Avatar billede vaase Nybegynder
29. juni 2003 - 23:25 Der er 13 kommentarer

ACPI bios fejl meddelse

Er der nogen der kender noget til denne på Windows XP:

AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.
Avatar billede vesperillo Nybegynder
29. juni 2003 - 23:34 #1
Lader til at BIOS og Windwos forsøger at læse fra det samme sted. Se om din putter er sat til at køre med Plug and Play i BIOS-opsætningen.
Hvis ikke - så sæt den til. HVis den allerede er kan det være nødvendigt installere en ny BIOS(flashe) og læse XP ind påny.
Avatar billede vaase Nybegynder
29. juni 2003 - 23:39 #2
Vender tilbage i morgen når jeg har set på pc'en, som ikke er min egen.
Avatar billede hub Nybegynder
29. juni 2003 - 23:55 #3
Det er en almindeligt forekommende fejl, som de fleste producenter har rettet ved en biosopdatering. Den har ingen praktisk betydning ud over at være irriterende at se på...
Avatar billede vaase Nybegynder
30. juni 2003 - 10:35 #4
Jo det har den da maskinen konstan fryser.
Avatar billede hub Nybegynder
30. juni 2003 - 11:11 #5
Ok, det vil jeg da ikke blankt afvise, men tror afgjort ikke, at det har relation til denne fejlmeddelelse. Jeg har installeret en del maskiner -særligt omkring XP's fremkomst -der havde denne fejl i loggen, men kørte udmærket..
Avatar billede vaase Nybegynder
30. juni 2003 - 15:23 #6
Jeg har også selv installeret en del XP og det er første gang jeg oplever at XP totalt crasher, den er installeret på en ren disk og havde ingen problemer før, har kørt i ca. 1 år indtil i lørdags hvor maskinen blev ominstalleret, hvis det ikke skyldes meddelsen i loggen forstår jeg intet da det er den eneste fejl der er i loggen.
Avatar billede vaase Nybegynder
30. juni 2003 - 15:24 #7
Har forgæves søgt efter en bios opdatering, uden held, det er en Award v.6.00, iflg chaintech er det den der skal bruges.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. juni 2003 - 15:28 #8
Hvis du lægger et modelnummer og evt. rev. af dit MB, så kan vi nok finde en til dig..
Avatar billede vesperillo Nybegynder
30. juni 2003 - 20:40 #9
http://www.medion.co.uk/
har det meste og også BIOS updates under Driverafdelingen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 11:04 #10
vesperillo> Hvor f..... har du fået den idé, at Medion har BIOS til Chaintech MB?`!
Avatar billede vaase Nybegynder
01. juli 2003 - 19:24 #11
jpvj>> Jeg har følgene oplysninger:
Bios ID: 8363-686B-JA6LMC0CC-00
Bios Manufacturer: Award Modular BIOS v6.00PG
Bundkort: Chaintech CT-7AJA
Håber at det kan hjælpe til at finde en opdatering. Hvis man deaktiverer ACPI i bios kører den ok men kan jo så ikke selv slukke ved luk ned.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2003 - 15:35 #12
vaase >> Fandt du en opdatering til denne bios?
Jeg er nemlig løbet ind i samme problem, og min xp fryser også :(
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. september 2003 - 23:44 #13
Hej igen!

Fulgte lige op på spm.

http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/product_list.asp?MPSNo=13&SPSNo=12#PJ46

Kan jeg kun ses 7AJA2 og 7AJA2E (ikke 7AJA). En søgning på google viser dog at det er VIA KT133 chipsettet.

Mit råd: Find et nyt MB med et nyere chipset, ex. KT133A (mange fejlrettelser). Det burde kunne købes brugt for ca. 200 kr.

JP