Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. juni 2003 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Gøre foto transparent - alpha channel?

Hej. Er der nogen, der kan fortælle mig hvordan man kan gøre nedenstående foto transparent, dvs. så det hvide i billedet bliver gennemsigtigt, mens det grå og sorte bliver som det er?

Mener at det er noget med alpha channels, men kan ikke rigtig få det til at virke. Bruger Photoshop 7.

http://www.studenterforum.dk/dali.jpg

Tak og mvh.
Avatar billede overchord Nybegynder
13. juni 2003 - 14:43 #1
Jeg er ikke noget hyper haj til PS myself, men du kan enten proeve at vaelge alt det hvide med, invert selection og kopiere over paa et nyt billede med transparent baggrund.
Alternativt kan du ogsaa overfoere den hvide selection til et nyt lag og aendre transparency paa det layer...
Gir det mening?
Lidt grov metode, og der findes sikkert bedre
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. juni 2003 - 14:48 #2
Jeg er nok nødt til at bede om en mere udførlig forklaring, da jeg heller ikke er nogen haj selv. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 14:58 #3
hvad søren, det er jo Salvador Dali!

prøv at bruge tryllestaven, ved ikke hvad den hedder på engelsk.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:02 #4
Magic wand? :) Har prøvet den, men den fanger ligesom ikke alt det sorte på billedet...
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 15:09 #5
Du kan ændre procentdelen magic wand skal bruge, man kan også holde shift tasten nede medens man vælger områder ud.

Billedet er jo ret kompliceret.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:13 #6
Jep, det virker faktisk helt godt. Tak for hjælpen. Smider du et svar?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 15:17 #7
jep, det gør jeg bare
Avatar billede clauspersson Nybegynder
13. juni 2003 - 15:19 #8
én måde at gøre det på er at højre klikke på dit lag (hvis det står til "background skal du dobbelt klikke på det og lave det til et lag)
og vælge blending options, i popup vinduet nederst har du mulighed for at ´stille på transparensen, tip: hvis du holder alt nede mens du trækker i slideren "skiller du dem ad og får en finere udskilning.
ps: lidt fedtet med kun 10 point :(
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:25 #9
Ja ok. Troede bare at det var et simpelt spørgsmål. Men tak. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 15:34 #10
takker for pointene..