Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:30 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

PC bruger 100% af min cpu

Min pc gjorde for 2 dage siden noget underligt. Jeg lukkede et program ned ved at trykke på det traditionelle kryds i hjørnet, og så rebootede pcen... derefter ville den køre scandisk.

Efter 20 mins venten på 0 % done, besluttede jeg mig for at trykke på reset knappen, og starte udenom scandisk, jeg VIDSTE der var noget galt da den begyndte på det. Jeg tog backup af de mest vigtige ting ved at lægge det over på de andre partitioner på disken, og gik derefter ud og formaterede min pc. 4 måneder straight, ingen formatering, tænkte den måske ville have godt af det.

Nu her efter dette, instaleret xp, og fået det mest basale op og køre... en genstart efter en windows opdatering som er nødvendig for at min homebank vil virke, og her starter scandisk igen... wtf? jeg har lige formateret...

Lader den stå... over 2 timer var den om at scanne det deromtalte c drev... men anyways, den kom ud af det, og den skal ikke scanne mere ved reboot.

Nu sider jeg så og skal høre lidt musik, starter winamp op, starter musikken... ups, mangler lige adobe premiere, så det starter vi da på... wtf, min musik hakker i det, og cpu står på 100 % forbrug!!!

Af med kabinettet, køleren kører, phew, var bange for at jeg var ved at brænde min cpu af ved varmen i kabinettet, men den sider stadig og kører.

Nu står jeg så her med et stort spørgsmålstegn i panden... hvad er der galt? Og hvorfor opfører min pc sig ligepludeselig som en gammel 486 der prøver og trække winxp?

Mit første bud var harddisken, da scandisk jo var noget om at loade ind... men dette vil vel ikke have indflydelse på cpu brugen... eller hvad?

Gimme your wisest thoughts :)
Avatar billede blomme64 Nybegynder
24. juni 2003 - 21:32 #1
Har du prøvet at gå ind i task manageren og se hvad det er for en process der tager alt processorkraften?
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:33 #2
Det er aktiv systemproces...
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:35 #3
den aktive system process er Idle - den tager altid det restende af cpuen op til 100 %
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:35 #4
det er den eneste der bruger noget sådan set i hvert fald, den står på 99 næsten konstant
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:36 #5
aah ok, dertil er der en der heder save.exe som tager noget når jeg f.eks poster her på eksperten
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:40 #6
når jeg kører en instalation til et program kommer setup ind og tager op imod de 100 på procesen
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:44 #7
ja - det lyder ikke urimeligt, altafhængigt af din cpu så bruger den som regel en del armkræfter på at pakke filer ud og lægge dem på disken.
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:46 #8
Men jeg har aldrig, og jeg gentar: ALDRIG, oplevet at min musik hakker mens jeg sider og instalerer ting på min pc...

jeg har en AMD XP 1800 (1533 mhz) cpu
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:48 #9
men f.eks her når men trykker opdater i explorer, da tager den også 100% kraft for det.... det er normalt ikke så krævende jo, er det normalt?
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:49 #10
bom bom - det kan være at din harddisk er ved at gå .. sørg for at kablet til harddisken sidder rigtigt.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:49 #11
btw så kan det også være ram problemer
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:50 #12
nej det er ikke normalt at den tager så meget.
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:50 #13
Jeg overvejede også ram problemerne, men droppede tanken igen når man overvejer at det faktisk går galt ude ved scandisk på et tidspunkt
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:53 #14
er der nogle enheder som der ikke er installeret drivere til ?
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:55 #15
nej, det skulle jeg ikke mene der ikke er

jo printeren, og et lydkort, men er deaktiveret
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 21:55 #16
Jeg præver og smide de gamle 256MB SDRAM i lige hurtigt, så må vi se om det hjælper på problemet, kan være en ram leak som du kom ind på.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 21:59 #17
ok - det med driverne kunne være hvis der ikke var installeret de korrekte drivere til ide-kontrolleren så kunne det have en betydning.

