Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 18:38 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

hvad kan en transister?

Hej eksperter.

Nu spøger jeg ligud... jeg har tit tænkt på hvad i alverden en transister gjorde godt for... Den jeg tænker på er sådan en halv rund en med tre ben. Hvad kan den????

hilsen fred2002
Avatar billede peet-49 Novice
20. juni 2003 - 19:22 #1
Den kan forstærke-bruges som regulator-bruges som on/off afbryder.
Avatar billede disky Nybegynder
20. juni 2003 - 19:29 #2
Kort fortalt kan en transistor en ting, nemlig lave strøm forstærkning, men den kan bruges i alle mulige situationer.

Som forstærker, on/off, konstant strøm/spædings generator, osv.
Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 19:51 #3
Vil det så sige at hvis man har 3v og 0.5v vil man så kunne køre de 3v ind på det ene ben og de 0.5v ind det andet ben og så kunne de 0.5v lukke op for de 3v på det midterste ben?
Avatar billede peet-49 Novice
20. juni 2003 - 19:53 #4
Det midterste ben er basis, den bruges som regulator. Det hele afhænger af formodstanden på basis.
Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 20:18 #5
Kan du forklare det... eller har du en tegning?

P.S. Hvis du bruger ICQ kan jeg så få dit ICQ nummer?
Avatar billede peet-49 Novice
20. juni 2003 - 20:21 #6
Jeg var fire år i lære som radiomekaniker, jeg får vist svært ved, at lære dig det via et par linjer.
Avatar billede disky Nybegynder
20. juni 2003 - 20:32 #7
fred2002:
Nej

Hvis du vil lave en on/off gør du følgende.

forbind emitter til stel, forbind en 1K ohms modstand imellem 5volt og collectoren. og sæt en 2.2K ohm til basis.

Hvis du nu måler på collectoren er der ca 5 volt hvis basis modstandens løse ben er forbundet til stel. og der er 0 volt, hvis basis modstandens ben er forbundet til 5 volt.

Den virker altså nu som en spændingsstyret kontakt.

peet49:
Hvis du var været i lære i 4 år, er jeg meget lidt imponeret.
At sige at det midterste ben er basis er noget ævl. (undskyld mit ordvalg)

En transistor har 3 ben collector, basis og emitter. Og hvilket der er det midterste kan man ikke sige, da alle mulige kombinationer kan forekomme afhængig af fabrikant og hus type.

På en transistor som BC547b er bases rigtigt nok det midterste ben, men dette er ikke altid tilfældet.
Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 20:36 #8
kunne du ikke bare fortælle/skrive mig hvordan man regner ud hvordan hvad forholdet mellem strømmen på de forskællege ben skal være... jeg skal bruge det til at koble på min PC speaker så der er en diode der lyser når der kommer lyd ud af den.
Avatar billede peet-49 Novice
20. juni 2003 - 20:41 #9
Disky> Det har du alt ret i, men diske op her med alle typer som darlington osv. ville føre til en uendelig masse skrivelser, selvfølgelig kan beforbindelser være forskellige afhængig af type, det var kun et eksempel.
Avatar billede disky Nybegynder
20. juni 2003 - 21:18 #10
der er ingen der snakker om darlington's her, som forresten også findes i udgaver hvor basis ikke er i midten.

fred2002:
Der skal lidt mere til end bare en transistor, hvis du vil undgå at ødelægge lyden
Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 21:45 #11
ødelægge lyden? Hvorfor skulle det ødølægge lyden???
Avatar billede disky Nybegynder
20. juni 2003 - 21:48 #12
fordi du belaster udgangen på det som leverer lyden, ændre impedanser, osv.
Avatar billede fred2002 Nybegynder
20. juni 2003 - 21:54 #13
hvordan skal man så gøre?
Avatar billede disky Nybegynder
20. juni 2003 - 22:02 #14
lave en høj impedans indgang, og derefter et styre trin til dioden.
Avatar billede peet-49 Novice
11. oktober 2003 - 11:01 #15
Takker for point.