Avatar billede thomasit Nybegynder
19. juni 2003 - 21:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installere ekstra harddisk

Jeg har en 30 GB harddisk, men den er næsten fyldt, så jeg har anskaffet mig en ny 80 GB. Problemet er bare hvordan man installere en sådan ekstra harddisk.
Jeg har Windows ME, som skal forblive på den 30 GB.
Enhver hjælp ville være rar!
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 21:11 #1
Har du sat den i?
Det første du skal gøre er at lade din BIOS finde den.
Hvis du sætter den på samme IDE kabel som din 30GB, skal den jumpes som slave.
Derefter skal du køre Fdisk på den, dette kan du gøre i en dosprompt fra ME.
Så skal den formateres.
Avatar billede x-offer Nybegynder
19. juni 2003 - 21:16 #2
Bedre kan det vist ikke siges!
Avatar billede thomasit Nybegynder
19. juni 2003 - 21:19 #3
Den er ikke sat i endnu. Hvad betyder jumpes som slave og hvordan gøres det?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 21:23 #4
Samme sted på disken som strømstik og IDE stik skal tilsluttes sidder der nogle stikben.
Ca. sådan her. : : :
Der skal sidde en jumper/kortslutning på 2 af dem f. eks sådan her.
: I :
Du kan læse på disken hvordan.
Kom med fabrikat og type, så er det meget nemmere.*S*
Avatar billede thomasit Nybegynder
19. juni 2003 - 21:25 #5
Det er en Seagate Barracuda 7200.7 80 GB (2mb)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 21:28 #6
Her er jumper settings.
http://seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html
Har du styr på at montere den i kabinettet når jumpersettings er i orden?
Avatar billede firebird Nybegynder
19. juni 2003 - 21:28 #7
På din harddisk er der en tegning som forklarer på hvilke stilling du skal sætte den jumper, der er bagest din harddisk. Det skal flytte til anden par pinde.
Avatar billede thomasit Nybegynder
19. juni 2003 - 21:33 #8
Så vidt jeg forstår skal der ikke sidde noget på nogen af dem.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
19. juni 2003 - 21:37 #9
Husk at den skal formateres med stifinderen. Diske over 64GB sættes til kapaciteten-64GB hvis du bruger kommandoline format i ME.

Bill er genial!
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 21:49 #10
Øhh, hvorfor fik firebird point?
Desuden har du ret i at der ikke skal sidde nogle, hvis du monterer den som slave på IDE 1.
Avatar billede thomasit Nybegynder
19. juni 2003 - 22:12 #11
Hvordan sættes harddisken fast inde i computeren? Skal man have en kasse til den for at gøre det. Det har den anden harddisk.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2003 - 22:16 #12
Vil du ikke godt gøre dig selv en tjeneste og finde en kammerat der kan hjælpe dig på stedet, for det her tror jeg ikke på vi kan klare for dig.
Hvis du bor i nærheden af Odense, vil jeg gerne hjælpe dig.
Avatar billede firebird Nybegynder
25. juni 2003 - 16:50 #13
Der er 3 muligheder for jumper opsætning som "slave":
- sæt jumperen på "slave" stilling
- tag jumperen helt ud (med risico at du mister den en dag)
- sæt jumperen på "cs" som betyder "cable select" på engelsk. Harddisken bliver master eller slave i forhold til hvor på kablen den bliver tilslutet. Dvs hvis jeg husker godt, i midten bliver den slave og på enden bliver den master.
Husk at den røde side af data kablen skal være på stømforsynings side.
Det er ikke så forfædlig kompliceret at tilslutte en nye harddiske, man må bare tøre. :o)
Tak for point!
Avatar billede firebird Nybegynder
25. juni 2003 - 16:55 #14
Du kan sætte den nye harddisk i den same "kasse" som den første var ind, der må nok være plads nok til den anden.