Det lyder meget fornuftigt at prøve med de 256 mb SDRAM.
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 22:01 #18
Hmm, visuelt samme resultat med 256MB SD RAM... Så det er ikke mine valueram der er stået af heldivis :)
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 22:09 #19
du har ikke en anden hdd at prøve på ?
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 22:44 #20
Jo, dette vil kræve en helt ny instalation dog, men jeg vil gøre det når jeg lige får tiden til det.

Lige nu har jeg prøvet maxtors eget test program, som kørte en full scan, og no errors fundet...
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 22:45 #21
Der kan ligge et eller andet der æder af din Ram.
http://download.com.com/3000-2144-10186632.html?tag=lst-0-1 - Ad-Aware
http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download - Renser for Spyware
http://housecall.trendmicro.com/ - online virusscan
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 22:46 #22
Bruger selv ad-aware 6.0

og er kørt på systemet efter reinstall...
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 22:48 #23
Så prøv Spybot, den finder noget som Ad-aware ikke gør.
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 22:50 #24
Vi prøver, ill be back :)
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 22:51 #25
Den der save.exe er der altså noget lusk ved.*S*
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 22:58 #26
save.exe ja, det er et spyprogram... skal have fjernet det en gang, men den gider ikke fjerne det da den ligger i systemet allerrede... sååå prøver lige og få det væk, spybot ser ud til at kunne hjælpe mig her, så... nice :)
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 23:00 #27
Ellers kan Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#18
Kør programmet, og smid logfilen herind, så kigger vi på det.
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 23:05 #28
Logfile of HijackThis v1.94.0
Scan saved at 23:05:42, on 24-06-2003
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 (6.00.2600.0000)

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL=http://www.msn.dk
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page=C:\WINDOWS\System32\blank.htm
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page=C:\WINDOWS\SYSTEM\blank.htm
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] "C:\Programmer\Winamp\Winampa.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [WebDriveTray] C:\Programmer\WebDrive\webdrive.exe /trayicon
O4 - HKLM\..\Run: [NAV Agent] C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O9 - Extra button: ICQ Lite (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: ICQ Lite (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37796.1846412037
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 23:09 #29
Den der fin ud din log, kom du helt af med skidtet?
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 23:09 #30
Ja, alt burde vist være væk nu. Men min pc bruger dog stadig utrolig meget CPU kraft på bare at browse... :(
Avatar billede blaatand Nybegynder
24. juni 2003 - 23:11 #31
Så er der vel ikke så meget andet for end at jeg må til at sætte min gamle HD i igen og se og instalere OS på den og se ad... hvis den så også lagger, så må fejlen jo ligge et sted omkring motherboarded...
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juni 2003 - 23:12 #32
Ja, det har du nok ret i, desværre.*S*
Avatar billede blaatand Nybegynder
25. juni 2003 - 02:39 #33
Så fik vi den anden disk i, og CPU forbrug kommer ikke meget over de 50!...

Desværre må jeg jo nok erkende at min ellers så dejlige disk har fået et knæk et sted, og den skal byttes... heldivis er der stadig garenti på :)
Avatar billede blaatand Nybegynder
25. juni 2003 - 20:00 #34
Hmm, nu skulle jeg jo lige genere mig selv og fik hevet denne disk frem og opsatte helt nye partitioner på den og geninstaleret system på den...

Nu kører den normalt igen, ikke noget cpu overbrug, eller lag på pcen :-|
Avatar billede fromsej Praktikant
25. juni 2003 - 20:04 #35
Så må der åbenbart have været et eller andet der ikke rigtigt ville spille med.*S*
Avatar billede spt Nybegynder
27. juni 2003 - 02:22 #36
Det var sikkert et program der sørger for at holde cpu-temperaturen nede, hvis jeg kører med det der fulgte med mit msi kort ryger min temp. ti grader ned og min cpu udnyttes 100%

dette kan dog ikke mærkes i nogen programmer, kun i nogle få spil giver det problemer
Avatar billede blaatand Nybegynder
30. juni 2003 - 02:42 #37
Eftersom at jeg ikke føler jeg rigtig fik svar på mit spørgsmål som jeg har kunne bruge, så vil jeg vælge og lukke spørgsmålet...