Avatar billede rbe Nybegynder
28. juni 2003 - 15:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Slette konti ?

Hvordan bærer man sig ad med at få slette ex gamle lønkonti, hvor der ikke har været bevægelser i 1 år eller mere ? Når jeg prøver at slette den, kommer der en melding om, at der er posteringer på kontoen. Men det er i gamle regnskabsår ?
Avatar billede dma Nybegynder
28. juni 2003 - 15:28 #1
Program og version?
Avatar billede rbe Nybegynder
30. juni 2003 - 08:52 #2
C 5, jeg er ikke sikker på versionen, den er ca. 4 år gammel.
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2003 - 10:15 #3
Det må være et specielt lønmodul, for C5 har først lige fået et standard lønmodul. Dvs. dit lønprogram er noget som en virksomhed har udviklet til C5 og er dermed ikke standard, så her kan kun en der kender det modul hjælpe dig.
Avatar billede wilco Nybegynder
30. juni 2003 - 11:44 #4
Hej rbe

Normalt i c5/xal/axapta kan man ikke "slette" en konto.

Normalt er der dog mulighed for at "sammenlægge" 2 konti.

Jeg vil anbefale at bruge f.eks. fejlkonto'en, så fanger du også hvis der stadig skulle blive bogført på denne konto.

m.v.h.

Steen
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2003 - 12:05 #5
Jo, du kan - i C5 - faktisk godt slette en debitor og/eller kreditorkonto. Dog kræver det at alle posteringer er udlignet (Debitor/Kartotek/Lokalmenu/Udligning).

Det sker under f.eks. Debitor/Periodisk/Oprydning/Debitorer.

I ældre versioner skal man først slette arkiverede ordrer på debitor (Ordre/Periodisk/Oprydning), mens det i nyere versioner ikke er et problem

Det anbefales at sætte feltet "Engangskunde" til JA, og afgrænse på det i kørslen så man sikrer sig at man ikke sletter pga. en forkert afgrænsning!!
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2003 - 12:07 #6
Finanskonti derimod kan ikke slettes. Skal det ske, kræver det en konsulent der kan programmere og gøre det for dig..!
Avatar billede rbe Nybegynder
30. juni 2003 - 13:10 #7
Meget fint med disse svar. Jeg er dog i tvivl om hvilke konsekvenser, det vil have, hvis jeg går ind og sætter aut. udligning på konti for 2002. Det må vel have en effekt på andre konti, eller kan man blot "rydde op" i gamle posteringer på denne måde ?
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2003 - 13:46 #8
Autoudligning kan være farligt hvis:

1. Du bruger kasserabat (styret af programmet)
2. Du bruger valuta

Ellers er det ufarligt.

Årsagen til at det er "farligt" er at der ved disse 2 dannes automatiske posteringer som du så ikke har kontrol over! Ved sådanne bør man i forvejen altid arbejde med tvungen åbenpost (Finans/Tilpasning/Parametre/Bogføring).