Avatar billede kongedam Nybegynder
29. juni 2003 - 18:18 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvid farve = gennemsigtig

Jeg har 2000 billeder i formatet *.jpg
Alle billederne er fritlagte, men de er ikke blevet gemt med ders path :(
så nu er baggrunden hvid.

Er den en nem metode til at gøre hvid farve gennemsigtig?

Jeg ved at man i Photoshop 7 kan trykke save for web, derefter vælge hvid som gennemsigtig.
Problemet er bare at de så bliver gemt i 72 dpi og det du jo ikke til tryk....

Der må findet et program som kan det.

Billederne skal bruges i Indesign

mvh
Michael
Avatar billede perper Nybegynder
29. juni 2003 - 18:23 #1
Er overbevist om at thumbs kan lave disse konverteringen, har du prøvet det?
Avatar billede boris Mester
29. juni 2003 - 18:30 #2
Du kan ikke lave transparente billeder i jpg, kun i gif eller evt. png
Avatar billede boris Mester
29. juni 2003 - 18:31 #3
Paint Shop Pro er fint til at gemme transparente billeder, men det bliver som sagt ikke i jpg.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juni 2003 - 18:36 #4
Du kan givet lave en action der klare problemet for dig, man så vidt jeg kan gennemskue kommer du stadig til at åbne billederne et for et og køre actionen af på den, hvis ikke disse billeder er navngivet, så du kan scripte hele proceduren.
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 19:09 #5
Du skal gemme som tiff eller eps når du vil fritlægge med en path til tryk.
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 19:11 #6
Alternativt når det er til InDesign som psd. I InDesign kan du vælge object-->Clipping Path-->Photoshop Path.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juni 2003 - 19:11 #7
spe>Det er nemlig rigtigt, for jeg plejer at anvende eps til fritlægning.

/per
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 19:18 #8
Brug evt. en action til at foretage konverteringen fra jpg til psd, tiff eller eps som bufferzone foreslår.
Du kan evt. konvertere alle billeder med en Batch når du har indspillet din action.
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 19:27 #9
Bortset fra at du bør gemme som eps, tiff eller psd, så burde du nu alligevel få din clipping path med så InDesign viser billedet fritlagt også når det er jpg.

Du kan vælge at bruge jpg men da det er et komprimeringsformat der smider data ud af dit billede kan det ikke anbefales.

Da du jo har erfaret at du ikke får dem fritlagt når du henter dem ind i Photoshop kunne det tyde på at du ikke har slået din path til som clipping path før du gemte.
Hvis du har kaldt dine path det samme i alle billeder kan du klare det med en action og en batch.
Avatar billede kongedam Nybegynder
29. juni 2003 - 20:12 #10
Jeg tror i misforstår en ting.

Jeg er udemærket klar over at billederne skulle have været i formatet EPS, PNG, PSD eller et andet format som understøttet transparent.

Men problemet er at de er i *.jpg og at PSD filen er væk.
Ikke engan path er gemt i filerne...
Derfor skal jeg have fundet et program som kan gøre den hvide farve transparent.
Jeg er total ligeglad med hviket format de bliver lavet om til.
Bare de bliver lavet om uden at jeg skal bruge 1 min pr. billed. :)

Mvh
Micheal
Avatar billede kongedam Nybegynder
29. juni 2003 - 20:22 #11
@perper

Jeg kan ikke bruge thumbs, da den kun lave thumbnails
Detsuden kan jeg ikke finde nogen option som gør den hvide farve, transparent.

mvh
Michael
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
29. juni 2003 - 20:40 #12
Prøv med Eliminate White.
Et Photoshop filter på ca. 49KB
Når du åbner billederne i dit billedbehandlingsprogram, skal du lige gøre baggrunden til et layer, da baggrunde ikke kan være transparente. (Det gælder i hvert fald for PSP. Ved ikke med FS).

http://www.edesign.com/filters/

Hans
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 20:40 #13
Det kan du med Photoshop og en action.
Åben et billede. Start en action. Klik med tryllestaven et sted på siden hvor du ved at alle dine billeder har hvidbaggrund.
I path-paletten vælger du Make Work Path. Derefter save path og derefter clipping  path og her vælger du path 1 og klikker ok. Så vælger du save as DU MÅ IKKE OMNAVNGIVE dit billede kun vælge f.eks eps-formatet. Stop din action

Så vælger file-->Automate-->Batch her vælger du den mappe dine billeder ligger i, din ny action og den mappe du vil have dem overi. Sørg for at der ikke er flueben i Override Save. Klik ok og nu tager photoshop alle billeder fra mappen og konvertere uden at du skal gøre mere.
Avatar billede kongedam Nybegynder
29. juni 2003 - 20:52 #14
@spe

Jeg kan ikke bruge tryllestaven, da nogen af billderne har mange "huller" hvor den hvide farve også skal væk.

Eks. kunne være en kurv til en opvaskemaskine.

@bbb2020

Det ser ud til at det kan bruges :)
Jeg tester det lige i morgen, da jeg har arbejdet i de sidste 15 timer.
Så nu skal jeg sku lige se lidt tv inden at sengen hopper på ryggen af mig.

Mvh
Michael
Avatar billede spe Nybegynder
29. juni 2003 - 21:22 #15
Med mindre dine opvakemaskiner er helt hvide kan du måske komme afsted med at sætte tryllestavens tolerance lavt og når du har klikket på et helt hvidt område så at vælge Select-->Similar.

Hvis du ikke kan klare opgaven ved hjælp af Photoshop og tryllestaven så vil filteret heller ikke kunne slette din baggrund da dit billede så indeholder hvide områder der ikke skal slettes.

Men uanset om du bruger filter Eliminate white eller tryllestaven så kan du fortsat indspille en action der så bruger filteret, så du er fri for at åbne alle billederne.
Og for at fritlægge et billede er det ikke nok at slette alt det hvide du skal også lave en Clipping Path.

Hvis du blot sletter alt hvidt vil du i InDesign se at dit billede er gennemsigtigt men ofte med en hvid kant tilbage.

Hvis du synes det er ok, så behøver du slet ikke foretage dig noget i Photoshop for så kan du i InDesign blot vælge Object-->Clipping Path-->Find egdes så fritlægger inDesign selv.
Avatar billede kongedam Nybegynder
04. juli 2003 - 14:56 #16
Hmm...

Nu fik jeg tid til at teste de 2 forskellige svar.

@bbb2020
Filteret "Eliminate White" rykker da for vildt, dog bliver hele billedet gennemsigtigt (ikke kun hvid).

@spe
Object-->Clipping Path-->Find egdes, Virker faktisk også ret godt, men den klipper kun udenom, så hvis jeg vil have mit katalog trygt i en anden farve end hvid, så vil man kunne se hvid farve i alle "hullerne"

Jeg syntes faktisk at i 2 skal have lov at dele pointne, så hvis lige bbb2020 gider poste det et svar, så skal i få jeres point.

Tak for hjælpen, jeg tror at det her kan spare mig for en del tid.

Mvh
Michael
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
04. juli 2003 - 22:33 #17
Den er ok med mig.
Jeg håber du får løst dit problem.

Hans