Avatar billede megabad Nybegynder
25. juni 2003 - 13:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

hjælp til jobansøgninger

jeg håber i kan hjælpe mig.
jeg sidder og har mega bruge for jobansøgninger og ikke hvordan man gøre, men et par færdigt skive jobansøgninger hvor man kun skal lave lidt om i for at man kan bruge dem.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2003 - 13:48 #1
du vil aldrig kunne få noget ud af en færdig skrevet ansøgning, da man skal yde en meget stor del af sig selv i en sådanne, endvidere er det også forskelligt hvilke sider af sig selv samt hvilke ord man skal slå på alt efter annoncens udformning og arbejdets form.

Derfor vil jeg ikke anbefale dig at bruge en færdig ansøgning, da jeg mener du så er lige stillet med ikke at sende nogen.

bare et godt råd.

mvh.
Questis
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 14:00 #2
Er enig med Questis. Ansøgningen skal tilpasses den enkelte stilling.

Du kan dog få lidt inspiration rundt omkring på nettet, til hvad du skal skrive, og hvordan man stiller den op, formulering osv.:

http://www.jp.dk/kp/jobsogning/
http://www.karrierevejviser.dk/akademiker/OmJobsoegning/
http://www.urval.dk/Articles/article_jobsogstrat.htm
http://www.lederne.dk/Nyt_job/Jobansogning/jobansogning.html
http://www.dfdsseaways.dk/pd/entry.nsf/direct/dk?OpenDocument&Display=company.nsf/W/dk-Goderdomjobansgning

Gode råd:
http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/(DokOversigt)/37FC341810AF07D6C1256C4500490CCA!OpenDocument

Job-guide (Oversigt):
http://www.job-guide.dk/
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 14:01 #3
Citat fra Karrierevejviser.dk:

"JOBSØGNING ER FULDTIDSARBEJDE"
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:01 #4
Du kommer aldrig til jobsamtale, hvis du laver en standard ansøgning.
Derfor skal du skrive en ansøgning, så den passer til modtageren.

/per
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 14:02 #5
Altså - skriv den til pågældende stilling, få nogen til at læse den igennem og kommentere den/rette evt. stavefejl osv.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:03 #6
Det er nemlig ikke nok at den passer til den enkelte stilling.

/per
Avatar billede ctacta Nybegynder
25. juni 2003 - 14:04 #7
Jeg er også enig i de andre, en ansøgning til også afspejle dig som person, og du skal personligt reflektere på et stillingsopslag. Du får bedst responds ved at lave researh over den pågældende virksomhed og fremhæve nogle områder som de beskæftiger dig med og som du kan bidrage med viden og arbejdskraft på.

Der er i dag mange bud om de få stilinger, så du skal virkelig gøre dig umage.
Og endelig må en ansøgning IKKE indeholde nogen form for stave- eller gramatikfejl. Så ryger den ofte i papirkurven. Dit indlæg bærer præg af at du har et problem angående dette. Få derfor en anden til at gennemlæse din ansøgning og lad den ligge mindst en dag før du gennemlæser og redigere inden den afsendes.

miss-g mange links er gode. Især nr. 2.

Held og lykke ;-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:04 #8
Det bedste du kan gøre: Skriv en ansøgning, og få en anden til at læse den igennem. Så du kan
få rettet dine fejl.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:05 #9
Jeg håber at du kunne bruge mine råd.

/per
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 14:23 #10
Han vil ikke høre på os *G* Nå, det må han selv om.
Avatar billede ctacta Nybegynder
25. juni 2003 - 14:28 #11
Det er da utrolig frækt at afvise alle de gode råd. Men jeg må forstå det sådan at du ikke vil høre og så må du jo føle. Hvis du er sådan som du giver udtryk for herinde, så er der ingen arbejdsgivre der vil ansætte dig.

Held og lykke!! Du har brug for det.
Avatar billede megabad Nybegynder
25. juni 2003 - 14:29 #12
hvad skete der lige her ??????
"har mega bruge for jobansøgninger og ikke hvordan man gøre"
jeg ved da godt hvordan man laver en ansøgning og det var jo ikke det spørgsmål gik ud på.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2003 - 14:31 #13
nej, men du fik en masse gode råd, som du burde bruge hvis du kunne se virkligheden i øjnene
Avatar billede ctacta Nybegynder
25. juni 2003 - 14:31 #14
Du har åbenbart ikke forstået hvad der er skrevet når du gentager hvad du efterlyste. Du får ALDRIG noget job eller kommer i betragtning til en samtale ved copy/paste og lidt redigering. Men som sagt, når du ikke vil høre, så må du jo føle det på egen krop.

Pøj pøj...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:43 #15
Held og lykke, du får virkelig brug for det.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 14:44 #16
Hvis du ved hvordan man laver en ansøgning, så burde du ikke bede om en på eksperten.

