24. juni 2003 - 23:11Der er
11 kommentarer og 1 løsning
Lys i pæren
Jeg tror snart jeg er den eneste novice tilbage i kongeriget. Jeg har forsøgt at lave en meget simpel lampe. Først har heg lavet en væg, derefter har jeg placeret en tube på væggen. Tuben går ind i væggen. Derefter har jeg placeret en omnilight inde i tuben. Ude i den virkelige verden ville dette jo resultere i, at der kom lys ud af røret. Det gør der bare ikke i 3DS MAX 3. Jeg har sat opacity på både væg og tube til 100% men alligevel opnår jeg ikke den ønskede effekt. Hvordan gør jeg ?
Hvad med en target spot - den lyser ligesom en skrivebordslampe, men nu ved jeg jo ikke hvordan din lampe ser ud. Der kan du selv bestemme i hvilken retning den skal lyse....
det er lidt siden jeg har leget med 3ds max, men det du beskriver kan selfølgelig godt lade sig gøre, jeg ville lave en target direct, eller free direct med en volume light på
Ok. Sådn helt basalt... Forestil Jer, at jeg tegner en lille pære via en spline som jeg drejer rundt. Så vil jeg gerne have at lyset "kommer ud" af pæren lige som i virkeligheden.
Hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget "Advanced lightning override" i max 3 (ligger i Material Editor). Hvis der er, bør du bruge det. Ellers er her en lille tut: Tegn en box. Flip normals. Tegn en cyklinder inde i boxen. Læg et omni ind i cyklinderen (eller 2). I modify vælger du "Show attenuation", både far og near. I værktøjslinien ændrer du "Select and uniform scale" til "Select and squash" Herefter vælger du omni og former Attenuation, så de følger cyklinderen med de indlagteomnier. I material editor sætter du ambient og diffuse til hvid. Self-illumination hakkes og sættes ligeledes til hvid. Apply. Herefter kan du justere dig frem til lysets styrke og "refleksionen" på boxens indervægge. Justeringen sker først og fremmest i Attenuation og evt. i Multiplier. Husk at afstanden fra lyskilden til det sted(-er), hvor lyset skal ramme spiller en væsenlig rolle. Pyh, det blev langt.
Når jeg laver de forskellige spots/omni etc. Så lyser de jo på de forskellige ting men lyset kommer ud af ingen ting når man rendere scenen. Som overskriften siger vil jeg ha det til at se ud som om at ..... Det har jeg vist allerede sagt... *G*
UG med kryds og slange... eller hvad det nu hedder...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.