Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 14:14 Der er 41 kommentarer og
3 løsninger

Ang. ny-købt Acer bærbar

Hej.
Jeg købte i sidste uge følgende bærbar pc:

Acer travelmate 233XV Win XP Home

Processor: Intel Celeron 2,0 GHz
Chipset: Intel 830MG Chipset
Skærm: 14'' XGA TFT Skærm
Ram: 512 MB DDR
Harddisk: 30 GB DMA 66/100
Grafikkort: 8 to 32MB Intel
Diskdrev: Indbygget FDD
Drev: 8x DVD
Lyd:SoundBlaster Pro
Lan: 10/100Mbit
Modem:56K - V.90 HSP
USB: 2 Stk (USB 2.0)
Pcmcia: 1 x Cardbus type III
Pegeudstyr: Touchpad med 2 knapper, indbygget scroll
Batteri: 4000mAH Li-Ion battery pack
Vægt:Ca. 3.3 kg
Styresystem: Windows XP Home.

Da jeg bestilte den hos ComputerSalg, sagde de at jeg inde i BIOS selv kan bestemme om grafikkortet skal køre med 8, 16, 24 eller 32mb ram - JEG KAN IKKE FINDE DET NOGENSTEDER!

Jeg ringede til computersalg, men de sagde jeg skulle ringe til acer. Det gjorde jeg så, og efter lang ventetid, kom jeg igennem, og måtte snakke med en på engelsk.
Jeg fik forklaret ham mit problem, og han søgte og hentede selv en bærbar for at se, og så sagde han, at det var fordi bærbaren gjorde det automatisk. Hvis jeg altså åbne et program der skal bruge mange ram, så tager den automatisk det.
Ok...
Nå, men lidt senere da jeg igen tænkte over det, kom jeg i tanke om at jeg sagde TravelMate 230 til ham, men jeg har en TravelMate 233XV...
Jeg nåede så ikke at ringe igen.

Jeg vil så høre, om I ved om jeg har fået en defekt bærbar, eller hvad???

Håber på hjælp.
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 14:53 #1
Nope den allokerer automastisk, du kan også se det ved at vælge denne skærms indstilninger, der kan du se hvormeget hukommelse som chipsættet har allokeret.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 15:23 #2
Den skriver den bruger 64mb???
Det kan da slet ikke passe?

Og dvs. jeg ikke manuelt kan vælge hvor meget den skal bruge til grafikkortet?
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 15:30 #3
Hvorfor kan det ikke passe? DirectX kan da bruge op til 256MB på nogle kort i lave opløsninger. Så det passer og sådan er det :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:04 #4
Slå lige koldt vand i blodet. Det vil i så tilfælde være første gang jeg hører om en, hvor man ikke manuelt kan sætte mængden af ram der skal allokeres til Grafik. Jeg er lige ved at søge oplysninger. Vender starks tilbage.

(sidder selv ved en med shared ram, og jeg kan sagtens skifte mellem 8,16,32 og 64 mb. Dog er det ikke en acer)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:14 #5
Prøv lige at klikke start |  programmer | notebook manager. Der er et faneblad med display device.

Der står ikke hvad der kan sættes herinde, men det er da et godt bud.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 16:22 #6
tonnybrandt: Nej jeg syntes heller ikke det kan passe. Hvad er det ud siger jeg skal gøre når jeg er inde i display device?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:26 #7
Tjaa.. det ved jeg faktisk ikke. Jeg har downloadet din manual og har kigget i den. Det er godt nok en mager bios der er på sådan en. Der var ikke noget der kunne sættes derinde. Så jeg gik ud fra at notebook manageren var et godt bud. Desværre var der ikke et billede der viste hvad man kunne sætte inde i display device, så jeg aner ikke hvad der er derinde.
Jeg har lige prøvet at downloade notebook manager, men den vil selvfølgelig ikke køre på min (Acorp stationære)
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 16:31 #8
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:33 #9
Ok, der var ikke meget man kan sætte der. Jeg leder stadig efter de vise sten.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 16:34 #10
Mange tak...
Hvis i kan finde ud af hvor, så giver jeg 800 point!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:51 #11
Hmmm...måske jeg må trække mine ord tilbage. Fandt denne side:
http://www.acer.no/vi/page0.jsp-page78,,64,12,,,27,,,2177,,,,,,,,,,,,,,,,,27,12,,12,12,,,,12,,,,12,,,,12,,,,,,,,,,,12,,,0,0,12,,2181137715.htm

Der står faktisk "dynamically allocated", hvilket lader til at være en feature i intel 845 chipsettet.

