Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 09:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse men ingen forbindelsen

Hej,

nogle af jer er bekendt med vores router problemer

http://www.eksperten.dk/spm/359772
http://www.eksperten.dk/spm/363539
http://www.eksperten.dk/spm/365774

I går lykkes det faktisk at holde vores normale netforbindelse og samtidig få en til at logge på udefra. Jeg regnede derfor med at det langt om længde fungerede men ak og ve... om aftenen kunne der ikke logges på igen.

Hvordan kan det lade sig gøre at noget fungere fint midt på dagen, men om aftenen kan man ikke logge ind - eller pinge computeren? Håbløst...

Tak.
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 10:16 #1
Ingen som har noget klogt at sige?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 10:28 #2
1. Routeren skal sættes til dynamisk IP - ikke fast. TDC kræver, at alle IP adresser på deres netværk, bliver uddelt af deres BB-RAS server. Hvis ikke det sker, routes traffik fra IP nummeret ikke, dvs. der er hverken forbindelse ind eller ud.

2. Kontroller at NetOP virker på det IP nummer, som routeren NAT'er til, dvs. fra det interne netværk forbindes til IP nummeret og ikke maskin navnet. Virker det?

3. NetOP remote control benytter både TCP port 6502 og UDP port 6502, dvs. mht. firewall/NAT skal setup'et se således ud:
HOST:
TCP 6502 - inbound
UDP 6502 - receive+send

CLIENT:
TCP 6502 - outbound
UDP 6502 - send+receive

4. Jeg kender ikke den specifikke router, så her kan jeg ikke hjælpe.

Mvh JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 10:29 #3
ad 1. Routeren bliver altså tildelt den samme IP hver gang. Dette betegner TDC som "fast IP".
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 10:49 #4
Tak for svaret.

Vi har prøvet 3com router, levelone router og for det ik' skal være løgn så kører vi PT med en d-link router.

En eller anden gut fra TDC mente vi skulle prøve at satte IP til fast i routeren og det virkede også i en hel time. Da jeg snakkede med dem igen fik jeg at vi at det skulle være dynamisk - både på computer og på router.

På nuværende tidspunkt er alt dynamisk og som skrevet så virkede det jo igår i flere timer - hvorn' dælen kan det så lige pludselig bare holde op med at virke...? (Der er givet adgang på port 6502 i routeren.) Det er det som ikke giver nogen mening. Det er i grunden often om aftenen efter klokken 18:00 der er problemer hm... gad vide om tdc fornyer et eller andet på det tidspunkt som skaber disse problemer. Jeg er godt træt af det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 11:12 #5
Din IP adresse bliver fornyet hver halve time. Det skyldes at lease tiden er 1 time, og klienten forsøger at forny, når halvdelen af lease tiden er gået. Dette bør dog ikke have betydning for traffiken eller funktionaliteten.

Har du testet om det virker internt, når der ikke er forbindelse udefra?
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 11:18 #6
Både vores lokale netværk og vores egen forbindelse til "nettet" virkede fint i går og her til morgen, men der _har_ også været store problemer her.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 11:33 #7
Det var ikke det jeg mente :-)

Jeres interne netværk skal naturligvis køre fejlfrit, før I kan begynde at fejlsøge på eksterne forbindelser.

Jeg mente om I havde testet om NetOP hosten kunne kontaktes fra LAN siden, når der var problemer udefra?
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 12:06 #8
Hmm... jeg kan faktisk ikke forbinde til NetOp i vores lokale netværk selv når den fungere udefra...
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 12:41 #9
Bekriv lige jeres netværkstopologi samt hvilken evt. firewall på maskiner.
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 12:48 #10
2 stationær samt 1 bærbar.

De 2 stationærer kører hhv. XP pro, og XP home og den bærbar kører også XP Home. Der kører ingen software firewalls (e.g.zonealarm) og XP's egen firewall er slået fra. Det eneste de som sådan kører er Norton Antivirus.

I d-link routeren har jeg faktisk ikke slået firewall fra da den umiddelbart er slået fra som default (Outbound/Inbound filter er ikke afhakket.)

Fra d-link kører vi TDC Adsl.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 13:20 #11
Dvs. der er ingen server på netværket?
DHCP køres vha. routeren?
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 13:32 #12
Yeps
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 13:35 #13
Under "WAN" i routeren er der en mulighed for at afhakke "Renew IP forever (Auto-reconnect)", men hænger det ikke sammen med en normal dynamisk IP addresse eller er det noget jeg skal enable?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 13:35 #14
"Hmm... jeg kan faktisk ikke forbinde til NetOp i vores lokale netværk selv når den fungere udefra..."> Det lyder mærkeligt... faktisk temmeligt usandsynligt.

Hvilken version af NetOP kører i?
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 13:37 #15
7.5 (2003048)
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
24. juni 2003 - 13:50 #16
Hmm meget interesant... jeg prøvede at bytte om på host/guest sådan en af en andre computere var host og bingo så kunne jeg forbinde for første gang lokalt. Kunne det være netkortet i maskinen som giver problemer?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 18:30 #17
Det er svært at sige, hvad der er galt.

Det kan være
1) OS (evt. blot TCP/IP stakken)
2) Installationen af NetOP
3) Defekt netkort/drivere.

Nu skriver du ikke noget om, hvilken IP du NAT'er til, men hvis maskinerne får IP adresser tildelt vha. DHCP, kan de jo skifte...

Mit forslag: Den maskine der skal fjernstyres får en fast IP, der ligger uden for DHCP scopet på routeren. Herefter sættes portforwardings op til dette IP nummer.

JP
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
25. juni 2003 - 09:56 #18
I går eftermiddags havde jeg en længere snak med en fra netop. Han kunne godt logge på og efterfølgende kunne vi også selv logge på udefra.

Men ak og ve... jeg forlod det i går eftermiddags med fornyet optimisme, men om aftenene fik jeg at vide han ham igen ikke kunne logge på udefra.

Da jeg senere om aftenen prøvede at pinge os gik der intet igennem (packets lost)
Avatar billede mobilsenderen Nybegynder
25. juni 2003 - 10:04 #19
Godt så. Jeg har sat et fast internt ip på den computer der skal adgang være til og mappet port 6502 til den computer - det virker internt så nu får vi se...