Avatar billede superkoen Nybegynder
16. juni 2003 - 21:57 Der er 15 kommentarer

hvilket digital-kamera er det bedste til 4500 - 5000 kr.

Hej eksperter

jeg har besluttet mig for at købe et digital kamera.
Og har haft kigget på et HP PhotoSmart 850 og et Olympus CAMEDIA C 740 Ultra Zoom. Men jeg er lidt i tvivl om hvilket jeg skal vælge. Hvis jeg skulle træffe valget nu vil jeg tage Olympus kameraet.

I spicifikationerne til kameraenen står der at sensorstørrelsen er 1/2.5" og HP's sensorstørrelse er er 1/1.8". Hvad betyder sensorstørrelsen for billedkvaliteten?

Det er meget vigtig for mig at det kamera jeg køber, kan tage gode billeder indendøres. Jeg har set billeder taget med et HP photosmart 720. hvor billederne var utroligt mørke.

Håber der er nogen der kan vejlede mig til det bedste køb ;O)

Venlig Hilsen

Superkoen
Avatar billede janemil Nybegynder
16. juni 2003 - 21:58 #1
http://www.dpreview.com - anmeldelser
http://www.photoshop.dk - billede danske priser
Avatar billede janemil Nybegynder
16. juni 2003 - 22:00 #2
http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100332
jeg ville vælge ovenstående.
Avatar billede cholm Nybegynder
16. juni 2003 - 22:03 #3
Jeg har ligt købt dette:

http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100340

Anmeldelse:

http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z/

Det er et helt fantastisk kamera.

/cholm
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. juni 2003 - 22:05 #4
Sensoren er den der måler hvor meget lys der er, og om der er brug for blizt. Egentlig synes jeg ikke det betyder så meget, altså størrelses forskellen på de to kameraer. Jeg vil anbefale følgende kameraer:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587979
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324897892

Det er ikke helt nr.2 men jeg har et 4,1 mega pixels kamera fra Medion, og den tager virkelig kanone billeder, og så selvom den ikke koster ret meget. Det eneste lille men, ved kameraet jeg linker til, er at der kun er 64 mb med, men det er til at leve med, eller man kan købe et størrekort.
Avatar billede xoinst Nybegynder
16. juni 2003 - 22:15 #5
Prøv søg på google efter Sony DSC-P1, kan være dyrt men også fuld af kvalitet :)
Avatar billede willi Nybegynder
16. juni 2003 - 22:54 #6
Der er flere ting der er vigtige. Rigtig mange enda.
Cameraer er udførligt beskrevet på http://www.dpreview.com/ med en meget fin vejledning.
Men du skal bl.a. undersøge muligheden for manuelle indstillinger.
Muligheden for, og især kvaliteten af udstyr til undervandsfotografering, hvad enten det er på turen til Grækenland om sommeren eller akvariet.
Fjernsbetjeningens rækkevidde.
Displayet/menuen. Om overhovedet du kan finde ud af det. Og hvis. Hvor meget tid der så skal bruges for skifte indstillingerne.

Og så kvaliteten. Optikkens kvalitet. Opløsningen osv som især beskrives indgående på http://www.dpreview.com/

Anbefaling?
Ikke et digicam til under 15.000 kr ;-)

Men eller f.eks. som det nævnes 5050.

Kan du få fingrene i et (udgået) Olympus C40 er det helt sikkert sagen.
Avatar billede superkoen Nybegynder
16. juni 2003 - 22:55 #7
Tak for alle de hurtige indlæg.

Olympus Camedia C-740UZ. Har 10x optisk. og de fleste kamerar i finder har kun 4x optisk.

Mener i at optisk og digital zoom ikke er så vigtig i forhold til et godt kamera?
Avatar billede willi Nybegynder
16. juni 2003 - 22:58 #8
Digi zoom er ikke. Det er som regel noget hø. Optisk er, da man ikke kan skifte optik på de billige digi cam.
Avatar billede janemil Nybegynder
16. juni 2003 - 22:59 #9
Optisk zoom er det eneste som er noget værd. Digital zoom kan man lige så godt lavet i sit billedebehandlingsprogram.

Jeg har selv minolta dimage 7i med 7 gange optisk, synes næsten det er for lidt.

Man det helt perfekte digi kamera for du ikke for 5k, men de som er foreslået er alle gode i følge anmeldelserne.

Det man skal holde det op i mod er jo hvad man skal bruge det til og hvad man vil ofre.
Avatar billede superkoen Nybegynder
16. juni 2003 - 23:06 #10
jeg vil lige læse denne side igennem http://www.dpreview.com/. Så vender jeg lige tilbage ;-)
Avatar billede willi Nybegynder
16. juni 2003 - 23:16 #11
Prøv også lige at konsulter en fotoklub(medlem?) eller en af de mange hjemmesider.
Det handler mere om fotografi end om det handler om digi eller film cam.
Avatar billede cholm Nybegynder
16. juni 2003 - 23:42 #12
Mit valg stod imellem Olympus C-740 og C-5050. Jeg kom til den konklusion at 5050´eren er et langt bedre kamera, bla. har den en max. blænde på 1,8 hvor 740´eren har 2.8. 5050´eren er altså et meget lysfølsomt kamera, som du selv siger du lægger vægt på.

Ganske vist har 740´eren langt bedre zoom muligheder men hvor tit er det lige man har brug for det. En anden ting er jo også, at med 10 X zoom er det altså svært at undgå rystelser.

/cholm
Avatar billede trvboy Nybegynder
30. juni 2003 - 23:06 #13
Betyder str ikke noget så bør du overveje G3 - er mig bekendt ikke overgået i nogen tests overhovedet hvad billedkvalitet angår!!!
Søger du noget mindre skal du kigge på canon's S50. Søger du noget meget småt skal du kigge på canon's ixus 400 og pentax S.

Happy hunting :-)
Avatar billede systemnissen Nybegynder
20. juli 2003 - 21:48 #14
Jeg har netop købt Canon S50 og er MEGET begejstret... Det er et virkeligt godt kamera. Jeg har haft gode erfaringer med Canon G2, og S50 har stort set de samme specs, men er meget handy. En STOR anbefaling herfra!!

Mvh
Systemnissen
Avatar billede kongsgaard Nybegynder
09. november 2003 - 18:48 #15
g3 er overgået af sony v-1 som har vundet eisa og tipa prisen i år.