Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 12:30 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Epox crasher i spil - North Bridge for varm?

Min pc crasher i spil som fx. CounterStrike, Kan det være pga. at mit onboard VGA-kort ligger i North Bridge chippen som "kun" har en passiv køler ?

Jeg modtager i et ganske kort øjeblik en besked på en dejlig blå skærm at der er soft- eller hardwarefejl. Hurtigt booter systemer op igen..

Her er i øvrigt mit systems specifikationer:
MB:  Epox 8RGA+
CPU: Barton 2500+/1833mhz @ 1850  (fsb:333mhz) 45 grader
ved normal brug ca. 52 under spil/andre krævende programmer og cputests)
VGA: Onboard 128 mb @ 120 mhz
RAM: 2*256 mb Sumsung DDR 2700 Ram (serial: M368L6423DTL-CB3 - 166 mhz @ 170 mhz -
6 ns) (biossetting: 5, 2, 2, 2,5)

HD:  120 gb Maxtor fluid ATA133 8 mb cache
DVD:  Asus e616
CDRW: LiteOn 52-24-xx
Cooler: Thermal Take Silent Viking (up til -> 2800+)
Kabinet: Codegen 6054L
Kabinetkøler: ja

Kører Win XP Pro DK med SP1a

Bundkortet har som sagt en passiv køler på North bridge som virker temmelig varm... Den får en del kritik på denne side:
http://www.8rdafaq.com/Epox_nForce2/file.php?file=cooling.html

Er det sandsynligt at en aktiv køler vil afhælpe mit problem med crash under gaming?
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 12:34 #1
Ellers kan du prøve med bedre køling i hele dit kabinet... F.eks. indsættelse af en ekstra blæser, så du opnår "støvsuger-effekten".
Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 12:37 #2
jo - men pt. er kabinettet åbent, så der burde ikke være problemer med at komme af med varmen..
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 12:42 #3
Det kan der faktisk godt være... Hvis den varme luft ikke bliver pustet væk... Har nemlig selv prøvet det med at pille siden af og så tro, at alt var godt! Men min CPU blev altså stadigvæk 65C idle... ... ... Og det er meget!

Du kan naturligvis også prøve med en aktiv køler direkte på din nordbro... Men det øger jo støjen fra din maskine - Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med støj, men jeg mener personligt, at man skal forsøge at undgå det hvis det kan lade sig gøre...
Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 12:48 #4
Jeg er ikke ligefrem glad for støj - men de blå billeder er jo heller lige frem fede.
N-bridgen sidder endda lige under CPU'en (og varme stiger jo op ad) - så måske kan en blæser på N-bridgen være yderligere behjælpelig med at fjerne varme. N-bridgens passive køleprofil bliver ret varm - det er ikke så sjovt at sætte fingeren på.

Hvor varmt er det i øvrigt acceptabelt at CPU'en bliver ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 12:48 #5
har du prøvet en bios update..

release note..:
Mainboard model name: 8RGA+
BIOS filename: 8RGA3225.BIN (3100)

Updates in this version:
• Update BPL 2.89
• Change CPU frequency update method

Updates included from previous version:
• Now shows "Memory Dual Channel Enable" at POST screen, when memory is used in Dual channel mode.
• VGA BIOS Boot title changed

-------------------------------
Det kan jo være der er nye indstillings muligheder netop for northbridge..
et skud i tågen måske,men værd at overveje..:O)

http://www.epox.nl/english/support/bios/socketa.htm
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 12:54 #6
Tjah... De siger, at en AMD kan tåle at blive op til 80C-85C men så er det også ved at være sket... =/
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 12:55 #7
mht. cpu varme..
Mener jeg det er 60 for intel,men det er for varmt, så begynder problemerne
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 12:58 #8
dooh..nogen si´r optil 90.på amd..men den køber jeg ikke
Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 13:01 #9
Jeg har ikke prøvet en biosupdate.

Men jeg kan altså godt acceptere at CPU'en bliver lidt varmere, når jeg lukker maskinen?. Hvad siger I der bør være max ??

