Avatar billede goody-goody Nybegynder
06. december 2000 - 23:26 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke finde rammene

Hej jeg har en compaq 433 celeron med 64 ram.
Jeg har lige købt 64 nye ram: pc100(origial)

Hvis jeg fx starter min computer kun med de nye ram, tænder skærmen ikke og den går ikke ind i windows osv. Det samme sker hvis jeg fjerner rammene.

Hvad kan jeg gøre for at få min computer til at finde rammene.
Avatar billede tordenskjold Nybegynder
06. december 2000 - 23:29 #1
er det orginale Compaq ram ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
06. december 2000 - 23:29 #2
Kun ét spm. ad gangen!
http://www.eksperten.dk/spm/37113
Avatar billede tordenskjold Nybegynder
06. december 2000 - 23:30 #3
hvilken compaq model er din computer ?
Avatar billede perj Nybegynder
06. december 2000 - 23:32 #4
Har du sat dem i de rigtige sokler, og vendt dem rigtig, samt trykket dem helt i bund.
Ovennævnte eksempler er typiske fejl.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. december 2000 - 23:41 #5
Det burde ske automatisk.

Får du et godt mærkbart klik når du trykker ram\'en i bund i holderen?
Hvis ikke er det muligt er at rammen vender forkert. (der er nogen små hakker i bunden af ramkortet der svaret til tilsvarende buler i bunden af holderen, check med en lommelygte)

En anden mulighed er at den nye ram er væsentligt langsommere end den gamle. Hvis du er modig (og helt klar over at det er DIT ansvar og ikke mit) er der et sted i bios hvor man kan stille antallet af ventecykli lidt op.

Og endelig kan de nye ram være helt forkerte til din computer. Tag evt begge rammoduler ned til forhandleren så de kan kikke på dem og se om den er gal. Hvis du har en manual til dit motherboard er det det allerbedste du kan tage med.

mvh JakobA
Avatar billede goody-goody Nybegynder
06. december 2000 - 23:49 #6
Jeg har en model 5358. Rammene jeg havde i forvejen var dem der fulgte med computeren.
Da jeg skulle sætte de nye ram i, vippede de op i den ene side når jeg satte den fast i den anden side.

Der er forskel på udseendet på rammene. Compaqrammene er højere, og der er længere mellem pinsne til de der modstande. Jeg tror ikke det er noget problem
Avatar billede perj Nybegynder
06. december 2000 - 23:52 #7
Du har vendt dem forkert !!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede goody-goody Nybegynder
06. december 2000 - 23:52 #8
neeej
Avatar billede perj Nybegynder
06. december 2000 - 23:57 #9
De kan ikke \"vippe op\" i den ene side hvis du har sat dem rigtigt i.
Har du forøvrigt fjernet de gamle?
Avatar billede goody-goody Nybegynder
07. december 2000 - 00:02 #10
Der er plads til 128 mb. jeg har prøvet alle kombinationer man kan.

Den vippede lidt, men så gav jeg den bare et tryk 16. (jeg tror ikke der skete noget, men)
Avatar billede perj Nybegynder
07. december 2000 - 00:08 #11
Hvis du har fjernet de gamle RAM, og isat de nye på denne plads og det ikke virker, så er dine nye RAM enten forkerte eller defekte - sådan:-)
Avatar billede goody-goody Nybegynder
07. december 2000 - 00:10 #12
ok så ringer jeg til BJ-trading.
Avatar billede perj Nybegynder
07. december 2000 - 00:13 #13
God idé, men vent lige lidt - de er ikke stået op endnu:-)
Avatar billede goody-goody Nybegynder
07. december 2000 - 00:15 #14
god ide selv jeg venter lidt endnu.
Avatar billede souledge Nybegynder
07. december 2000 - 21:18 #15
Jeg har hørt noget om at nogle af Compaq computere bruger \"Compaq RAM\" det er almindelige RAM som er blevet kodet og prissat 3 gange dyrere.
Det betyder at de :
A. Kun passer ind i Compaq-maskiner, du kan altså ikke flytte 128 MB fra din Compaq over i din nye Aptiva(hvis du har sådan en)
B. Compaq computerne vil ikke tage imod de almindelige standard RAM da de ikke har Compaq koden i sig, derfor skal man. f.eks betale 2000 kr. for 128 MB!

Nu ved jeg ikke om det passer, men det er hvad jeg har hørt...
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 21:41 #16
Den slags historier er den mange af.
Min favorit handler om en af de tidlige IBM mainframes. Man kunne købe den i 2 versioner, hvor model 6530x+ var næsten dobbel så hurtig som model 6530x (og naturligvis tilsvarende dyrere). Når man så betalte forskellen extra til IBM kom en tekniker ud og fjernede den chip i ens model 6530x der satte extra delay ind på \"memory ready\" signalet. Så havde man en model 6530x+.
Avatar billede goody-goody Nybegynder
07. december 2000 - 22:35 #17
Det kunne godt tænkes at Compaq har lavet sådan noget smart noget, der står i manualen om min computer, at man skal have en autoriseret mand til at sætte ikke-compaq ram i.....scumpack

Goody-Goody
Avatar billede souledge Nybegynder
07. december 2000 - 22:38 #18
Man kunne jo fristes til at spørge hvorfor du overhovedet har KØBT en Scumpaq...
Avatar billede goody-goody Nybegynder
07. december 2000 - 22:40 #19
Det er en jeg har fået af borgmester Brixen i Farum
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 22:47 #20
Hvad sagde BJ trading?
Avatar billede souledge Nybegynder
08. december 2000 - 16:32 #21
>Det er en jeg har fået af borgmester Brixen i Farum
De forære da vist både Scumpaq og Charter-rejser væk i Farum...hehe...!
Avatar billede goody-goody Nybegynder
21. december 2000 - 01:04 #22
Man kal ikke putte almindelige ram i en compaq.....jeg sendte dem tilbage.

Tak skal i have

/Goody-Goody