Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
29. juni 2003 - 07:22 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

184-pins Dual Channel. Hvad er det?

Jeg har tænkt mig at investere i et Soltek SL-75FRN2-L ATX motherboard og en barton 2500 cpu. Men på motherboardet står der at det understøtter 184-pins Dual Channel. Hvad er det? Og hvilke ram skal jeg vælge for at udnytte dette?
Avatar billede bredker Nybegynder
29. juni 2003 - 09:08 #1
det betyder bare at det understøtter de ram der heder DDR Dual ,det er dem hvor der er de små plader på begge sider af ramblokken
du skal have DDR ram
en lille sidebemærkning :jeg ville ikke købe et SOLTEK ,har kun haft problemer med dem
Avatar billede apophisda Nybegynder
29. juni 2003 - 09:19 #2
Nope...

Det er ikke det, det betyder!
Dual Channel betyder, at båndbredden mellem ram-blokkene bliver fordoblet, hvis det er to ens moduler.

Altså - Hvis du kører med f.eks. 2x256MB PC3200 så vil den normale overførsel mellem blokkene være 3,2GB/s men med Dual Channel funktionen kommer den helt op på 6,4GB/s (teoretisk)
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
29. juni 2003 - 09:19 #3
his jeg fx sætter 2x256 ram i, vil det så blive opfattet som 512 mb eller 256 mb?  Og er det ikke alle DDR ram der kan bruges til dual, hvis ikke, hvilke kan så?
Avatar billede apophisda Nybegynder
29. juni 2003 - 09:37 #4
Jow... Det vil naturligivis blive opfattet som 512MB =)

Det fungerer ganske som normalt - lige med undtagelse af den fordoblede båndbredde!

I princippet burde du kunne bruge hvilke som helst RAM til det - Jeg har f.eks. 2x256MB PC2100 Apacer som er tre år gamle! Meget ældre end Dual Channel begrebet... Men de kan sagtens køre i Dual Channel Mode... SÅ der skulle ikke være noget i vejen for, at du bruger de RAM du har nu
Avatar billede egidiussen Nybegynder
29. juni 2003 - 10:46 #5
Hejsa
apophisda har ret !

Du kan i princippet bruge næsten hvad ram det skal være så længe dit bundkort understøtter det (ddr ram altså) - til dit bundkort kan du bruge pc3200 ram, og hvis du vil have det bedste til færrest penge så køber du Kingston HyperX.
Hvis det bliver for dyrt så bare køb et at de anerkendte mærker - Apacer, Kingston, Samsung osv..

Skipper
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
29. juni 2003 - 12:54 #6
for lige at være 110% sikker før jeg investerer. Kan jeg godt bruge pc2700 ram til dual channel, når der står "Dual Channel DDR3200 RAM" ?
Avatar billede bredker Nybegynder
29. juni 2003 - 15:43 #7
ja,de er bagudkombitabel
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
30. juni 2003 - 21:15 #8
OK. Tak for hjælpen
Avatar billede apophisda Nybegynder
30. juni 2003 - 22:58 #9
Tak for pointene... =)
Avatar billede rd Nybegynder
09. august 2003 - 12:32 #10
hey i fik ikke understreget kraftigt nok at ramne du skal sætte i skal have de samme specs osv.