Jeg kører ud og henter en køler til North bridgen og ser hvad der sker....
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 13:22 #10
Jeg tror heller ikke helt på den med 90C på en AMD... Ved full load blev min lige under de 80C og der begyndte at ske sjove ting og sager... =/
Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 14:40 #11
Netop nu er den nye køler skruet på North Bridgen - jeg bruger den originale passive profil med en ekstra køler fra Global Win til 59,-, som faktisk ikke larmer (eller rettere overdøves af CPU + Kabinet blæserne).
http://www.multimedia-eksperten.dk/shop/productinfo.asp?id=2362

Jeg poster nyt når jeg har testet skidtet med lidt gaming....
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 14:44 #12
Hehe... Ja så er støj fra den jo ikke lige den største faktor... =)

Håber, at det virker for dig!
Avatar billede espersen Novice
26. juni 2003 - 16:10 #13
Det ser ud til at virke med den nye blæser - har nu spillet i 1½ time uden at den er gået i knæ...  :)

CPU-temp er faktisk også gået en anelse ned 1-2 grader (den sidder 2-3 cm. fra
North Bridgen) - så der er nok basis for lidt mere OC nu....

Tak for input ! - jeg vil dog holde mig fra biosupdaten indtil videre - umiddelbart ser det ikke ud til at kunne give et boost til maskinen.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 16:13 #14
citat..:O)

• Change CPU frequency update method

jeg ville gøre det..

Altså updatere bios..
Avatar billede apophisda Nybegynder
26. juni 2003 - 16:22 #15
Er enig med bartfreak her... Et sådant punkt er som regel god at få opdateret - Men hovedreglen er jo, at kører det, så lad det endeligt køre... =)
Avatar billede espersen Novice
27. juni 2003 - 15:08 #16
Nå - nu kører det (næsten) stabilt - og endda ved en højere frekvens (2050 mhz : 21 * 170) en højere FSB bevirker at 3dMark2001SE går ned midt i testen) -det skyldes måske mine PC2700 ram fra samsung samt brugen af onboard AGP.

3dMark2001SE = 4866 point
PCMark2002:
  CPU 6093
  Mem 5219
  HDD 1396
Avatar billede apophisda Nybegynder
27. juni 2003 - 23:09 #17
...er da glad for, at dit problem (næsten) er afhjulpet! =)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. juli 2003 - 11:09 #18
det skal helst kører synkronisk, for hvis din cpu fsb frekvens påvirker rammene

Bemærk hvilke ram de bruger..
http://www.hexus.net/review.php?review=530&page=1
Avatar billede espersen Novice
04. juli 2003 - 11:56 #19
Hejsa - har forresten flashed Bios - no problemo - det er totalt nemt med Epox's lille prog.

Ram påvirkes nemlig af FSB'en - kører fx som 100% ifht FSB  - eller som jeg kører lige nu FSB på 204 og Ram til 83% heraf = ca. 168 mhz ~ (2*168).

Men pc'en er endnu ikke helt stabil: I 3dMark2001SE går den typisk ned i Lobby'en - enten low eller high detail..

Samme problem når FSB = ca. 170 mhz og Ram står til 100% ~ ca. 170 mhz
Avatar billede espersen Novice
07. juli 2003 - 15:40 #20
Intet er enkelt!
En opdatering af drivere kan hjælpe på en del af problemerne.
Jeg har yderligere checket Computeradministration's fejllog og kan der se at ZoneAlarm giver andre problemer (syscrash).
Skruet op for volten til CPU'en til 1,8v hvilket hjalp betydeligt - men er også blevet lidt varmere (hviletemp = 46-48 arbejdstemp = 56)
VDimm (ram) er får kniven med 2,9v, hvilket er max.

FSB'en er sat op til 210 mhz - Ram får 80% svarende til ca. 168 mhz

Nu må den sgu' lige køre et par dage for at se om det er blevet stabilt. Dette gør jo at jeg må tage den hårde tørn at spille lidt CounterStrike mm. ;-)
Avatar billede espersen Novice
24. september 2003 - 09:31 #21
Hej igen - endnu ikke lukket. Ved at spille Counter Strike oplever jeg at spillet næsten fryser : alt inkl. min figur står stille - men jeg kan fint dreje rundt.
Jeg kan ikke finde ud af om det er en form for Overflow i VGA eller om det er netforbindelsen (der kommer ingen afvarsel herom).

Har forsøgt at skifte både VGA- og netkort-driver + opdateret bios med den aller nyeste.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. september 2003 - 17:24 #22
hvad med hijackthis..?
el spyboot.
Avatar billede espersen Novice
24. september 2003 - 17:39 #23
Kender ikke så godt hijackthis - men bruger løbende Adaware (nyeste version) men her er hijackthis-log'en - er der noget der ser betænkeligt ud ?

