Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 13:39 Der er 31 kommentarer

Fdisk kan ikke slette!!

Hej

Jeg har en hd på 80 gb. Jeg har hidtil haft min hd partitioneret min hd i 2 så der var et drev med 7 gb. og et drev med ca. 70 gb.

Men nu vil jeg gerne have lavet 15 gb. på det ene drev og 65 gb. på det andet drev.

Jeg bruger Fdisk. JEg kan godt slette det ene drev på 7 gb. (c-drevet), men når jeg vil slette det andet drev (går ud fra at det er det sekundære drev), så skriver fdisk: "cannont delete Extended dos partition, while logical drives exist".
Når jeg går ud til hovedmenuen igen, og vælger "Display partition information", så viser den en extended partition og skriver den "The extended dos partition contains logical dos drive". Okay. JEg klikker Y(es) til at se dem, så skriver fdisk: "No logical drives defined"!!!!
Det underlige er bare når jeg genstarter putteren og starter den op igen, så er begge partitioner der igen!!!
Det hænger jo ikke en skid sammen!!! Nu er jeg bare ligeglad. Hele hd. skal resettes, og jeg vil starte forfra!!
Hvordan? JEg kan jo ikke gøre noget!
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 13:40 #1
Kører du XP? Eller 2000?
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 13:43 #2
Det er sikkert fordi at din harddisk er formateret med NTFS!

Du har sikkeret en mulighed i fdisk der hedder delete NON-DOS partition - her har du muligheden for at slette den!
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 13:48 #3
det kan godt sket, at jeg kører NTFS... JEg er ikke helt sikker.
JEg kører WinXP pro.
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 13:50 #4
Prøv og se om du har et punkt der hedder delete NON-DOS!

Du kan også se dine partitionoplysninger i fdisk og se hvad den er formateret som!
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 13:51 #5
Okay. Nu har jeg prøvet muligheden med NON-dos partition, men så skriver fdisk: "Partition selected is not a NON-DOS partition"... help!
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 13:54 #6
Du skal selvfølgelig vælge den partition der er NTFS - altså her i dette tilfælde den på 70 gb...
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 13:54 #7
hvordan kan jeg se mine partitonoplysninger?
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 13:55 #8
i fdisk under punkt 4 mener jeg det er!
Avatar billede dinkie Nybegynder
27. juni 2003 - 13:56 #9
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 13:56 #10
jeg har prøvet med begge partitioner. Fdisk skriver: "Partition selected is not a NON-DOS partition" ved begge partitioner...
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 13:59 #11
Hmmm så lader det til at du ikke kan slette den via fdisk. Jeg vil anbefale dig boote op på Windows XP cdrommen! Under installationen har du mulighed for at vælge hvilken partition der skal installeres på, her har du også mulighed for at slette de aktuelle partitioner! og oprette nye!
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 14:00 #12
okay. jeg prøver.
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 14:06 #13
>> Dinkie.
jeg har set lidt på linket, men jeg hvordan laver jeg dette tegn: "/" i dos? Jeg kan ikke trykke shift (plus) 7. Så kommer det sådan et tegn frem i stedet for "&".
Avatar billede panduro Nybegynder
27. juni 2003 - 14:16 #14
Jeg har et lille program, som kan slette alt på en harddisk ved at overskrive partitioneringsinfo forrest på disken.
Selvfølgelig har jeg det kun derhjemme - hvis du ikke finder andre løsninger kan du downloade det fra ftp://ftp.itcp.dk i løbet af i aften (jeg skal lige hjem)
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 14:21 #15
>> panduro
nu skrver du slette alt på en hd... Mener du så også at den sletter partitionerne. Eller formaterer den kun? For jeg skal nemlig ikke bare formatere. Den skal fuldstændig nulstilles. Altså ligesom da jeg købte den. Kan programmet klare det?
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 14:22 #16
Boot på XP cd'en og forsæt ny installation. Måske den skriver der alledere er installlert XP, tryk der ESC og fortsæt installation.
Der skulle dine partioner gerne ligge. Dem kan du så slette ved at trykke L mener jeg og så er de væk. På samme måde kan du lave nye ved at trykke P(kommandoerne står i bunden)
Ellers brug Delpart som skal lægges på en Bootdisk http://www.coxpc.com/delpart.zip
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 14:23 #17
Delpart er ligesom fDisk, det er bare lavet til NTFS partioner...
Avatar billede htm Nybegynder
27. juni 2003 - 14:27 #18
Geforce3>> Cirka den samme fremgangsmåde som jeg beskrev ;o)
Avatar billede dinkie Nybegynder
27. juni 2003 - 14:30 #19
/ laves med enten
  • eller [Shift] + [-]

Jeg har det tool der er beskrevet på det linket. (insthelp.exe) Kan sende det til dig eller hvis du har et sted hvortil jeg kan uploade det. Det kan med garanti fjerne alle dine partitioner
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 14:32 #20
Det så ikke ud som om han så man kunne bruge XP cd'en;)..
Avatar billede panduro Nybegynder
27. juni 2003 - 14:36 #21
Efter du har kørt programmet er alle partitioner væk. Programmet er et DOS program, så du skal have en DOS/W9x boot diskette at lægge det på.
Noget helt andet er, at jeg har set samme problem før. Fra en Win98SE boot diskette ser FDISK min egen 80GB disk som en 10GB. For at oprette en større partition lod jeg bare W2K installationen oprette partitionen, for den kunne sagtens se alle 77,8GB...
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 14:49 #22
nogen der kan ligge en dansk win 98 SE startdiskette ud på en evt. hjemmeside?
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 14:51 #23
Der må ikke linkes til bootdisketter herinde..
Men søg på bootdisk på www.google.com og tag den øverste
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juni 2003 - 14:52 #24
Så er der ikke andre... Jeg kender ihvertfald. Det er dem alle bruger
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2003 - 14:59 #25
stiegl => dit indlæg er fjernet, da det linket ikke er lovligt på eksperten.dk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2003 - 15:01 #26
stiegl => dit indlæg er fjernet, da det linket ikke er lovligt på eksperten.dk

Rkhdk / CoAdmin <- glemmer det hele tiden ;o)
Avatar billede stiegl Nybegynder
27. juni 2003 - 15:14 #27
> dinkie
Jo, tak. Hvis du gider at sende det til mig. Det ville være godt.
jakoblarsen@privat.dk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2003 - 15:16 #28
dinkie => jeg ved ikke om man kan uploade andet end billeder, men ellers er www.dinos.dk et sted hvor filer kan uploades til brug på eksperten
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juni 2003 - 18:06 #29
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesigeher.us)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

Tyvstjålet fra Retaxes.*S*
Avatar billede panduro Nybegynder
27. juni 2003 - 23:45 #30
Stiegel, jeg har lagt programmet i roden på min ftp server.
Du kører bare programmet fra DOS, vælger disk der skal slettes (første disk = 0) og svarer Y (ikke y) på at du mener det - så er indholdet af din disk sendt til de evige bit-buckets.