Avatar billede znipestar Nybegynder
13. juni 2003 - 16:07 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

WinXp og Win98

Hej, hvad er forskellene på de to styresystemer?
Avatar billede far_mand Nybegynder
13. juni 2003 - 16:10 #1
Designet, XP edr hutigere til at starte op, og der ligger en masse "Start" ting i XP ex. MediaPlayer, explorer 6.0, hjælp til handikapede :O)
Avatar billede skaw Nybegynder
13. juni 2003 - 16:10 #2
ca 5 år 98 gammel dreng snart på pension
Avatar billede riversen Nybegynder
13. juni 2003 - 16:12 #3
rigtig mange ting, men en af de helt store forskelle er sikkerheden. Den er næsten ikke eksisterende i win98, som af den grund selvfølgelig også kun kender til fat32, hvor winxp kan læse ntfs. Sikkerhed er både i forbindelse med logon men også på filniveau
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juni 2003 - 16:13 #4
Det grundlæggende er forskellen i selve opbygningen: I XP skal alle kald til hardwaren gennem HAL (Hardware Abstraction Layer), dvs. et program, må ikke selv tilgå hardwaren. Dette sikrer, at det er OS der suverænt har "styr" (forhåbenligt) på maskinen og ikke et tilfældigt program. Resultatet er et mere stabilt OS.

Derudover er XP naturligvis noget nyere og er således mere up-to-date out-of-the-box.

Jeg *nægter* kategorisk at arbejde med maskiner baseret på 9x kernen, da det er noget c***. 9x kernen udvikles heller ikke mere - sidste version var Me.

JP
Avatar billede uffelgaard Nybegynder
13. juni 2003 - 16:19 #5
det er et omfattende spm. *G*

Kender du ikke nogen der bruger de to forskellige OS?
Hvis det er fordi du selv kører 98 og overvejer at opgradere - så prøv xp hos en ven...
Avatar billede znipestar Nybegynder
13. juni 2003 - 17:40 #6
hvor længe tror i at der vil gå før der vil blive lavet programmer/spil som ikke vil ku køres i Win98?
Avatar billede soda Nybegynder
13. juni 2003 - 21:08 #7
Der findes skam allerede programmer der ikke kan/vil køre på Windows 9x kernen fordi der bliver brugt teknologier, som ikke længere bliver udviklet til 9x.

I denne kategori gælder antivirus programmer, defragmenterings programmer og en del flere jeg ikke lige kan komme på. Windows 9x er fra Microsoft ikke længere understøttet, så der burde ikke gå meget mere end et år eller to før jeg vil erklære 9x for død.

Ud over jpvi's svar, så Windows XP baseret på en ren 32-bit kerne fra Windows NT/2000, hvor Windows 9x er 32/16-bit.

Muligheden for sikkerhed via NTFS filsystemet, som ikke virker med Windows 9x. I Win9x kunne du lave "sikkerhed" på shareneviau, hvor du i WinXP kan lave sikkerhed på share- og filniveau.

Hastighedsmæssigt er Windows XP også hurtigere end Windows 9x.

Der er mange flere ting, som ville være for omfattende at komme ind på her.
Avatar billede znipestar Nybegynder
13. juni 2003 - 22:50 #8
ok