Avatar billede billeschou Nybegynder
04. december 2000 - 14:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

årtusindskiftet

det her er helt sikkert noget der kan sætte en debat igang men jeg vover alligevel at stille spørgsmålet: hvornår finder årtusindskifter sted? ved overgangen til 1. januar x001 eller ved overgangen til 1. januar x000?
Selv sværger jeg til den første teori, da år 0 ikke eksisterer i den gregorianske (?) kalender, eftersom 0 ikke kan skrives med romertal. At man så vælger at fejre det den 31. december x999 er vel af æstetiske grunde (forhåbentlig)
Avatar billede tommyf Nybegynder
04. december 2000 - 14:57 #1
Man BURDE vel fejre det ved overgangen til 1. januar X001 ...
Avatar billede limemedia Nybegynder
04. december 2000 - 15:02 #2
det er helt klart at det er nu til nytår der egentligt er gået 2000 år, men at vi kalder der 2001 !

Spørgsmålet er blot hvad vi fejrer... om ikke det mere var at vi rundede 1999 til 2000 mere end at det er 2000 år siden en lille fyr angiveligt skulle være født ?!?
Avatar billede billeschou Nybegynder
04. december 2000 - 15:13 #3
ljweb -> enig, jesusbudskabet er nok gået tabt i hysteriet ved at kunne skrive år 2000.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. december 2000 - 21:19 #4
Det lyder godt, at der er flere af os, der skal fejre årtusindskiftet om
en lille måneds tid, og rigtig grine af dem, der kom til at gøre det for
tidligt.
Avatar billede paul.z Nybegynder
18. december 2000 - 18:38 #5
Ja - gnæk-gnæk erikjacobsen - Lad os nu bare fejre at der overhovedet kommer et år mere - (Forhåbentlig lidt varmer) - Men det minder mig om en lang - lang diskussion der var for et par år siden i bla.a Alt om Data og andre blade om hvilket nr. den sidste og derefter  denførste uge i et år skal have.
Engang var Søndag jo osse den første dag i ugen.
Da vi havde hvide mælkeflasker...  God Hvid Jul.