Avatar billede dukoman Nybegynder
13. juni 2003 - 14:44 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

LAN og SiS 900

Jeg har en motherboard med Indbygget LAN (Chipset SiS900)
og kan bare ikke få den på nettet. Windows (XP Pro) siger godt nok at forbindelsen er der, men når jeg starter Explorer, så får en en lang næse. Den kobler ikke. HAr også prøvet med en anden LAN kort, samme probs. Jeg har opdateret Biosen på mobboen og driverne til LAN kortet, lige meget hjalp det. Jeg kører med bredbånd gennem antennestik, dhcp på auto og ip adresser på auto: hvad er der galt? Iøvrigt hvad er MAC og hvad bruges det til?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 14:46 #1
Dit netkort skal indstilles til at køre 10 Mbit halv duplex.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juni 2003 - 14:48 #2
Jeg ved ikke hvad der er galt!
Din fysiske forbindelse virker tilsyneladende, da XP melder OK.
Får du tildelt et IP nummer? (Check i en kommandoprompt med "ipconfig /all").
MAC = (Ethernet) Media Access Controller.

Forklaringen er lidt lang, men hvis du keder dig: http://www.evatronix.pl/oferta/ip_cores/MAC.htm
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 14:48 #3
Højreklik på din Netværksforbindelse og vælg egenskaber - Klik på konfigurer - Klik på fanen avanceret - Vælg 10 baseT så kører du halv duplex. Klik ok.
Genstart og alle problemer skulle være løst.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juni 2003 - 14:49 #4
schulze> Bare af ren nysgerrighed: Hvorfor det?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 14:50 #5
Fordi kabelmodemet kun understøtter 10 Mbit halv duplex ;)
Avatar billede dukoman Nybegynder
14. juni 2003 - 01:04 #6
Ok, kloge hoveder, jeg har prøvet, funker stadig ikke, hvad ni?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2003 - 08:34 #7
Hvem er din udbyder?
Avatar billede dukoman Nybegynder
14. juni 2003 - 23:59 #8
Først lidt undskyldning for det med "kloge hoveder" det er mere galgens humor end møntet på nogen! (Håber ikke nogen blev stødt!)Men det l... har drillet længe!!! Min udbyder er Dansk kabel TV, der hører under TDC. Jeg har også prøvet med en anden kort (Den 1. er som sagt indbygget SiS 900)med det samme resultat: Kobler bare ikke. såå.. HEEELP!!! TAk på forhånd derud for al jeres gode råd!
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2003 - 10:32 #9
Hvad hedder dit modem?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2003 - 10:35 #10
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 21:25 #11
Jeg er da interesseret i at se en
ipconfig
da vi så kan se om kortet får en ipaddresse.
(klik start | kør, skriv cmd og truk enter. Skriv ipconfig og tryk enter)

Får den ikke en så sluk modemet og træk strømstikket ud. Lad det være ude i 20-30 sekunder. Sæt det så i igen og genstart computeren, prøv igen med ipconfig og se om du får en ipaddresse.

Obs !! En ipaddresse der begynder med 169.x.x.x er ensbetydende med at du ikke får en ipaddresse.
Avatar billede dukoman Nybegynder
15. juni 2003 - 22:46 #12
Ja, jeg har fulgt ansvisningen, stadig uden held; Tonnybrandt, jeg f[r en adresse med 169.x. og er også klar over at jeg ikke kobler >suk< Men jeg har opdaget en spøjs ting (burde have sagt det før): ER et normal at have en 1394 firewire port konfiguret som lan? Synes godt nok det lyder mærkeligt. Jeg tror mere og mere at bundkortet er defekt... Men hvis nogen vil have et hovedbrud, her er specs for bundkortet (Måske er der nogen der kan se det indlysende...)
ECS L4S8A2 med SiS 648 chipset og 963 til south bridge, LAN (nu bliver det interressant) Realtek 8100/B PCI LAN chip, Realtek 8201/BL PHYceiver og i drivers sektion for ECS er der også misandten SiS 900 based PCI fast ethernet adapter; 1394 ieee porten Realtek
Avatar billede dukoman Nybegynder
15. juni 2003 - 22:52 #13
Blev ikke færdig! 1394 IEEE porten Realtek 8801 (PHY) integrated 1394a host controler... Men pudsig nok kan jeg ikke finde noget som helst Realtek hardware installeret i enhedsåndterings panel!! (ud over mit andet netkort der heller ikke virker...) Driverne er fra Microsoft, enhederne er noname! Jeg tror nok jeg kører en test med Sisandra Soft for at se om alle enheder er der; men hvis der er nogen der har gode ideer imellem tiden, er de velkommen! Men Tirsdag aflevere jeg lortet til sælgeren og forlanger en ny bunkort for hulen da!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 23:16 #14
Ja, det er faktisk normalt. Jeg har det også på min. Faktisk har jeg lige opdaget at mit netkort er et sis 900. Og jeg har også firewire og alt det andet snavs.

