system, må jeg nu bede Thill om at komme med et "svar", som jeg kan acceptere, så han/hun kan få sine point.

Igen mange tak for hjælpen. Nu kan min svigerfar fjerne en en hel computer fra sit skrivebord, så han blev glad.

Gud velsigne jer alle!

Med venlig hilsen

Morten Steengaard
morten_steengaard@yahoo.dk
Avatar billede thill Nybegynder
25. august 2003 - 19:03 #24
svar