Avatar billede vista Nybegynder
29. juni 2003 - 14:14 Der er 11 kommentarer

Small Business Server -LAN/WAN problem

Jeg har lige sat min SBS op, og har (igen) problemer med at køre med min TDC-ADSL forbindelse og LAN samtidigt. Jeg ved det har noget med TCP/IP adresser at gøre, men jeg kan ikke huske hvad.
Jeg 2 dynamiske ADSL forbindelser, en HUB, standard opsæt af TCP/IP adresser i DHCP og DNS på SBS. Er der nogen ide'er?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 14:17 #1
er det som du ønsker at bruge din SBS som router mellem WAN (TDC) og dit LAN?
Avatar billede vista Nybegynder
29. juni 2003 - 14:39 #2
Den skal fungere som filserver, SQL server og Exchange server
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 14:45 #3
så den skal ikke bruges som router?

så er det bare at sætte dit netkort op til automatiks at få tildelt IP og DNS
Avatar billede vista Nybegynder
29. juni 2003 - 14:50 #4
Du må lige forklare mig, med simple ord, hvad en router går ud på?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 14:53 #5
hvis det er som du skal bruge den som router *alligevel*

kontrolpanel => administrative tools => Manage Your Server => routening and remote access

en router, er et mellemled mellem WAN (dit TDC ADSL) og dit LAN.
WAN siden har en offenlig IP og LAN siden bruger LAN IP'er (eks: 10.0.0.x eller 192.168.1.x) da de ikke virker på nettet.. så kan du have 254 PC'er på LAN'et med kun een IP ud af til og alle kan gå på nettet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 14:55 #6
det kræver du har 2 netkort i serveren for at kunne bruge den som Router
Avatar billede vista Nybegynder
29. juni 2003 - 15:01 #7
Tak, det prøver jeg!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:39 #8
har prøvet at vise det her ;o)

http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/370498.jpg
Avatar billede wilde Nybegynder
29. juni 2003 - 21:56 #9
Det billede som rkhdk viser i sit link er ikke helt som jeg ville se det. Mit gæt er at du kan benytte en standard "hjemmeopsætning".

Giv din server en fast IP adresse. 192.168.1.3 er fin. Subnetmask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.1.1
DNS skal være
Primær DNS: 194.239.134.83 (ns3.tele.dk)
Sekundær DNS: 193.162.153.164 (ns3.inet.tele.dk)

Dine klienter skal blot sættes til at køre DHCP (Automatisk tildeling af IP-adresser). Så får de disse oplysninger fra routeren.

Alternativt kan du også blot give din server en DHCP adresse, men jeg aner ikke hvad du ellers bruger den til, så derfor foreslår jeg en fast ip adresse.

Du kan evt. også læse en masse om netværksopsætning her - http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=start
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2003 - 22:10 #10
wilder => tror ikke at vista har en router, siden der nævnes 2 dynmiske IP'er fra TDC.

og den enest forskel fra mit foreslag til dit er at du bruger 192.168.1.x istedet for 10.0.0.x
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 15:27 #11
vista => har du fået løst problemet?