/per
Avatar billede megabad Nybegynder
25. juni 2003 - 15:39 #17
ctacta hvad er det der er utrolig frækt. at jeg afviser noget jeg ikke har bruge for ? og miss-g hvem er det der ikke vil høre ?
du har 100% ret questis men min virkligheden behøver jo ikke være den sammen som din vel ?
skal vi lige stoppe en gang ? og så skal jeg nok prøve at forklare mit problem
jeg stå og skal finde et arbejde som der jo er så mange der skal desværre og mit problem er ikke at jeg ikke ved hvordan man skiver en ansøgning men at jeg ikke kan skive en ansøgning og der med er nød til at bruge desværre en færdig ansøgning. jeg vil give jer ret i det i skiver, jeg ved det har være på kursus 5 gang i at skive jobansøgninger.

jeg er ordblind og har bruge for et par standard jobansøgninger for at hjælpe mig da det vil give mig en mulighed for at kunne sende en til at start med
og det er vel bedre at prøve ind at ikke prøve.
jeg har ikke noget familie der kan hjælpe mig.
og alle det her er skive med et hjælp program og jeg har prøve at skive  ansøgning et par gange og det tag mig ca. 5 timer for 3 linjer :-(
det er så min virkligheden.
Avatar billede ctacta Nybegynder
25. juni 2003 - 15:46 #18
Jeg vil så påstå at du har et alvorligt problem som du bliver nød til at få løst. Dvs. flere kurser, it-teknologi kan hjælpe dig til at stave korrekt og så lige den med gramatik som også er et problem for dig.

Jeg har svært ved at forestille mig en arbejdsgiver der vil ansætte en som er så svært ordblind. Skriftlig kommunikation er også et vigtigt element.

Hvilken type arbejde søger du? Og hvilken baggrund / uddannelse har du?

Lad os sige at du fik en færdig ansøgning du blot skulle redigere lidt i, så ville du falde igennem hvis du blev henvist til et rekrutteringsbureau, som man idag ofte anvender til de mange ansøgere. Her vil du så blive udsat for en skriftlig test (personlighed og andre færdigheder) for at se om du passer ind i den profil de søger.

Du skal med andre ord arbejde med dit handicap. Ret henvendelse til AF de skal hjælpe dig. Tag evt. en 10. klasse og danskkurser, det vil alt andet lige hjælpe dig godt på vej.

Mvh
Christian
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 15:47 #19
Jeg ved godt at du har problemer med at lave en ansøgning, og derfor skal du
skrive en ansøgning med dine egne ord. Derefter skal den læses igennem, og
rettes til at en sproglig kyndig person. Men du vil ikke læse min information.

Læs: Du får aldrig et job med en standard ansøgning, for personaleafdelingerne
gennemskuer det hurtigt. Og så ryger den direkt i skraldespanden!

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juni 2003 - 15:47 #20
direkte = direkt
Avatar billede miss-g Seniormester
25. juni 2003 - 16:36 #21
Det var netop min pointe med linkene - at vise nogle standard ansøgninger eller rettere sagt nogle eksempler som denne:

http://www.karrierevejviser.dk/2002/OmJobsoegning/index.asp?act=artikel|14079

men hvis det heller ikke er godt nok, så ved jeg snart ikke....
Avatar billede megabad Nybegynder
25. juni 2003 - 17:08 #22
i mine papir fra
5 skoleperiode

Grundfag
Informationsteknologi D                                              10
produktudvikling, produktion og servicw -modul 1                      8
Engelsk E                                                            8

områdefag
Computerteknologi, rutine                                            9
databaser, begynder                                                  9
Datakommunikatio og netværk, rutine                                  8
Dokumentation, begynder                                              11
Fejlfinding, rutine                                                  8
Progrmmering, begynder                                              11

6 skoleperiode

Grundfag
Informationsteknologi E                                              8

Områdefag
Dokumentation, begynder                                              7
Programmering, begynder                                              10

Specialefag
Datakommunikation og netværk 2, rutine                              10
Fejlfinding 2, rutine                                                10
operativsystemer 2, rutine "Linux"                                    8

og mit Svendebrev er på 9
og ville hele sikker havde vær større hvis det ikke var forde mit lort handicap.

PS. wow det er jeg ked af miss-g
det ser ud til at du må være den der vinder guld her 8-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juni 2003 - 20:44 #23
Ved godt spørgsmålet er lukket, men her er et par af mine ansøgninger. Dog ikke nogen jeg fik job på, men dem jeg sendte dem til, kunne godt lide opbygningen + de var nemme at læse:
http://frip.dk/hotpop/eks1.doc
http://frip.dk/hotpop/eks2.doc
Avatar billede megabad Nybegynder
25. juni 2003 - 22:09 #24
ok tak for det John