Avatar billede mgudmand Nybegynder
20. juni 2003 - 18:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Harddisk på Bærbar (Dell) er "død"

Kære alle.

Min Dell Inspirons harddisk er gået helt ned. Den kan næsten ingenting. Har prøvet at skifte partitioner med FDISK, hvilket kan lade sig gøre, men det hjælper ikke.

Hvis jeg prøver at formatere, så fryser den efter 4% eller 21% (lidt forskelligt fra gang til gang).

Jeg kører NTFS på Win XP Pro (eller kørte...)

Er der nogen som har en idé, jeg er åben for alle forslag.

(NB. PC'en er 14 måneder gammel. Hvordan står jeg med garanti/reklamationsret. Der var 1 års "hjemmesupport" med da jeg købte pc'en...)
Avatar billede cham Nybegynder
20. juni 2003 - 19:06 #1
Du har altid 2års reklamationsret, dvs hvis fejlen ikke er selvforskyldt bliver den erstattet.

Siden det lyder til at den har kørt kan man jo nok erkende den er gået død, det er oftest pga fejl i disken, man kan også være pga overdreven varme. Jeg er ikke så kendt med dell harddiske så det er mit bedste bud...
Hvis du havde noget vigtig data på disken kan du evt fixe programmet fra Runtimes der hedder GetDataBack, det skulle være godt til at recover lost data fra defekte harddiske. (har jeg hørt)

Men prøv at sende harddisken ind til der hvor du købte den, du har stadig din reklamationsret..

good luck
Avatar billede skrewz Nybegynder
20. juni 2003 - 19:59 #2
Samme forslag. Det kan næsten ikke betale sig at kigge på delltalk (under "support" på dell.dk), for den lyder altså rigtig død.

Du kunne købe en ny harddisk, faktisk. Når "garantien" er udløbet, så er der ikke noget at miste ved at montere den selv. Tro mig, det er pærelet.

Bare skriv her, hvis du har brug for mere info.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
21. juni 2003 - 01:10 #3
Hvis jeg skal købe en ny harddisk, hvad skal jeg så kigge efter. Ved ikke rigtigt når det er en bærbar...

Min puter er en 14 md gammel Dell Inspiron 8100.
Avatar billede therealdreamer81 Nybegynder
21. juni 2003 - 15:54 #4
Du skal ringe til dell support. Jeg havde samme problem, hvorefter han guidede mig ind i biosen hvor du skal ændre noget med at den skal søge mere grundigt efter harddisken. Jeg kan ikke huske hvad det hedder.
Avatar billede mgudmand Nybegynder
21. juni 2003 - 17:01 #5
Er der andre der kan huske hvordan man gør dette?

Jeg synes at have været igennem BIOS'en, men der er ikke så mange muligheder som der var i "gamle dage". Dengang kunne man f.eks. lave low level format fra bios'en...
Avatar billede skrewz Nybegynder
21. juni 2003 - 18:27 #6
Her kan du søge på 2,5"-harddiske. De passer allesammen i din computer. (medmindre der er nogen smarte hoveder, som har sat deres eksterne firewireharddisk eller lignende til at være "2,5"".)

Jeg vil personlig anbefale disse:
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374587902 (min egen ;))
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588077 (80 GB'er fra den nyere serie)
Avatar billede skrewz Nybegynder
21. juni 2003 - 18:29 #7
Avatar billede mgudmand Nybegynder
21. juni 2003 - 23:14 #8
Kunne godt blive lun på den her:

http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588049

Større cache, flere RPM...Kan den bruges (tænker på interface osv.)

Skrews > du er meget tæt på point, hvis du svarer på dette :-)
Avatar billede mgudmand Nybegynder
21. juni 2003 - 23:17 #9
Fås også hos Zitech: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=26478

Er det stadig en forfærdelig butik, eller hva'!? De eksisterer jo stadig, så måske er de blevet bedre...Hvad siger I?
Avatar billede skrewz Nybegynder
22. juni 2003 - 00:20 #10
Jep, den vil virke i din computer.

Umiddelbart ville jeg købe den fra xdata. Ikke at jeg kan lide dem, men de holder hvad de lover. Og så er de cirka hundrede kroner billigere.

Du kan få al den information om installationen som du har brug for, her:
http://docs.us.dell.com/docs/systems/Ins8100/remove.htm#1041881
Avatar billede mgudmand Nybegynder
22. juni 2003 - 23:23 #11
Tak for hjælpen - Skrews fik points...
Avatar billede skrewz Nybegynder
23. juni 2003 - 18:18 #12
Takker for points... Jeg må jo leve op til hvad jeg har skrevet i min profil... :D

mvh, SKREWZ.
Avatar billede cham Nybegynder
23. juni 2003 - 19:10 #13
hmm jeg har haft 3 ibm diske der gik døde så det holder jeg mig langt fra... benytter faktisk kun seagate nu...
Avatar billede skrewz Nybegynder
23. juni 2003 - 21:00 #14
Jae.. De stationære versioner er ringe... Men på laptopmarkedet er de toppen.
Læg iøvrigt mærke til at IBM ikke laver harddiske mere... De bliver solgt som IBM, men er fremstillet af Hitachi.
Avatar billede skrewz Nybegynder
23. juni 2003 - 21:01 #15