Avatar billede obmm Nybegynder
14. juni 2003 - 20:35 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Netværk til 3 computere via HUB.

Hvordan opretter/laver jeg netværksforbindelse imellem 3 Pcér, jeg vil gerne have den ene Pc som "administrator", jeg giver point til den som først skærer det ud i pap så det er til at forstå for en ikke "nørd"
Det SKAL være en manuel "sikker" oprettelse ikke XP´s standard opsætning.
Vi kører winxp på alle pcér.
Avatar billede foldager Novice
14. juni 2003 - 20:36 #1
Maskinerne skal blot være medlem af samme arbejdsgruppe.
Avatar billede obmm Nybegynder
14. juni 2003 - 20:39 #2
NÅÅ, fint og hvordan sørger man så lige for det??
Avatar billede maxdennis Nybegynder
14. juni 2003 - 20:42 #3
Først skal du ud og købe det der hedder en HUB. Derefter skal du købe 3 netværkskabler, og 3 netværkskort.

Selve opsætningen:

1) Kom 1 netværkskort i hver PC
2) Den PC som skal være administrator, skal du komme 1 netværkskabel i, og forbinde det med HUB'en.
3) De 2 andre netværkstik stikker du i HUB'en og derefter forbinder dem med de andre 2 PC'er.
4) Herfra er det nemt. Du kører jo med XP. Gå ind i kontrolpanelet, og tryk på netværksforbindelser (network connections). Der er der et ikon som siger: Make a new connection (ved ikke hvad det hedder på dansk). Hvis ikke du kan finde det ikon, står det ude i menuen til venste.

NEMT!
Avatar billede dr0zie Nybegynder
14. juni 2003 - 20:53 #4
Forklare det lidt mere på dansk hvis du har winxp. dansk..

Når du har sat alle 3 pcer til hubben via net kablerne åbner du start - kontrol panel - Netværks- og Internetforbindelser - så vælger du opret eller skift instillinger for hjemmenetværket.... så følger du det end til du når til en side der hedder vælg en forbindings metode så siger du andet. og så næste så vælger du den første og så næste så gør du lidt frem så når du når til en side der hedder navn giv netværk så skal du huske at skrive det samme netværk på alle 3 pcer... Ex: arbejdsgruppe - mshome - Hjemme lige meget hvad..
Så siger du næste og næste og så installer den det så sprøger den om du vil oprette en netværks disk de tkan du gøre hvis du ikke gider gøre dette på alle 3 pcern men vil nøjes med det på den ene og så bare sætte en diske i de andr emen råder dig til at gøre det manuelt på alle 3  :D

Håber der var detaljer nok ellers skriv
Avatar billede xmas Nybegynder
14. juni 2003 - 20:56 #5
maxdennis, er det stadig muligt at købe en HUB ??
Jeg vil til hver en tid vælge en Switch, som kan købes for ca. 200,-
Avatar billede dr0zie Nybegynder
14. juni 2003 - 20:58 #6
Når man siger Hub så mener jeg i hvert fald swith da det da er det samme ..
Avatar billede dr0zie Nybegynder
14. juni 2003 - 20:58 #7
for man kan jo kun købe router og switch
Avatar billede xmas Nybegynder
14. juni 2003 - 21:00 #8
Det er ikke det samme...
En HUB deler båndbredden på alle portene, men en Switch køre fuld bånbredde på alle porte.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
14. juni 2003 - 21:01 #9
JAmen en swith er sq da meget billiger Man kan sq da ikke købe hubs mere kan man?
Avatar billede xmas Nybegynder
14. juni 2003 - 21:11 #10
drOzie, prøv at læs hele indlægget "sq" !!
Jeg starter netop med at spørge om det samme...
Men for god ordens skyld vil jeg blot gøre "obmm" opmærksom på at han heller skal købe en switch frem for en hub.
Avatar billede xmas Nybegynder
14. juni 2003 - 21:12 #11
Avatar billede xmas Nybegynder
14. juni 2003 - 21:14 #12
"obmm", jeg har følgende switch, og den fungere upoklageligt - http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684787894
Avatar billede foldager Novice
14. juni 2003 - 22:31 #13
Jeg er til switchen da den giver en bedre ydelse, men en hub kan også gøre det.
Har du ikke købt endnu skal du helt sikkert købe en switch.

Forbind hver maskines netværkskort til switchen med et patchkabel (netværkskabel).

Som sagt skal alle maskiner være medlem af samme arbejdsgruppe for at kunne se hinanden.

Dette gøres på hver maskine ved at:

Højreklik på Denne computer og vælg Egenskaber > Computernavn (faneblad)
Tryk på knappen "skift".

Her kalder du hver maskine et navn, f.eks. PC1, PC2 og PC3, og angiver arbejdsgruppen til at være f.eks. OBMM_HOME

Genstart alle maskinerne.

Vælg START>Netværkssteder>
I menuen til venstre vælger du Andre Placeringer>Hele netværket>Microsoft Windows-netværk
Her klikker du dig videre til din arbejdsgruppe (OBMM_HOME).

Du skal nu gerne kunne se de andre maskiner på netværket i oversigten.
De andre maskiner skal være tændt og logget ind.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med at udnævne en maskine som "administrator", men jeg vil tro du mener en art server, hvor du vil placere de fælles filer?

På den/de maskine(r) hvor du vil dele filer højreklikker du på den mappe du vil dele og vælger "Deling.."