Prøv lige at checke kablet til modemet. Er det et krydset eller alm. patch kabel ? Såvidt jeg husker skal det være krydset (ret mig en eller anden hvis det er forkert)

Har du prøvet at have strømstikket ude af modemet ?
Avatar billede dukoman Nybegynder
15. juni 2003 - 23:25 #15
Hehe jeg kører selv med 2 (ja to!) firewalls på min gammel Athlon 700 uden probs! Så det med "alt det andet snavs".... det er du ikke alene om!! Ok, let´s get serious: hvordan ved jeg om kablet er krydset eller normal(patch)?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juni 2003 - 23:27 #16
Tag kablet ud og sammenlign farverne i stikkene. Hvis de kommer i samme rækkefølge er det et "ikke krydset" kabel og er der forskel er det et "krydset" kabel.
Avatar billede dukoman Nybegynder
15. juni 2003 - 23:55 #17
Kablet er krydset, men jeg har også een der ikke er krydset, kunne godt være jeg skulle også prøve den. Men det er lidt underlig at den bundkorts lan ikke virker når vi har haft en nøjagtig magen til der koblede uden probs!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 00:00 #18
Jeg har været ude for et kabelmodem, der huskede macaddressen på den maskine der sidst var logget på. Træls når man lige sætter sin bærbare på for at se om det nye kabel virker, og den rigtige maskine bagefter ikke kan få en ipaddresse. Det var derfor jeg spurgte om du havde haft slukket modemet og trukket strømkablet ud.
Avatar billede dukoman Nybegynder
16. juni 2003 - 00:12 #19
Tak for hjælpen Tonny, nu går jeg i seng og prøver det der i morgen! Vi skrives ved!
Avatar billede dukoman Nybegynder
16. juni 2003 - 15:24 #20
Tonny my man, du skal have en stor >knus< for din hjælp. slukkede strømmen for modemet mens computeren var tændt, ventede en 10-20 sec. tid, og vupti, nu virker lortet (Jeg skrivber faktisk fra den ny PC!)Nu skal ljeg prøve at sætte den krydset kabel på (Kører lige nu med en patch kabel) for at se om der stadig er forbindelse... Hvis du gider at indsætte en svar så vil jeg tildele de points jeg har lovet! Men endnu en gang tak til alle jer derude, rart man kan hjælpe hinanden!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 16:13 #21
Fint, så er de to timer der gik med at troubleshoote problemet dengang ikke spildt :-)
Her er svaret.
Avatar billede dukoman Nybegynder
16. juni 2003 - 18:23 #22
Kun et problem tilbage: Min den gamle vil ikke koble mere...>snøf<
pudsig nok vil den ny heller ikke koble nu, men jeg gjorde samme operation som beskrevet før, og så var den der igen, så hvorfor vil min nu ikke koble er en gåde... gjorde ellers detsamme...  jeg vil prøve at koble mine firewalls fra for at se om det kunne være det... men ellers tak fort hjælpen!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juni 2003 - 18:34 #23
Tjaa...grunden kunne jo være, hvis du kun har 1 dynamisk ipaddresse. Så vil du jo kun kunne få en maskine på ad gangen.

Takker for point :-)
Avatar billede dukoman Nybegynder
17. juni 2003 - 00:46 #24
Min maskine er tilbage på nette, tog bare sin tid...  ;-)Slukkede lortet hele aftenen.. det kan da ikke være mening eller..?
Nu tør jeg i hvert fald ikke prøve det nummer igen!! :-D
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2003 - 09:20 #25
Hvis det fungerer som TDC's ADSL, så åbnes der først for traffik, når der er tildelt en IP adresse. IP adressen er i DHCP lease perioden bundet til MAC addressen på netkortet.

Hvis du kun har 1 dynamisk IP adresse, kan dette være en meget sandsynlig forklaring. Når du slukker din maskine, er IP nummeret bundet til MAC adressen indtil lease perioden er udløbet (typisk 1 time).

Du kan prøve at frigive adressen før du slukker/skifter maskine.
I XP/2000 skriver du "ipconfig /release"
I W9x/Me skriver du "winipcfg" og klikke på frigør (husk at vælge det rigtige netkort).
Avatar billede dukoman Nybegynder
17. juni 2003 - 10:13 #26
Ok, tak for hjælpen; Lige et spørgsmål til; hvor kan jeg se den dynamisk IP adresse? Er der ikke en måde man kan gå ud at "omprogrammerer" modemet? (her tænker jeg på nogle bestemt kommandoer til den f. eks "erase memory" eller noget i den stil?)
Avatar billede dukoman Nybegynder
17. juni 2003 - 14:01 #27
lige en parentes for nogen der kunne komme til at møde samme problemer:
Hvis du ikke får forbindelse til internettet, kan det skyldes, at din pc har været på nettet indenfor de sidste 5 timer. Herved er din pc blevet låst til vores udstyr. Gør da følgende:

1.    Sluk din pc, routeren og kabelmodemet.
2.    Lad alle dele være slukket i min. 5 timer.
3.    Sæt strøm til dit kabelmodem og vent til der kommer lys i de fire øverste lamper.
4.    Sæt strøm til DI-604 og vent til der kommer lys i WAN-lampen på        forsiden.
5.    Tænd din pc.

Så nu ved vi det!

Det må der også gælde for alm. modem brug ikke?