Avatar billede bear_beer Nybegynder
02. december 2000 - 22:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

problemer i concorde c5

hvordan tager jeg backup i concorde c5???
Avatar billede LNG.DK Novice
02. december 2000 - 22:54 #1
Hvad skal du have taget backup af ?
Et eller flere regnskaber ?

Hvis kun et så kopiere c5data.dat
Avatar billede bear_beer Nybegynder
02. december 2000 - 22:55 #2
et regnskab man skal der ikke også tages backup af util.usr mm.????
Avatar billede LNG.DK Novice
02. december 2000 - 22:58 #3
Når du er inde i regnskabet står der i nederste højre hjørne et tre-cifret \"kode\", hvad hedder den?
Det er den der skal tages backup af, alle bruger- instillinger og opsætning ligger i selve filen.
Avatar billede bear_beer Nybegynder
02. december 2000 - 23:00 #4
mange tak for det!!! :-)
Avatar billede LNG.DK Novice
02. december 2000 - 23:02 #5
velbekomme
Avatar billede mariaf Juniormester
03. december 2000 - 01:58 #6
Næ, nej, så enkelt er det ikke. Hverken brugerrettelser eller indstillinger ligger i C5Data.* filen. Afhængig af hvordan brugerrettelserne er lavet, ligger de i forskellige filer. Se manualen for en gennemgang af fil-strukturen i C5.
Avatar billede LNG.DK Novice
03. december 2000 - 03:21 #7
Jeg tror ikke manden selv har programmeret i c5.
Avatar billede mariaf Juniormester
03. december 2000 - 10:57 #8
Det vides ikke nej, men de fleste har dog tilrettet faktura og opsat et par rapporter. Men det er selvfølgelig korrekt, at man kan nøjes med at tage backup af sine data.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
15. december 2000 - 19:47 #9
Et lille tip:

Har du kun disketter til backup kan du bruge PKZIP til at pakke databasen:

lav en batfil i dit c5 bibliotek med følgende indhold:

PKZIP -&v A:\\C5DATA.ZIP C5DATA.ZIP

-&v betyder at zipfilen kan strække sig over flere disketter og at indholdet på disketten kontrolleres efter backup.

Hvis backupen fylder for mange disketter kan man i C5 under Generelt/tilpasning/vedligeholdelse/Database/Check køre kørslen check. Melder check ingen fejl kan man køre Nuller. nuller skriver binære nuller ind i ubrugte områder af databasen. Databasen kan herfter pakkes bedre.

HUSK altid at køre \"reindex database\" efter du har kørt FIX eller Nuller.

Ved siden af databasen C5DATA.* (normalt DAT) er der andre vigtige filer:

C5Direct.sys indeholder bl.a. kartoteksopbygn. Opretter man nye felter er det en god idé at lave backup af denne fil.
C5UTIL.USR indeholder alle brugerrettelser (rapporter skærmbilleder mm.)
Usr*.TBL indeholder brugeropsætninger for de enkelte brugere
C5MENU.* (normalt DAT) er definitionen af selve gittermenuen

På samme måde som databasen kan man også tage backup af tilretningerne på diskette:

PKZIP -&v A:\\C5UTL.ZIP C5DIRECT.SYS C5UTIL.USR C5MENU.DAT USR*.TBL

// Tommy Pedersen