Ledte lidt videre og fandt denne side:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,60853,00.asp
med følgende tekst:
Note also that these applications tests ran somewhat more slowly on the 845G's integrated graphics core, but not terribly so. So Intel is correct when they suggest that the 845G's graphics are perfectly fine for office users. Note that for 2D, there's relatively little memory impact. Unlike most other integrated graphics cores, the 845G only "locks down" a maximum of 8MB of frame buffer for 2D chores. The 3D frame buffer is dynamically allocated, as needed, up to 64MB (early systems may only dynamically allocate 48MB of 3D framebuffer

Så, det er altså dynamisk, og du har ingen mulighed for at sætte det selv.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 16:53 #12
Og indlægget ovenfor skulle have været et svar.
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 16:58 #13
Der kan du bare se :-)
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:05 #14
Jeg har snakket med en der siger jeg kan regne med computersalg.com har snydt mig!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 17:07 #15
ctacta >> Man lærer jo noget nyt hver dag *s* Havde du nu dokumenteret at det var sådan, kunne du jo have sparet mig for en ½ times efterforskning *g*

Ja, hvis de har sagt at du selv kan stille mængden af ram allokeret til grafik, så har de snydt dig.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:09 #16
Det har de, og jeg kan intet gøre ved det?!!!
Hold da helt kæft....
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 17:14 #17
Jeg skrev blot at jeg vidste det, har selv testet den for Alt om DATA i en stortest, så derfor mit måske lidt arrogante svar, men det var nu helt rigtigt.

Den allokeres automatisk.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:32 #18
Jeg har snakket med Darkey om det her, og i kan læse det her: http://80.161.72.199/snydogbedrag.txt
JEG ER BLEVET SNYDT!!!
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 17:37 #19
Hvis du har købt den på postordre, så har du altid 14 dages FULD returret.
Pak dyret ned og tør den af så den er som ny, reinstaller OS'en så er alt som nyt. Og send den til forhandleren (forudsat at du har købt på postordre)

Forhandleren kan IKKE modsætte sig dette, det er et lovkrav som forbrugeren har. Er der problemer, så klag til forbrugerstyrelsen, det koster 65,- men tager typisk et ½ år :-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 17:50 #20
Spændende læsning.
For at checke hvor meget ram der kan allokeres til grafikkortet, så kør lige dxdiag. Der står hvor meget den bruger. Jeg er ikke i tvivl om at du faktisk kan have op til 64 mb grafik-allokeret hukommelse.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:52 #21
Hvor kan jeg få det program?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 17:54 #22
Det har du skam allerede. Det er en del af directx
Klik startknappen | kør, skriv dxdiag og tryk enter.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:56 #23
Ok.. Hvad gør jeg så når jeg har trykket Yes og den har loadet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 17:57 #24
klik fanebladet display. Der står hvor meget ram grafikkortet har.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 17:58 #25
Jeg har sat min shared ram manuelt i bios til 32mb, og der står skam også 32 mb i dxdiag under display.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 17:59 #26
Det ser sådan her ud: http://80.161.72.199/directx.jpg
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 18:10 #27
Du HAR 64 mb grafikkort. Helt sikkert !!
Avatar billede timmerdk Nybegynder
15. juni 2003 - 18:21 #28
Nu er jeg væk, og fatter intet??????
Computersalg skrev og sagde jeg kunne vælge fra 8 - 32. Nu har jeg lige pludselig 64?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 18:28 #29
Jeg ved ikke noget om hvad Computersalg ved og ikke ved, men må henholde mig til det jeg kan finde på nettet. Du har postet en directx screenshot der tydeligt viser at du har 64 mb ram på grafikkortet. Directx aner ikke at det er shared ram, men det er sagen uvedkommende.
Dit screenshot passer også fint med den info jeg fandt frem til om chipsettet:
The 3D frame buffer is dynamically allocated, as needed, up to 64MB

Jeg er vis på at ctacta vil give mig ret i mine konklusioner, især da han jo selv har testet en. Jeg er 100 % sikker på at din computer kan allokere op til 64 mb ram. Jeg har endnu aldrig oplevet at dxdiag har taget fejl. Hvis du vil være sikker kan du downloade flere test programmer der kan fortælle noget om dit hardware. Aida32 og SiSoftSandra er nogle af de bedste.
http://www.aida32.hu/aida-download.php
http://www.sisoftware.net/dload/sware_figure.php?&a=&langx=da
Avatar billede ctacta Nybegynder
15. juni 2003 - 18:32 #30
enig!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 21:08 #31
timmerdk >> har du flere spørgsmål ? Ellers tror jeg ikke vi kommer meget videre med dette :-)
Avatar billede timmerdk Nybegynder
16. juni 2003 - 11:43 #32
Ja jeg har..
Jeg regnede med at sende den tilbage til computersalg, men jeg ringede lige til Acer igen. Denne gang fik jeg en normand, og det fattede jeg mindre af end engelsk, men jeg forstod at den her bærbar bruge de ram som den automatisk mener den skal bruge.
Men jeg var så inde i bios, og det eneste jeg kunne finde som har noget med grafik at gøre, var noget IGD Memory. Når den står på UMA = 1MB, og jeg så ser hvor mange ram jeg har, så skriver den 510 mb, men når jeg vælger UMA = 8MB, så skriver den jeg har 502 mb ram.??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 12:12 #33
Jeg bør vel lige påpege at Acer'en rent faktisk vandt i den stortest som ctacta fortalte at han have lavet for alt om data, så det er skam ikke nogen dårlig pc.
Ja, jeg læste godt om det der menupunkt i en artikel der have at gøre med at installere linux på sådan en. Såvidt jeg kunne læse er det den del der har med 2d grafik at gøre. Så den del kan du altså godt stille. Det er blot 3d delen, der går op til max 64 mb du ikke kan stille på.