Logfile of HijackThis v1.96.1
Scan saved at 17:36:54, on 24-09-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
C:\Programmer\Winamp\Winampa.exe
C:\WINDOWS\System32\sstray.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\Programmer\Motherboard Monitor 5\MBM5.exe
C:\WINDOWS\system32\crypserv.exe
C:\PROGRA~1\Symantec\NORTON~1\GHOSTS~2.EXE
C:\WINDOWS\System32\inetsrv\inetinfo.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\snmp.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office\OUTLOOK.EXE
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\Microsoft Office\Office\FRONTPG.EXE
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\Acrobat.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Web\AOM.exe
C:\Documents and Settings\navn\Lokale indstillinger\Temp\Midlertidig mappe 1 for hijackthis196.zip\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.borsen.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NAV Agent] C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] "C:\Programmer\Winamp\Winampa.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [nForce Tray Options] sstray.exe /r
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O4 - Startup: MBM 5.lnk = C:\Programmer\Motherboard Monitor 5\MBM5.exe
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab
O16 - DPF: {54BA1E8F-818D-407F-949D-BAE1692C5C18} (Attribute Class) - http://gemal.dk/browserspy/capicom.dll
O16 - DPF: {74F5614A-8A8C-43B4-8CC2-4B4EFAF4A6C5} (TSCCInstall Class) - file://H:\+FlashMX\Film\tsccinst.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37813.3977314815
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {F6A56D95-A3A3-11D2-AC26-400000058481} (Danske e-Sec) - https://netbank.bgbank.dk/html/activex/danskesikker/BG/DanskeSikker.cab
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. september 2003 - 18:26 #24
mit råd er først at starte med spybot.
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=spybot&tg=dl-2001
derefter prøve at ligge en log igen. Også skal vi ha´ fat i ekspertene ..feks. aaovergård og fromsej, for der er ikke noget der lige springe i øjnene.Men det ser ellers fint ud.
Mit råd er endtil videre.. hvis du ikke bruger messenger..så slet det..O)
Avatar billede fromsej Praktikant
24. september 2003 - 18:59 #25
Et hurtigt kig viser ikke noget, jeg gennemgår den senere.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. september 2003 - 19:00 #26
hey.. tak skal du fromsej..lukker mit "ulovlige spm"..O)
Avatar billede espersen Novice
24. september 2003 - 19:09 #27
Jeg bruger messenger.
Jeg har nu lukket ned for Motherboard Monitor 5\MBM5.exe og tror at det måske har afhjulpet problemet?  Porblemet har ikke vist sig efter 1 times spil !
- jeg vil dog lige teste lidt mere inden jeg vil sige jeg er sikker og dødsdømmer programmet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
24. september 2003 - 20:13 #28
Hejsa. Kigger lige loggen igennem, har først lige set det - lang arbejdsdag. *S* det tager jo lige et stykke tid at gå den ordentligt igennem.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
24. september 2003 - 20:41 #29
Loggen er ren.
Avatar billede espersen Novice
26. september 2003 - 17:52 #30
Efter en hård tørn med at spille CS, må min konklusion være at Motherboard Monitor 5 har foresaget mine freezes, da det kun optræder når dette program kører i baggrunden (fik ideen efter at kørsel af hijackthis).

Men ellers er jeg ved at lukke! Point skal fordeles, så kan I der mener jer berettiget ikke lige lægge et svar snarest??

Takker for hjælpen
Avatar billede espersen Novice
01. november 2003 - 11:51 #31
Aahh,,, Problemet : Ved at spille Counter Strike oplever jeg at spillet næsten fryser : alt inkl. min figur står stille - men jeg kan fint dreje rundt.
Jeg kan ikke finde ud af om det er en form for Overflow i VGA eller om det er netforbindelsen (der kommer ingen afvarsel herom).

Dette skyldtes at Routerens firmaware skulle opdateres efter at jeg er overgået til Dynamisk IP (fedt at det er sammenfaldende med en ny pc!)
Nu kører det kanon!!
Avatar billede espersen Novice
13. november 2003 - 14:07 #32
aovergaard  +  apophisda  Smid lige et svar !

(jeg får nu varmen ledt væk fra CPU/strømforsyning - og det har hjulpet meget!)

Jeg trækker mine beskyldninger mod Motherboard Monitor 5 tilbage, da det viste sig at være Routeren som var problemet.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
13. november 2003 - 14:16 #33
*S* Svar
Avatar billede aovergaard Nybegynder
17. november 2003 - 13:57 #34
Takker for point;)