Avatar billede system32 Nybegynder
12. juni 2003 - 09:42 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Findes der er måde man kan detecte hvilken computer man sidder ve

Findes der er måde man kan detecte hvilken computer man sidder ved?

Det der er problemet er at vi har en masse medarbejdere som heletiden rotere rundt i lokalet. Skærm, mus og tastatur er det eneste der bliver stående!

Jeg tænker nemlig på at man kunne lave en database som indeholdte alle skræmnavnene (eller id'erne eller hvad man nu kan detecte) og så der igennem lavede en realation så man kunne se hvor brugeren sad i lokaleet, så man automatisk kan vidrestille telefonen til personen.

Det behøves ikke at være i C#, det må også godt være i C++ eller Visual Basic !
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 09:44 #1
System.Windows.Forms.SystemInformation.ComputerName
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 09:45 #2
Kig i øvrigt på System.Windows.Forms.SystemInformation klassen. Der ligger mange sjove ting omkring computeren.
Avatar billede system32 Nybegynder
12. juni 2003 - 09:49 #3
Hej Benny.

Ja, men medarbejderne tager jo deres computere med, altså selveste CPU'en, så det er jo ikke den der skal detectes.

Kan man igennem ComputerName tjekke hvilken skærm der er sat til? (De kører NT 4 OS)
Avatar billede z42cool Nybegynder
12. juni 2003 - 09:49 #4
System.Environment.MachineName giver dig NetBIOS maskin navnet og System.Environment kan i det hele taget fortælle dig en masse uden du behøves at referere System.Windows.Forms.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 09:54 #5
Hvis det er monitorstørrelsen, så SystemInformation.PrimaryMonitorSize eller SystemInformation.WorkingArea
Avatar billede system32 Nybegynder
12. juni 2003 - 09:56 #6
Det er jo ikke størrelsen jeg skal bruge, den SKAL være unik den ID/Navn jeg skal bruge (der er ca. 200 medarbejdere)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 09:58 #7
Er det da ikke computernavnet, der er afgørende for kommunikationen med netværket?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 10:01 #8
System.Windows.Forms.Screen.DeviceName?
Avatar billede system32 Nybegynder
12. juni 2003 - 10:01 #9
Prøv at læs mit spørgsmål igen!
Medarbejderen tager selveste Toweret med! Så det er enten tastaturet, musen eller skærmen der afgør hvor medarbejderen sidder! Så derfor dúr det ikke at have computernavnet!
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 10:02 #10
Så prøv at læse mit seneste indlæg
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 10:03 #11
Men om DeviceName er unikt på netværket, ved jeg ikke. Men AFAIR kan computernavnet ikke være duppleret på netværk.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
12. juni 2003 - 10:04 #12
Nix, du kan ikke umiddelbart finde ud af hvor dine medarbejdere sidder, når de tager deres computere med sig. Der er ikke nogen unik ID på skærm, tastatur, mus osv.

Det er nok nærmere noget i stil med følgende du skal have fat i:
http://pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4322
Det er et Bluetooth-system som ret præcist kan fastslå hvor en medarbejder befinder sig. Det kræver så selvfølgelig at alle medarbejdere har en eller anden form for Bluetooth-udstyr (f.eks. mobiltelefon), og at man er villig til at ofre nogle penge på udstyr til placering rundt om på kontoret - ifølge artiklen omkring 1.000 kr pr medarbejder... så med 200 medarbejdere kunne det nok godt blive lidt dyrt (med mindre man får noget rabat :-) ).
Avatar billede nop Nybegynder
12. juni 2003 - 10:05 #13
Måske skal du ud i at trace vejen igennem netværket (switch/routere) og få deres node-id's (hvis man kan) og slå dette op i en tabel over hvilken telefon der er mappet op til det givene kabel fra netværket, et program på hver maskine (i start) skal således finde noden og maskin/mac-addr (=bruger) og signalere dette til telefon anlæg ? Lyder det ikke skide smart ?
Avatar billede nop Nybegynder
12. juni 2003 - 10:07 #14
..(=bruger) og slå op i tabellen hvilket lokalt telefonnummer der hører til ...
Avatar billede system32 Nybegynder
12. juni 2003 - 10:24 #15
Findes der ikke nogen måder man kan få fat på Serienummeret på skærmen?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 10:36 #16
Jo, læs på bagsiden :-)

Seriøst: Hvis du skal det, går jeg ud fra, at producenten af skærmen skal have lavet et API til at læse det i hardware.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
12. juni 2003 - 10:39 #17
Ja, måske... og er du så i en virksomhed med mere end en skærmproducent skal du benytte måske 10 forskellige API'er... hvor fedt er det?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. juni 2003 - 10:40 #18
Ikke særlig fedt (læs: jeg vil ikke anbefale at rode sig ud i det).
Avatar billede kichian Nybegynder
12. juni 2003 - 12:01 #19
Har i overvejet at viderestille til mobiltelefon?
Avatar billede finger Nybegynder
12. juni 2003 - 15:42 #20
eller ednu bedre. IP telefoni er da klart det der skal bruges her. smid telefonen i computeren, så kommer den jo altid det rigtige sted hen!
Avatar billede Syska Mester
25. juni 2003 - 09:30 #21
eller hvis alle bare havde en trådløs tlf, så var det hele så nemt, så skulle der bare stå en lader på hver bord
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
25. juni 2003 - 09:33 #22
system32>> Hvad med at lukke spørgmsålet uanset, om du kan lide svarene eller ej.
Avatar billede nop Nybegynder
25. juni 2003 - 09:40 #23
PS: Man kan ikke trace en switch/hub har jeg fundet ud af, kun servere.
Avatar billede psyco01 Nybegynder
06. juli 2003 - 10:50 #24
Hvad med at lave et program der popper en lille boks op når det startes hvor medarbejderen så skal indtaste et nr. der fx er klistret fast på bordet?
Så kan programmet kontakte en server der holder styr på hvor folk er i lokalet.