Avatar billede amfora Nybegynder
07. december 2000 - 00:12 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Benchmark, 3DMark 2000

Benchmark, 3DMark

Jeg vil gerne vide noget om et test-program der hedder 3DMark 2000 som laver test i Benchmark.
Fordi jeg har erfaret at der er stor forskel, hvilke dele, firmamærker og hvad der passer sammen indbyrdes.
Jeg var med til en spilaften med 7 andre sat op i et netværk. Vi spillede forskellige spil, og det viste sig ret hurtigt hvilke PC´er der kørte godt og især hurtigst. Godt nok var min PC den svageste, men den virkede endnu mere dårlig end de dele der sidder i, så jeg kørte med lavere opløsning. For man kan jo ikke forlange mere af udstyret end det nu kan klare!!! Det værste var dog at jeg tabte stort, pga. grafikken hakkede blandt andet i bil spil hvor vejen \"pludselig\" drejede, og måske lidt af manglende øvelse i nogle spil. Men især i et spil der hedder Unreal Tournament. Selvom jeg lå på lur og var fysisk hurtigst på tastaturet, blev jeg alligevel skudt ned først. Min PC gik næsten i slowmotion., ganske ubehageligt. Vi spillede til 30 nedskudt, og jeg fik kun 0 og 1 point, dog hver 10. spil hele 2 point.

Når jeg kom hjem for at sørge over nederlaget, tænkte jeg at det ikke kan passe at jeg er så dårlig.
Så min lillebror og jeg lavede et 2 mands netværk, for at teste forkellen på vores 2 PCér. Det skal lige siges at lillebror også var med til spilaftenen og er god til UT, faktisk den bedste af os 8.
Vi spillede også til 30, jeg fik 4 og lillebror 30, og det tog kun 28 minutter.
Næste spil byttede vi plads og nu fik jeg pludselig 17 og han 30, og det tog hele 104 minutter.
Det vil sige min PC er langsom, for langsom.

Min PC AMD K6-2 350, sat op til 400, 96 MB RAM, Elpina bundkort og Daytona TNT2 M64 grafikkort.
Benchmark kun 1047.

Lillebrors AMD 700 Thunderbird, 128 MB RAM, Asus K7V-T ATX bundkort og Matrox G400 grafikkort.
Benchmark 2250, med opdateret driver til grafikkort 2640.

En vens PC AMD 400 sat op til 450, 128 MB RAM, Asus V7100 grafikkort.
Benchmark 3247. Tidligere  med et Diamond Viper, kun Benchmark 1520.

En anden ven sagde at han gik ikke op i benchmark, mere at de enkelte dele passede sammen, han havde heller ikke problemmer med at følge med, men fik kun 1387 i benchmark.

Så er 3DMark testen med benchmark, et godt sammenligningsgrundlag, som PC i helhed, eller er det bare godt til én \"bestemt slags\" grafik. Og det kan vel ikke hjælpe noget kun at skifte én del, fx. grafikkort, for så er det andet stadig langsomt, flaskehals!!!!
Pointene gives til nogle som kan beskrive kort om  antal benchmark har betydning, og hvilket resultat I får med jeres PC-udstyr.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. december 2000 - 00:21 #1
Som du selv siger er det hele systemets ydeevne det afhænger af. Det der tæller mest er Processor, RAM-hukommelse, skærmkort og endelig FSB - hvor mange MHz du kører på bussen/bundkortet. Men det tricky ved 3DMark2000 er at folk ofte glemmer at sige hvad opløsning de benchmarker i, jeg kører eksempelvis altid den opløsning jeg har på skrivebordet istedet for at skifte til VGA (640*480) for at få top-notch resultater.

Klik på mit navn for information om mit system, mine 3DMarks ligger på ~8800 i 1024*768 (EVGA) =]
Avatar billede amfora Nybegynder
07. december 2000 - 00:35 #2
Til xtom. Jeg kører i 1024*768 16 bit color.
Hvilket hardward opnår du det høje resultat med?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. december 2000 - 00:38 #3
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. december 2000 - 00:40 #4
Nåh.. flot.. her er det overordnede:

AMD Athlon Tbird 1000@1200
384MB VCM RAM PC133@162
64MB DDR GeForce2 GTS@250/400
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. december 2000 - 00:41 #5
Har du prøvet at uploade dine resultater til MadOnion.com med den indbyggede Online-Result-Browser i 3DMark2000? -Så kan du jo sammenligne dit system (og resultat) mod andres computere :)
Avatar billede kurtj Nybegynder
07. december 2000 - 00:44 #6
Mener heller ikke Elpina mobo er særlig gode. :(
Avatar billede herluf Nybegynder
08. december 2000 - 00:34 #7
Okay, for det første, så er riva TNT2 ret begrænset af at hastigheden på rammen ikke er særlig høj, hvilket vil sige, at der hvor man typisk rammer den første flaskehals, med hensyn til 3dmark, er at rammen på kortet simpelthen ikke kan følge med. Dernæst er det svært at sammenligne en amd k6-2 med en thunderbird, i det en thunderbird jo selvfølgelig har en hurtigere processor, men thunderbird har en cache direkte på cpu\'en, som kører
med cpu\'ens hastighed, hvilket tidligere amd maskiner ikke har.
Som du selv nævner, så nytter det nok ikke meget at opgradere blot grafikkortet, det vil selvfølgelig afhjælpe flaskehalsen med hastigheden på rammen, men på et eller andet tidspunkt vil cpu\'en halte bagefter.
For kort at opsummere, så er det i et system som 3dmark meget vigtigt hvilket grafikkort du har og hvilken opløsning du kører. (det skal siges til sidst at unreal tournament som regel er det spil, som maskiner ofte benchmarkes med og det trækker virkelig tænder ud, så det er ikke så underligt, hvis din maskine lider under det :) )
Jeg testede lige i samme opløsning som dig:
fik 4833 (t-bird 900, 256mb pc133, geforce ddr, men det duer jo nok heller ikke til sammenligning)