Her kan du angive hvilke rettigheder de andre maskiners brugere skal have i denne mappe. Sæt rettighederne til fuld for at give dem alle rettigheder (skrive, læse, redigere etc.).

De mapper du deler på denne måde vil blive synlige når du fra de andre maskiner vælger netværkssteder og browser dig frem til maskinen.

Hvis du mod forventning ikke kan se de andre maskiner så prøv:

START>KØR>
skriv: CMD
skriv IPCONFIG/ALL

Du får nu vist netværksindstillingerne på den enkelte maskine. Post evt. resultatet her på siden (højreklik på teksten og vælg marker, marker teksten og højreklik igen. Nu har du teksten i hukkommelsen. Indsæt den på eksperten.

Hvis du vil dele en internetforbindelse (f.eks. ADSL) kan du også tilslutte din ADSL-router til switchen.
Hvis der vel at mærke er tale om en router og ikke et modem.
Skriv hvis vi skal uddybe dette aspekt af din opsætning.
Avatar billede foldager Novice
14. juni 2003 - 22:33 #14
Her kan du læse gode guides til netværksopsætning: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Avatar billede obmm Nybegynder
15. juni 2003 - 15:42 #15
>Hej igen, nu skal jeg lige have læst det hele igennem en gang til før jeg giver point (jeg har desværre ikke haft held til at få det til at virke endnu).

Jeg har fået lavet et eller andet koks som jeg også lige skal have rettet op.
Når jeg går ind i "Skift måden, hvorpå brugere logger af og på"
får jeg denne fejlmeddelese,
"Client Services for NetWare har deaktiveret velkomstsiden og hurtigt brugerskift. Hvis velkomstsiden og hurtigt brugerskift skal gendannes, skal du fjerne Client Services for Netware".
Hvordan retter jeg dette.
Avatar billede obmm Nybegynder
15. juni 2003 - 16:21 #16
Hvorfor får jeg denne fejlmeddelelse på 2 af Pcérne når jeg går ind i vis arbejdsgruppecomputere.
S....... er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksresource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket,.
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 17:36 #17
Du har på en eller anden måde fået installeret Netware klient (hvilket ikke skal bruges og derfor ikke skal installeres).
For at fjerne Netware:

START> Højreklik på netværkssteder > Egenskaber > Højreklik på LAN-forbindelse > Egenskaber

Her markerer du Netware klient og trykker fjern.
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 17:38 #18
HVis du ikke kan få adgang kan det skyldes at rettighederne til de delte mapper ikke er sat rigtigt (fuld adgang) eller at de maskiner du prøver at få adgang til ikke er på netværket (ikke tændt?).
Avatar billede obmm Nybegynder
15. juni 2003 - 17:48 #19
Hej foldager, tak for kommentaren, jeg havde lige fundet ud af det.
Med hensyn til dit "fortsat svar" hvordan ser jeg om der givet fuld adgang.
Avatar billede obmm Nybegynder
15. juni 2003 - 17:58 #20
Makinerne er NATURLIGVIS tændt:::::
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 18:30 #21
Well THEN......hvad så med at prøve at sætte rettighederne inden du bruger de store bogstaver
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 18:31 #22
Højreklik på mappen, deling.

Dette er kopieret fra min post ovenover:

På den/de maskine(r) hvor du vil dele filer højreklikker du på den mappe du vil dele og vælger "Deling.."

Her kan du angive hvilke rettigheder de andre maskiners brugere skal have i denne mappe. Sæt rettighederne til fuld for at give dem alle rettigheder (skrive, læse, redigere etc.).

De mapper du deler på denne måde vil blive synlige når du fra de andre maskiner vælger netværkssteder og browser dig frem til maskinen.
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 18:34 #23
Højreklik på mappen > egenskaber > Sikkerhed > klik på brugere > sæt flueben i Tillad fuld adgang
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 18:37 #24
eller (faktisk bedre):

Højreklik på mappen> Deling og sikkerhed... > Del denne mappe > tryk på tilladelser >  klik på ALLE > sæt flueben i Fuld kontrol
Avatar billede obmm Nybegynder
15. juni 2003 - 20:27 #25
drOzie: Jeg har forsøgt at køre præcist efter din spiseseddel, uden resultat,
foldager: Jeg har forsøgt alt hvad du har svaret, INTET VIRKER; JEG ER DESPERAT....
Avatar billede foldager Novice
15. juni 2003 - 20:55 #26
Too bad. Det er det sidste du må blive.
Der er kun en løsning. Sæt dig ned, læs om netværk, feks. på wintip.dk og forstå de grundliggende principper.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
16. juni 2003 - 16:37 #27
mmm Hvad er det der ikke virker?
Forresten du skal også gå ind i kontrol panel - netværk - ... så i venstre side er der en menu netværksteder tryk der så.. i menuen til venstre igen vis netværksforbindelse højreklik på den sig avencert og sluk firewall
Nogle gange vireker netværk ikke på grund af de'n
Avatar billede obmm Nybegynder
16. juni 2003 - 21:13 #28
Det virker stadig ikke, men i har gjort et godt forsøg, tak..
Avatar billede dr0zie Nybegynder
16. juni 2003 - 21:14 #29
takker for points men du behøves ikke af give dem da det jo ikke virkede :D
Avatar billede foldager Novice
16. juni 2003 - 21:45 #30
Tak for P....held og lykke!