Artiklen fandt jeg under mine søgninger den anden dag og jeg kan ikke lige pt finde tilbage til den.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
16. juni 2003 - 12:37 #34
Hør her.. Jeg gav 8000 for den, og den er RIGTIG hurtig osv. 512 ddr ram osv. Jeg er mega glad for den, men PISSE træt af Computersalg sagde jeg selv kan stille, og jeg så IKKE kan...
1) Hvad skal det der IGD Memory stå på? 1 eller 8MB?
2) Jeg fatter IKKE hvorfor DirectX skriver jeg har 64 mb ram til grafikkortet, når jeg jo kun skulle have 32? Men Computersalg har sikkert ik styr på en skid, og gav mig en der var bedre? :o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 12:45 #35
1. Du har jo masser af ram, så lad den stå på 8mb
2. De har bare kigget på deres hjemmeside, og det er forkerte oplysninger der står der.
Der stå at chipsettet er : Intel 830MG Chipset
Det passer ikke. Det er Intel 845G

Og det er her fejltagelsen mht ram kommer ind. Uden at have checket er jeg overbevist om at infoen på siden passer til en med 830MG chipset, altså at den kan stilles og har max 32 mb shared videoram. Men en 845G kan allokere 64 mb.

Infoen på hjemmesiden passer til en standard Travelmate 230, og ikke en 233vx, som du har.
Avatar billede timmerdk Nybegynder
16. juni 2003 - 12:50 #36
LOL de er dumme...
Avatar billede timmerdk Nybegynder
16. juni 2003 - 18:24 #37
Ved i hvad.. Hvis jeg tager fejl og dummer mig nu, så SIG det, men jeg tror jeg beholder den...?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 18:32 #38
Kan jeg sq godt forstå. Det er en fin maskine du har der. At dem der har solgt dig den ikke har været særligt professionelle gør jo ikke maskinen ringere *s*
Avatar billede ctacta Nybegynder
16. juni 2003 - 18:55 #39
behold den dog, en bærbar til den pris er god.
Og du skal jo ikke spille UT2003 på en laptop ;-)
Avatar billede timmerdk Nybegynder
16. juni 2003 - 19:13 #40
Nu skal I bare høre... Jeg tror den er god nok. Jeg har sat min 17" skærm til, og det ser bedre ud nu (udover mine øjne lige skal vende sig til en mindre opløsning). Jeg tror at det så "dårligere" ud fordi jeg på bærbaren kun køre 1024x768 - har jeg ret?
Så jeg tror sq jeg beholder den, for jeg og nogle andre jeg kender har set på hvad andre bærbare koster, og den her er klart et supertilbud.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juni 2003 - 14:56 #41
Kan spørgsmålet så afsluttes ?
Avatar billede semey Nybegynder
21. juni 2003 - 02:08 #42
Det Data blad som ligger på computersalg, står der direkte at det er dynamisk grafikkort.
Det er korrekt at andre tidligere Acer modeller f.eks 220 serien med shared video memory kunne sætter i Bios, da 230 er afløseren for 220 serien, har sælgeren måske taget udgangspunkt i hvad muligheder var for 220 serien, jeg havde ikke selv noteret mif denne ændring, så på et spørsmål fra en forhandler ville jeg skulle tjekke det.
Jeg vil dog anbefaler at hvis der står information på en forhandlers hjemmeside, som i er tvivl om, så tjek op på producentens side.
held og lykke med din bærbar.
-> Tonnybrandt der sidder det samme bundkort i en 230 og en 233 XV, det er derfor de kaldes en serie, så kan der være forskel i cd/dvd, skærm og CPU
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 11:19 #43
semey > Du har ret, men åbenbart er computersalg ikke den eneste der har denne forkerte oplysning om chipsettet idet det faktisk står rigtigt mange steder på insternettet f.eks http://www.cybershop.net.au/acer_230.htm. Men ganske rigtigt, så siger acers hjemmeside at det er 220'eren der har 830mg chipsettet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2003 - 18:56 #44
Takker for point :-)