Avatar billede mada Nybegynder
05. december 2000 - 09:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

IBM aptiva PC med ny harddisk

Jeg hars som så mange andre en IBM aptiva pc. Til denne har jeg nu monteret en IMB Deskstar harddisk DTLA-307030, og fjerne min gamle disk. Det virker fint bortset fra at når jeg  tænder pc\'en bliver den ståenden i windoews-opstartsbillede. Trykker jeg så CTRL+ALT+DEL og vælger 1:normal opstart så starter den pænt op.

Jeg bruger WIN98.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
05. december 2000 - 09:13 #1
så du har altså hvormange hd\'er siddene i nu?..
Avatar billede mada Nybegynder
05. december 2000 - 09:14 #2
kun 1 pt.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
05. december 2000 - 09:22 #3
når den starter uden indgriben...fryser den..når du så starter næste gang og vælger 1=normal opstart., hvilket den osse bruger når du ikke vælger det ..så virker det..¿

Avatar billede mada Nybegynder
05. december 2000 - 09:31 #4
Ja det er korrekt opfattet.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
05. december 2000 - 09:36 #5
hehehehe..... typisk windows.. har du prøvet at smide windows OVEN i den gamle..og se om det hjælper... kør evnt. en scandisk.. hvis din fat er ved at ryge skal den somregl startes op 2-3 gange før at den starter rigtigt...

Avatar billede x4all_dk Nybegynder
05. december 2000 - 10:39 #6
Det kan også være at den nye HD starter væsenligt hurtigere op, og din maskine andre dele ikke er helt klar (testet af BIOS). Du siger jo selv at den starter pænt efter et reset.

Prøv at gå ind i BIOS og se om nogle af indstillingerne passer. (der kan være HD-delay m.m.)

Det kan tage lidt tid at finde den(de) rigtige ændringer. Tjeck evt. bundkortsmanualen.

Avatar billede lordcyrik Nybegynder
05. december 2000 - 11:17 #7
>x4all
det er en ibm... den kan man sgu ikke pille i.. tror du det er et abit mobo den kom med... hehe
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
05. december 2000 - 11:18 #8
samlesæt 4ever...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2000 - 13:07 #9
Har du brugt Aptiva Recover Cd\'en? Jeg ved ikke om den er helt lige glad med en størrere disk. Men hvorfor ikke beholde den gamle disk? Hvis den virkede er der jo sikkert plads til begge.
Avatar billede mada Nybegynder
05. december 2000 - 14:17 #10
Den gamle disk er desværre stået af så det er ikke en mulighed. Jeg har forsøgt aptiva recover CD\'en, men uden held.

Installation af Win98 har heller ikke givet noget bedre resultat.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. december 2000 - 14:27 #11
Du bør nok prøve at opgradere BIOS\'en. Det kan altså hjælpe på de underligste ting. Find din BIOS opgradering på:
http://www.pc.ibm.com/support?page=IBM+Aptiva

Men hvor gammel er din Aptiva, og hvilken disk tog du ud?
Avatar billede mada Nybegynder
28. december 2000 - 22:28 #12
har fundet en løsning via Recovery disk samt IBM disk manager.

Tak for hjælpen.