Avatar billede ducks Nybegynder
11. juni 2003 - 18:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg købe SATA eller IDE

I forbindelse med at jeg køber ny computer og mit nye motherboard understøtter SATA, ville jeg høre om det ikke var en bedre ide at købe en SATA hdd, fremfor den almindelige:

IDE: www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=420149&kat=
SATA: www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=420181&kat=

Og hvad er fordelen ved SATA, er de så meget hurtigere osv?
Avatar billede ducks Nybegynder
11. juni 2003 - 18:28 #1
Bundkort: http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310323&kat=

(Skal man selv købe SATA kablet ved siden af bundkortet/motherboardet?)
Avatar billede freaken11 Nybegynder
11. juni 2003 - 18:30 #2
Avatar billede ducks Nybegynder
11. juni 2003 - 18:32 #3
anmeldt !!
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 18:33 #4
Af de 2 diske ville jeg købe Maxtoren ikke så meget p.g.a. SATA men
du får altså lige 8 MB cache i.s.f. 2 MB cache.

SATA skulle være hurtigere, men jeg er lidt skeptisk overfor
hvor meget det betyder i praksis.
Avatar billede ducks Nybegynder
11. juni 2003 - 18:35 #5
For mig at se er det begge 2 maxtore, og den med SATA har mest cache?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. juni 2003 - 18:36 #6
ducks>> anmeldt hvad ???
Avatar billede ducks Nybegynder
11. juni 2003 - 18:37 #7
Hvad skal jeg bruge hans link til?
Avatar billede fet321 Nybegynder
11. juni 2003 - 18:37 #8
bearhugx >> anmeldt freaken11 for at spamme dette, og en håndfuld andre spørgsmål, for at trække opmærksomhed til hans spg. omh. salg af en bærbar - hvilket ikke er tilladt her på eksperten.
Avatar billede fet321 Nybegynder
11. juni 2003 - 18:38 #9
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. juni 2003 - 18:39 #10
Ok ... Fair Nok... Jeg havde også store problemer med at finde ud af, hvad hans link egenligt bidragede med ....
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 18:39 #11
Sorry - jeg fik vist bakket snagvendt.

Det er den disk på dit andet link jeg synes du skal købe.

For et par hundrede kroner får du 4 x cache. Og måske vil du også få
glæde af SATA.
Avatar billede d0wd Nybegynder
11. juni 2003 - 20:53 #12
plus med SATA har du mulighed for bedre airflow da kablet jo ikke fylder så meget i bredden som et alm kabel, naturligvis forudsat at du ikke har noget på det alm kabel osse :)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 20:58 #13
prøv med en kigger på tomshardware. der er lavet nogle meget dybdegående artikler om emnet. -og masser af benchmarks.
-sata har pt. en teoretisk båndbredde på 150megabyte/s. det er rimelig hutigt.. ca 50% hurtigere end ATA100 som de fleste bruger.
-men da en alm. hdd ikke har mulighed for at læse 150 megabyte/sec så er det jo ikke superinteressant.
-det er ihvertfald den konklusion jeg er kommet til via tomshardware.