Avatar billede lee Nybegynder
13. juni 2003 - 20:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny Computer - Hvad skal jeg vælge ?

Ooookay mænder...

Så skal mor her have sig en ny Computer, og har derfor brug for jeres erfaring.

Jeg er jo grafiker... men nej jeg skal ikke have en mac.
Jeg har tænkt mig at investere i følgende :

et bundkort til en Pentium 4 med minimum fsb 400 hz
en Processor der passer til bundkortet
512 Ram der passer til bundkortet
En køler der passer til CPU'en
et Kabinet med evt psu over 300 eller som kan trække en Pentium 4. (vil finde mig et af dem med blåt lys i)
Et grafik kort med dualhead
Et cdRom drev
Et disk Drev

Evt. et nyt lydkort

Har i nogle forslag til hvad jeg skal sætte sammen ?

Mvh Lee
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:33 #1
hvad skal den bruges til? kun grafisk arbejde, eller også fx spil og 3d-rendering eller vidoe arbejde?

Morten
Avatar billede moso Nybegynder
13. juni 2003 - 20:34 #2
Hvad skal maskinen bruges til?
Rent grafik (Photoshop og lign) eller også 3d?
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:45 #3
moso => læs mit indlæg, og find forskelle... ;)
Avatar billede lee Nybegynder
13. juni 2003 - 21:02 #4
Den skal bruges til både 3d og al anden grafik også spil.
Avatar billede lee Nybegynder
13. juni 2003 - 21:02 #5
dog ikke videoarbejde
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 21:22 #6
altså leder vi efter en computer med:

1) tilpas processorkraft (som fx en P4)

2) massere af ram (som priserne er idaw ville jeg måske smide 1gb i... DDR333 Kingston

3) tilpas grafikkort (som fx GF4 / Radeon 9500... ikke det nyeste, men fint nok til 3D... hvis KUN tegne-arbejde, et Matrox Parhelia... alle versioner kan fås med dual-head)

4) nok HDD plads til at man kan gemme sine 2 timer lange animation (vil sige  måske 120gb, Maxtor)

5) DVD/CD drev (skal man jo have... ellers kan en brænder foreskrives, fx den lidt ældre, men gode Plextor 12/10/32A)

6) kabinet + strøm til alt dette

---

nu ved jeg ikke hvad du have i tankerne at bruge, men jeg har sammensat en "ganske" god en til 7.737,00 (usikker på om grafikkort et dual-head...)
ALLE dele er top-kvalitet, og intet jeg ikke selv ville eje... (hvis jeg var dig, havde jeg så valgt et Matrox Parhelia, da dette er ultimativt til at vise farver, og kan have 3 skærme ;) men vil lige lægge 1000 kr til prisen)

hvis dette er OK, så kan jeg komme med den fulde liste

Morten
Avatar billede lee Nybegynder
13. juni 2003 - 23:21 #7
Hej Morten

Mange tak for dit svar... jeg vil kigge nærmere på det... måske prisen er liidt høj... men er det det der skal til er det det der skal til ;O)

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
13. juni 2003 - 23:21 #8
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=231 har forresten fundet det tower jeg bare må eje ;o)
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 01:22 #9
Jeg synes at dea_pg's forslag lyder rigtig godt, og kan kun anbefale det :-) Jeg ville dog personligt hellere have et AMD baseret system, men det er da op til dig (lee).
Avatar billede fangel Nybegynder
14. juni 2003 - 13:47 #10
ixxus => P4 er valgt grundet mindre støj - noget man kommer til at værdsætte ;)

lee => ellers kan Chieftech Dragon-series anbefales (det kabinet jeg havde for de 7.7kkr

man ville kune skære ned ved at vælge minde kvali-vare, som fx et ECS motherboard, men jeg ville fortrække Asus BlackPerl, da dette er ultimativt ;)
og nøjes med et DVD/CD drev, istedet for den 52x Plextor CDbrænder ;)

dette ville bringe prisen ca 1kkr ned...

Morten
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 14:29 #11
dea_pg > Ok, men med en Copper Heaven køler fra Noisecontrol, der kan fåes for ca. 400 el. lign. så kan man skam også få et pænt støjsvagt system. Men altså, hvis det er bedre med P4 til det han skal bruge så er det da fint :-)
Avatar billede the_i Nybegynder
14. juni 2003 - 16:35 #12
Jeg er ikke enig med dea omkring valget af mærke til bundkortet. Jeg synes ikke jeg har hørt specielt meget godt om asus på det sidste, og i de tests jeg har set for nyligt har MSI været noget bedre med hensyn til konflikter og lignende - asus har dog været en smule hurtigere. SHG fremhæver MSI som specielt fejlfrit og de har et grundlag at gøre det på da de må behandle pænt mange reklamationssager, de anbefaler i øvrigt også Intel som måske ikke har den bedste ydelse men er en smule billigere end MSI.

Jeg ville gå efter de nye p4'ere med hyperthreading på ca. 2,4 ghz. Intel 865-chipset og ddr400 ram fra corsair.
Avatar billede fangel Nybegynder
14. juni 2003 - 17:15 #13
the_i => Asus's Black Perl er et af de bedste og bedst udstyrede mb...
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4pe-bp/overview.htm
de har i hvert fald pyttet s

og Kingston ValueRAM kommer man ikke udenom som de bedste kvalitetsram der findes!

Morten
Avatar billede lee Nybegynder
02. juli 2003 - 21:15 #14
hmm mit køb af ny comps er lige blevet udsat... men men... jeg takker for jeres svar... inden jeg uddeler pionts kan jeg se der mangler et par svar fra jer.
Avatar billede fangel Nybegynder
03. juli 2003 - 15:19 #15
jeg lægger i hvert fald lige et...
Avatar billede lee Nybegynder
08. juli 2004 - 22:20 #16
Hov for pokker det var meningen i skulle have delt pointene... sorry